Nybörjare och behöver svar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare och behöver svar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare och behöver svar.

Hej o hallå! Ny på denna sidan och behöver hjälp med en sak!

Jag är nybörjare inom flugfiske, jag har varit ute ett par ggr o tycker faktiskt att det går hyffsat bra.

Men nu undrar jag? Jag använder nästan alltid streamers när jag fiskar regnbåge och öring. men vilket är bäst i gryningen samt vid skymning?? Streamers eller torrfluga?? Tips på flugor vid dom två tillfällena?

Tacksam för svar!

Mvh Robin
    Senast ändrad av RobinB; 2012-09-05, 19:34.

Hej!

Glöm inte nymf fisket heller. Det är en nog så viktig bit av flugfiskarens arsenal.

Streamers, funkar ju litet när som helst under dygnet och säsongen. Men har sina bästa stunder sent på hösten och tidigt på våren med sjunk lina. Då det är mer sparsamt med insekter....Förutom en del nymfer då. Dessutom verkar fisken vilja ha större muns bitar vid dessa årstider. På våren, är ju Regnbågen dessutom i (sken ) lek tagen och hugger aggressivt på större flugor som kommer inom dess sektor.

Torrflugor och nymfer, fungerar bäst fram på sen våren och fram till efter ett par frost nätter.

Finns ingen generell tid på dygnet där när Torrflugan och nymfen fungerar bäst. Vilken torrfluga som fungerar bäst för stunden. Beror på vilken art av insekt det finns mest av ut över vattnet för tillfället. Därför gör man klokt i att försöka att spana reda på vilken denna insekt är? Och välja torris därefter. Men även när det vakar dåligt eller inte alls? Så kan en riktigt stor torrfluga (typ storlek 8 och 10 ) locka upp fisk från ganska stora djup. Sådana torrflugor, kallas allmänt för "Attraktor torr flugor". Nymfer, fungerar förstås också när det inte vakar.