Nybörjare och behöver svar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare och behöver svar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare och behöver svar.

Hej o hallå! Ny på denna sidan och behöver hjälp med en sak!

Jag är nybörjare inom flugfiske, jag har varit ute ett par ggr o tycker faktiskt att det går hyffsat bra.

Men nu undrar jag? Jag använder nästan alltid streamers när jag fiskar regnbåge och öring. men vilket är bäst i gryningen samt vid skymning?? Streamers eller torrfluga?? Tips på flugor vid dom två tillfällena?

Tacksam för svar!

Mvh Robin
    Senast ändrad av RobinB; 2012-09-05, 19:34.

Hej!

Glöm inte nymf fisket heller. Det är en nog så viktig bit av flugfiskarens arsenal.

Streamers, funkar ju litet när som helst under dygnet och säsongen. Men har sina bästa stunder sent på hösten och tidigt på våren med sjunk lina. Då det är mer sparsamt med insekter....Förutom en del nymfer då. Dessutom verkar fisken vilja ha större muns bitar vid dessa årstider. På våren, är ju Regnbågen dessutom i (sken ) lek tagen och hugger aggressivt på större flugor som kommer inom dess sektor.

Torrflugor och nymfer, fungerar bäst fram på sen våren och fram till efter ett par frost nätter.

Finns ingen generell tid på dygnet där när Torrflugan och nymfen fungerar bäst. Vilken torrfluga som fungerar bäst för stunden. Beror på vilken art av insekt det finns mest av ut över vattnet för tillfället. Därför gör man klokt i att försöka att spana reda på vilken denna insekt är? Och välja torris därefter. Men även när det vakar dåligt eller inte alls? Så kan en riktigt stor torrfluga (typ storlek 8 och 10 ) locka upp fisk från ganska stora djup. Sådana torrflugor, kallas allmänt för "Attraktor torr flugor". Nymfer, fungerar förstås också när det inte vakar.

Nymfer och puppor finns ju från botten och hela vägen upp till ytan under hela säsongen. Det är ju diverse dagsländors, nattsländors nymfer. Flicksländans och Trollslände nymfer + olika slags myggors larver i varierande utvecklings stadier. Och en del andra vatten levande kryp såsom dykar baggar exempelvis.

Torrflugor:

Adams. # 12 och 14.

Black Gnat. # 12, 14 och 16.

Blue Dun. # 14 och 16.

F - Fly. Brun. # 12, 14 och 16.

E 12. Nattslände imitation. #12 och 14.

Griffiths Gnat. Fjädermygg imitation. # 14, 16 och 18.

Gul /grön Klinkhammer. Ephermera Vulgata och Ephermera Danica imitation. ( Kläcker i maj och 2 veckor in i juni). # 12.

Streaking Caddis. # 12 och 14. Nattslända.

Super Puppan. Gul / svart och brun / creme. Nattslände kläckare. # 12 och 14.

Myra. Svart och röd. # 14 och 16.

Geting. # 12 och 14.

Nymfer:

Haröre nymfen. # 12, 14 och 16.

Flickslände nymf. # 12 och 14.

Montana nymfen. # 8 och 10.

Black and Peacock spider. # 12, 14 och 16.

Någon helt svart mindre nymf. #14 och 16.

Någon mörk grön nymf. E. Vulgata och E. Danica nymf. # 12 och 14.

Pheasant Tail Nymph. # 12, 14 och 16.

Nattslände puppa. #12 och 14.

Husmask. Nattslände larv. # 10 och 12.

Fjädermygg puppa ( Buzzer nymph ) # 14 och 16.

Ja, där har du några viktiga torrisar och nymfer.

Skitfiske på dig!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-07, 09:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kan bara hålla med Jock Scott..

Kommentera

Tack tack tack! Oerhört tacksam för svaret jock Scott! Då ska jag kolla upp detta med med min lokala sportfiskeaffär! Ska dit i helgen och handla på mig lite! En fråga till då jock! Bästa sättet att fiska in en torrfluga/nymf??

Mvh Robin

Kommentera

Varsågod.

Man kan säga följande om hur att fiska in torrflugor i stilla vatten?

Nattslände imitationer så som E 12 och Streaking Caddis exempelvis: 10 - 15 cm långa drag så att flugan plogar litet i ytan. Men bara en mycket kort paus mellan dragen.

De flesta andra torr flugorna, fiskar annars du hem genom att sakta hasa dem 5 - 10 cm i taget med en ca. 10 - 15 sekunders paus mellan förflyttningarna.

Undantaget är små mygg imitationer storlek 16 och 18. Där du antingen låter vinden och vågorna sköta fiskningen av flugan medan du ser till att ha god kontakt med den = Ta in den lös lina som uppstår. Kallas för " dead drift" teknik. Alternativt, när det inte blåser? Att du mycket , mycket sakta flyttar flugan runt 5 cm i taget med en 15 - 30 sekunders paus mellan förflyttningarna.

Dead drift, är effektivast om du har sido vind. Då lägger du upp flugan i mot vinden. Och låter vinden och vågorna flytta flugan i en pendel rörelse över det ställe du vill fiska av.

Land insekter såsom Getingar, Gräshoppor, Myror, Harkrankar och Skalbaggar, fiskar du på samma sätt som mygg imitationerna. Land insekter är ju dåliga simmare.

Nymferna fiskar du generellt sett med 5 st och 10 cm långa knyckar i en serie. Och sedan en kort paus på ca. 5 sekunder innan du startar en ny serie knyckar.

Man kan också använda s.k. "hand twist" teknik: http://www.faqs.org/fly-fishing/Du-Le/Hand-Twist.html

Undantaget är Fjädermygg puppor som du fiskar precis på samma sätt som de torra myggorna. Mygg puppan, hänger ju i stort sätt orörlig i yt filmen.

Och stora nymfer ( # 8 och 10. ) som Montana nymfen, Bitch Creek nymfen och Black Martinez t.ex. Vilka du fiskar med ca. 30 - 50 cm. långa, enstaka drag med bara en mycket kort paus mellan dragen. Ungefär som du fiskar en streamer.

Med undantaget för Fjädermygg puppor. Testa litet olika intagnings hastigheter på dina nymfer annars.

Vid gryning, dåligt väder, skymning och natt är mörka torrflugor, nymfer och streamers speciellt gångbara. De har en bra siluett verkan.

Torrfluge, nymf och streamer fiske i strömmande vatten kräver en litet annorlunda teknik som kallas att menda linan: http://midcurrent.com/techniques/a-mending-primer/

Torrflugor i strömmande vatten ska inte ploga! De ska flyta fritt med samma hastighet som vattnet. Det enda undantaget är Nattslände imitationer som får ploga / stripa litet i ytan.

Nymfer och streamers mendas också. Detta för att de inte bara ska vina förbi fiskens stånd plats i hög hastighet.

Edit.

Hittar du inte någon av flugorna jag nämnde i din lokala butik? Då har säkert flugor.se dem:

Glöm heller inte att köpa torrfluge impregnering. Loon Aquel, är ett bra sådant medel.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-06, 17:44.

Kommentera

Kanon bra!! Blir nog att köpa in lite nymfar till helgen då. Och åter igen, stort tack jock Scott! Kommer säkert fler frågor snart :-)

Kommentera

Kul att du gillade mitt ohejdade babblande.

Bara att fråga på.

Kommentera

Har nu införskaffat samtliga av de flugor du skrivit om :-) så imorn blir det fiske kl 05:00 :-) införskaffade även en flickslända/jungfruslända! Något du har tips och erfarenhet av??

Kommentera

Juste! Då är du väl rustad för morgondagens fiske.

Njae, förutom det jag skrev tidigare. Så kan jag endast lägga till att du helst fiska med små och mörka flugor....oavsett om det är nymf eller torris på kvällen. Fiska dessa sakta. Slösa inte tid på att kasta på tok hoppande fisk. Det är fisk som av någon anledning är stressad. Mjuka och lugna vak är vad du ska sikta in dig på. Rullar fisken som en val eller plogar i ytan? Då ska du fiska nymf.

Är ytan små vågig eller krusig? Pröva med en E 12 eller Streaking Caddis som du fiskar ganska fort med 20 - 30 cm lång drag, så att flugan plogar i vågorna. Annat alternativ. Fiska nymf straxt under ytan. Eller häng dit en Fjädermygg puppa och fiska dead drift.

Hör du ett svagt sörplande ljud när fisken vakar? Då tar firren troligen insekter som sitter på ytan. Fiska torrt då.

Skitfiske!

Och skriv gärna och berätta hur det gick sedan?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-09, 20:56.

Kommentera

Tjena Jock!! är nu hemkommen från ett små trögt fiske.. min kompis fick en regnbåge efter ett par timmar efter din rekommendation Bitch Creek!! Sedan dog det ut, men en halvtimme innan vi skulle åka, ca 09:30 då solen kom fram så började det att vaka, min kompis provade Streaking Caddis och nästan omedelbart fick han hugg som dock släppte, 10min senare ett hugg till som tyvärr slet av tafsen, jag var inte sen med att ta på min Streaking Caddis med och näst sista kastet högg det till på min fluga vilket resulterade i en bestämd regnbåge som inte gav upp i första taget, Min dag var räddad!! så åter igen, Stort tack för informationen!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X