Regnbågsflugor i detta kalla höstvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbågsflugor i detta kalla höstvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbågsflugor i detta kalla höstvatten

Har varit och flugat en del i P&T vatten efter regnbåge nu i början av hösten men har väldigt svårt att hitta en fluga som fungerar. Tre turer till en tjärn som det finns gott om regnbåge på har inte bjudit på någonting.

Därför skulle jag vilja ha tips på flugor som brukar funka bra i hösttider specifikt efter regnbåge!

det som har funkat bra för mig är Pheasant Tail nymf fiskad med små 5 cm " drag ". den har funkat mycket bra på dagar. vid skymningen har Marabou Muddler fiskat torrt och med små rörelser gett ett bra resultat.

Kommentera

Har funderat länge på marabou muddler, men jag har svårt att få den å gå fint, borde jag fiska den med sjunk eller flytlina?

Kommentera

jag fiskar den enbart torrt med flytlina. låter den ligga stilla ca 5-10 sek sedan drar jag sakta så den blir lite små rörelser på flugan. i bland drar jag ca 40 cm långa drag så flugan strippar i vattnet och skapar ett " V " efter sig

Kommentera

Ursprungligen postat av Ottokristus Visa inlägg
          Har funderat länge på marabou muddler, men jag har svårt att få den å gå fint, borde jag fiska den med sjunk eller flytlina?
          Fungerar lika bra under ytan, ibland klart bättre. Antingen med sjunklina eller som förtyngd.

Kommentera

Beror lite på hur länge sedan fiskarna är satta i sjön? Ny fisk, ta nåt färgglatt gjort av tex marabou, gärna med en guldskalle eller conehead så du får lite liv i betet. Annars insektsimitationer... En torr geting presenterad statiskt brukar funka rätt bra den här tiden på året.

Kommentera

Det vattnet jag är i släpper de i en mindre mängd varje vecka, så det finns både "gammal" och "ny" fisk där i. Har kört mycket med olika wolly bugger med och utan guldhuvud, allt från orange till vitt o brunt och det har inte varit särskillt effektivt. Har även testat olika variationer av husmasken samt det vanligaste inom torr. Nånting gör jag fel för det rapporteras in gott om fisk från detta vatten! :P
              Senast ändrad av Ottokristus; 2012-09-10, 10:33.

Kommentera

Flugor för hösten i P&T vatten.

Torrflugor:

Fjädermyggor typ Griffiths Gnat och Mosquito. # 16 och 18. Fiskade mycket sakta eller bara låta den driva med hjälp av vinden och vågorna medan du ser till att ta in lös lina. Så kallat dead drift fiske.

Svarta torr flugor typ Black Gnat eller svart Klinkhammer. # 14 och 16. Fiskas genom sakta förflyttningar på ca. 1 dm i taget med några sekunders paus mellan förflyttningarna.

Nattslände imitationer som E 12 och Streaking Caddis. # 12 och 14. Fisks med 20 - 30 cm långa, enstaka drag och ganska snabbt så att flugan plogar ytan. Speciellt effektivt när vattnet krusar eller när det regnar.

Land insekter. Getingar # 12 och 14. Harkrankar # 12, Myror # 14 och 16, Skalbaggar # 12 och 14. Fiskade mycket sakta. Land insekter är dåliga simmare. Och ska därför fiskas mycket sakta. Helst bara så att det slår ut ringar på vattnet runt flugan litet då och då.

Nymfer:

Haröre nymfen. # 12, 14 och 16. Fiskas antingen genom 5 st ca. 1 dm långa knyckar och ganska sakta, i en serie på 5 st och en kort paus mellan dessa serier. Eller med hand twist: http://www.faqs.org/fly-fishing/Du-Le/Hand-Twist.html

Med 2 undantag, kan du fiska alla nymfer på detta sätt.

Undantagen:

Montana nymfen. # 8 och # 10. Fiskas med 20 - 30 cm långa och enstaka drag i ganska lugn takt.

Fjädermygg puppa. Fiskas som den torra myggan. Antingen mycket, mycket sakta eller med dead drift. Puppan hänger i stort sätt orörlig i ytfilmen.

Black and Peacock Spider. # 14 och 16.

Någon liten och svart nymf. # 14 och 16.

Pheasant Tail Nymph. # 12, 14 och 16.

Flickslände nymf. # 12 och 14.

Nattslände puppa. #12 och 14.

Husmask = Nattsländans larv. # 10. Fiskas sakta efter botten.

Tänk på att mörka flugor, är det som fungerar bäst i gryningen, på natten, skymningen och vid dåligt väder. Mörka flugor = bra siluett verkan.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-10, 19:15.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ottokristus Visa inlägg
                  Det vattnet jag är i släpper de i en mindre mängd varje vecka, så det finns både "gammal" och "ny" fisk där i. Har kört mycket med olika wolly bugger med och utan guldhuvud, allt från orange till vitt o brunt och det har inte varit särskillt effektivt. Har även testat olika variationer av husmasken samt det vanligaste inom torr. Nånting gör jag fel för det rapporteras in gott om fisk från detta vatten! :P
                  Bind upp ett gäng med haröra från stl 8 till 16 plus några superpuppor eller superhare.. då täcker du det mesta faktiskt.. Fall inte för mönsterhysterin som normalt sett brukar råda utan testa att fiska dom med lite olika förtyngningar och fiskesätt i stället så ger det garanterat resultat..

Kommentera

Jag var nere med min sambo vid sjön hemma där de planterar in båge. Dum som jag var så hade jag inte med mig flugspöt.
                    Bågarna var ju så klart uppe och vakade. Det enda jag såg var en massa fjädermygg som kläckte och en och annan geting som flöt omkring. Inte en enda nattslända såg jag. Så imitationer av fjädermygg och getingar är i alla fall vara ett säkert kort just nu där jag bor.

Jock Scott har ju så klart raddat upp en utmärkt lista på bra flugor.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X