flugfiske depression ?!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiske depression ?!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugfiske depression ?!?

Har på senare tid haft en period där flugfisket eller flugbindandet har avtagit nästan helt. Haft möjlighet att dra ut och fiska men det har blivit andra planer som prioriterats. Så nu har man funderat på vad det kan bero på. Har en liten teori att det kan vara vädret som bidragit till det. Denna sommar som varit har nog varit den pissigaste så långt jag kan minnas. Fina vatten man besökt men varje tripp man gjort har vädret ställt till ett helvete rakt ut sagt. Men men inte har man hängt läpp för det, fiskat så gott det går och fått 2 st personbästa. Kan det vara dessa personbästa som gör att man tappat lite av suget ? Sen har man flytt till annan kommun, dubbelhyra, fixa allt pappers arbete inför flytten, ny förskola för grabben osv osv. Ja som sagt lite och ligga i.

Undrar bara om det är fler som känner av flugfiske deppen efter denna pissiga sommar som varit ?

Men nu har man tagit sig i kragen och tagit 2 dagar semester, nu ska man ut och fiska med nya klass 7 på havet och ladda batterierna. Sen får man se om det blir mer fiske efter denna tripp.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Ja lite flugfiske depp har man nog allt haft.
    Vädret har ju som sagt inte varit det bästa i sommar. När man väl har haft chansen till flugfiske så har ofta vädret satt käppar i hjulen. Sedan har det varit ovanligt högt vattenstånd i ån hemma så man har bara satt sig på en sten och tittat med en suck.

Kommentera

Tråkigt att höra!
      Mitt flugfiske har fått vind under vingarna efter ett par års vila.
      Nya inköp är på väg till mig, jag har fångat två nya fiskarter ( ja två nya PB oxå!) och jag har även fångat några godkända fiskar under den senaste fiskeresa trots dåligt väder. Om ni undrar, samtliga fiskar fick gå tillbaka. Har i planerna att ta ledig någon dag och besöka ett P & T vatten oxå, för att testa de nya pryttlarna!
      Det ska bli kul!

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        Har på senare tid haft en period där flugfisket eller flugbindandet har avtagit nästan helt. Haft möjlighet att dra ut och fiska men det har blivit andra planer som prioriterats. Så nu har man funderat på vad det kan bero på. Har en liten teori att det kan vara vädret som bidragit till det. Denna sommar som varit har nog varit den pissigaste så långt jag kan minnas. Fina vatten man besökt men varje tripp man gjort har vädret ställt till ett helvete rakt ut sagt. Men men inte har man hängt läpp för det, fiskat så gott det går och fått 2 st personbästa. Kan det vara dessa personbästa som gör att man tappat lite av suget ? Sen har man flytt till annan kommun, dubbelhyra, fixa allt pappers arbete inför flytten, ny förskola för grabben osv osv. Ja som sagt lite och ligga i.Undrar bara om det är fler som känner av flugfiske deppen efter denna pissiga sommar som varit ?

Men nu har man tagit sig i kragen och tagit 2 dagar semester, nu ska man ut och fiska med nya klass 7 på havet och ladda batterierna. Sen får man se om det blir mer fiske efter denna tripp.
        Tror på det sistnämnda. Har haft stunder när flugandet känns tyngre och det har varit just vid personliga saker. I mitt fall har det varit just flyttar. Tyngre kanske är fel ord, men i alla fall har man varit ofokuserad och det drabbar ju om man får fisk eller inte.
        Men i och för sig har alltid en glädje funnits där när man fått hålla i spöet och fundera över vad som lockar drömfisken till hugg.

På tal om sommaren så håller jag med om att den har varit dålig rent vädermässigt. Men fiskemässigt vill jag inte klaga. Bra torrflugefiske vissa stunder i norr .

Har du flyttat från Väsby? Till?
        Senast ändrad av karki; 2012-09-07, 09:07.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Tråkigt att höra mojo. Men kan det inte ha att göra med att du har många bollar i luften? Och känner dig tvungen att prioritera andra saker? Vädret har säkert gjort sitt också.....Sade amatör psykologen Jock.

Min fiske depp den senaste tiden har varit kopplat till vädret med uselt fiske som resultat. Men nu närmar sig hösten med kallare vatten och piggare firre, så snart har man lust att fiska ett par gånger i veckan igen.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Blir flytt till sigtuna och det är nog att man har många bollar i luften just för tillfället. Familjen är prio ett och första hand sonens situation. Nya vänner för han är nog inga problem när man är såpass ung, men kötiderna till förskolan är oroande långa. Sen vad gäller själva fisket denna sommar så har det varit bra, men surt att fina tillfällen förstörts avv stormbyar och ösregn.

Men men som sagt måndag tisdag blir fiske i östersjön och reka ett fint område inför säsong 2013 efter HÖ fiske. Samt testa fluga efter lite gädda, sen att vattnet börjar kylas ner gör bara saken bättre, få se om den lilla gnistan tänder liv i brasan igen
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

O.k.

Ja, då är det ju inte konstigt att fiske lusten når lågvatten märket.

Du ska se att du snart har tillbaka gnistan.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har endast fiskat lax en vecka, den årliga återkommande laxveckan i norge. I övrigt, ingenting.
                Har inte fiskat så lite sen jag örjade min karriär för typ 30 år sen.
                Två små barn och en massa regn har satt stopp för det mesta.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Där ser man det börjar ploppa fram en o annan som har lite samma problem som jag, mindre fiske pga dåliga vädret

"antingen är man flugfiskare eller så är man vekling..." ja det är väl ett sätt o se på det hela, inte alla som har ett lyxjobb och kan fiska varje dag.

Eller som vi på jobbet säger "Jobb där man inte lyfter metallklumpar som väger mer än 30kg är för kärringar"

Kommentera

Kom att tänka på ett citat av Alfred W. Miller så här mitt i alltihop "If fishing is interfering with your business, give up your business.".

...men i alla fall.
                    Livet är i ständig rörelse. Ibland händer det mycket och man är tvungen att ha många bollar i luften. Då är det inte lätt att hålla lågan brinnande och sina hobbys hamnar i skymundan. Det är så klart trist. När det är som mest så är flugfisket nog det viktigaste för att få den där stunden för sig själv, få lite andrum och kunna släppa världen för ett tag. Lättare sagt än gjort alla gånger.

För min del så har det denna sommar varit mycket jobb som tagit energi och ork så jag många gånger varit för trött/seg för att åka och svinga spöt. Men det är väl då som jag egentligen behövt det som mest.

Sedan har vi ju vädrets makter som kan få en att deppa ihop. När man för en gång skull får en lucka och har orken att åka iväg så sätter vädret käppar i hjulen. Denna sommar har inte varit rolig.

Men livet är i ständig förändring och tiderna förändras. Plötsligt står man där igen full av energi och lust och flugfisket är som roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    134 visningar