Sjunkande torrflugor & annat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjunkande torrflugor & annat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjunkande torrflugor & annat

Tjena.
    Har flugfiskat nu sen början av den här säsongen, eller ja, mest tränat på att kasta fram tills nu. Är i Härjedalen för att fiska och vandra, och har nu fått min första fisk på fluga. Det var en harr på dryga 35cm och blev så exalterad när den högg på torrflugan att tog ett steg bakåt för ett bra mothugg. Problemet var att jag stod på en liten udde och hade sjön bakom! Ett bra mothugg blev det men blöt blev jag (: Därefter har jag fått några harrar till men hållit mig över ytan.

Hur som helst. Har börjat få in en rätt schysst kastteknik men det finns fortfarande en del andra frågetecken som jag hoppas att jag kan få svar på här.

Jag tycker om att fiska med torrflugor. Mina verkar dock inte vilja flyta så bra. Först tänkte jag att de kanske var att flugorna var gamla eller så, fått de flesta av min morfar eller gjort dem själv. Jag köpte några nya nu precis men de sjunker de också efter ett tag. De är rätt myggigt just nu och har därför handskar, så de är rätt värdelöst att byta fluga hela tiden. I början lägger de sig fint på vattnet men efter bara ett par kast så försvinner de. Har läst lite om hur man ska ta hem lite olika flugor och t.ex. caddies ska man ju dra hem med rätt stora drag har jag förstått. Då sjuker de direkt. Har en impregneringsspray från vision men de hjälper inte mycket. Har testat utan, att ha på kvällen innan, att ha på nån minut innan. Inget verkar fungera. Vad kan vara felet?
    Kan man ha en för liten öggla på fluglinans spets som gör så att flytkraften förloras där, kan så små saker påverka? Mina tafsar ska vara flytande men nylonet jag har längst ut är helt vanlig nylonlina, kan det spela så stor roll?

En annan grej jag tänkt på är hur ni andra gör när det regnar och/eller är blåsigt. För mig känns de som att flugfisket är rätt så begränsat till när det är i princip vindstilla och uppehåll. Känns lite som att om jag ska fiska med stremers/nymfer så kan jag lika gärna fiska spinnare eller dylikt med haspel/spinn, iallafall när de gäller streamers då som imiterar fisk. Där kommer ju lite flytproblemet med torrflugor in igen eftersom de sjunker som stenar när det blåser eller regnar.

Tycker iallafall det är sjukt kul med flugfisket! Vill även tacka för all indirekt hjälp jag fått här genom att söka igenom forumet för att lösa en del problem jag haft längs vägen.

Vh/Isak

Hej!

Citat: Är i Härjedalen för att fiska och vandra, och har nu fått min första fisk på fluga. Det var en harr på dryga 35cm och blev så exalterad när den högg på torrflugan att tog ett steg bakåt för ett bra mothugg. Problemet var att jag stod på en liten udde och hade sjön bakom! Ett bra mothugg blev det men blöt blev jag (: Därefter har jag fått några harrar till men hållit mig över ytan. #

Ja, fiske kan ibland bli en riktigt blöt sysselsättning mer än på det vanliga viset emellanåt.
    Men grattis till fiskarna! Harren, är ju en mycket trevlig fisk att flugfiska dessutom.

Till dina frågor:
    På torrflugor är tupp hacklets kvalitet mycket viktigt. Är flugorna bundna på billiga Indiska och Kinesiska tupp nackar / fjädrar = hackle? Så flyter de inte speciellt länge. Kanske det är så med dina ny inköpta flugor? Kvaliteten på flugor kan variera en hel del mellan olika butiker. flugor.se verkar dock ha bra kvalitet på sina.

Även hjorthårs flugor som Streaking Caddis mår bra av en liten dos torrfluge impregnering.

De äldre av dina flugor, flyter kanske dåligt p.ga. att de inte har blivit rengjorda på mycket länge och har gammal, intorkad impregnerning och kanske fisk slem på sig?

Botemedlet är att ånga upp flugorna.

Lägg flugorna i en sil eller dylikt redskap. Fyll en kastrull med vatten och när du hänger i silen med flugorna, så ska det vara några cm mellan silens botten och vatten ytan. Lägg på något slags lock på kastrullen och låt flugorna ångas under ca. 10 minuter.
    Storm koka inte vattnet på hög värme dock.

Luft torka dem sedan. Nu borde det mesta av smutsen m.m. vara borta.

Obs! Ånga aldrig flugor som innehåller plast material av något slag? Det brukar inte sluta bra.

Sedan vet jag inte om Visions torrfluge spray är det bästa medlet egentligen? Spray i alla dess former är svår att dosera rätt.
    Antingen så dränker man flugan i impregnering och får en smärre olje katastrof ute på vatten ytan sedan. Eller så hamnar det mesta utanför flugan.

Loon Aquel, är en bra gel, som är dryg och som dessutom är biologiskt nedbrytbart. Flugorna brukar flyta länge och bra med denna torrfluge impregnering.

Du tar bara en klick på tummen, stor som ett större ris gryn. Sedan så smetar du ut det litet mellan tummen och pekfingret och applicerar det på torr flugan. Vänta ett par minuter innan du börjar fiska sedan så att medlet får en chans att dra in i flug materialet.

Här är också ett bra snabb rengörings medel att använda ute vid fiske vattnet:

En annan sak man får se upp med är att inte krasch landa torrflugan på vatten ytan. Dvs. att man sänker spö spetsen under klockan 10. Ju mer spö spetsen hamnar under kl 10 när man lägger ut kastet? Ju fortare kommer linan + tafsen att ta vatten. Och då landar ju flugan hårdare ute på vattnet. Och du får dessutom kortare kast längder. Det kan t.om. hända att delar av flug linans spets landar uppe på tafsen och flugan som ett nystan då.

En ögla längst ut på flug linan för tafsen är vanlig nu mer. Och har ingen negativ inverkan på flugans flyt förmåga.

Inte heller påverkar nylon tafs spetsen flyt förmågan negativt. Annat hade det varit med en fluor carbon spets på tafsen eftersom det materialet tenderar till att sjunka på ett helt annat sätt än nylon. Men det går ju alltid att fetta tafsar eller delar av den med flyt line medel eller torrfluge dito.

Det går att flugfiska ( även torrfluga) i ös regn och tämligen byig vind. Jag har fiskat åtskilliga gånger med min klass 5 utrustning när det har vräkt ned regn och blåst rätt så rejält. Visst, speciellt kul är det kanske inte? Men det går.

Handlar mest om ren kast teknik helt enkelt. Bästa tipset är att gå ut på en lämplig gräsmatta och träna i skit vädret ett antal gånger. Träna både med vinden i ryggen och i motvinden.
    Ha inte en fluga på tafsen när du tränar! Ta en liten garn tofs och knyt den längst ute på tafsen istället.

Dubbel drag tekniken, fungerar när det blåser en hel del:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-17, 11:30.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag köpte en burk Mucilin och körde alla mina torrflugor i, men nu luktar de rätt mycket vilket kanske inte är så bra. Är fiskarna mycket luktorienterade på torrflugor? Annars kompletterar jag det med lite Aquel som Jock säger, och mina flugor är fan osänkbara
      Sedan har jag testat en billig ersättare för easy-dry: medlet i "torrpåsar" som man får med kläder och elektronik och annat. De innehåller silikagel som drar åt sig fukt (jag misstänker att det är det som finns i easy-dry). Det funkar alldeles utmärkt och bör vara extremt mycket billigare än Loons produkt. Dock är Loons burk bra, så det kan ju vara en bra idé att köpa en sådan till att börja med och sedan fylla på med eget.

Kommentera

Mucilin, är rätt starkt och luktar därefter. Men hur pass den lukten påverkar firren vet jag inte riktigt? Jag förvarar ju en del av mina flugor i gamla snus dosor som fortfarande luktar tobak en del. Men har inte upplevt att den doften har fått fisken att avstå flugorna. Men dofter / lukter är ju olika som bekant. Så försiktigtvis, så kanske du ska ställa Mucilinet på hyllan och börja med Aquel i stället? Det där Mucilinet du har på burk? Är det en vit pasta? I så fall ? Så är det egentligen ett lin medel. Men jag vet om de som använder det som torr fluge smörja också. Tycks fungera rätt så bra.

Sedan, så är ju Mucilin ett mycket gammalt lin och torr fluge medel som inte har ändrats på de senaste 20 - 30 åren iaf. vad det gäller innehållet. Aquel, är ju både miljö vänligare och fungerar bättre.

Tack för tipset! Ska skaffa sådana torr påsar.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-17, 13:27.

Kommentera

Kan rekommendera ett litet paket... kostar 10:- mer än om du BARA skulle köpa Loon Aquel flaskan... men här får du 2 flaskor för 10:- mer och det går både upp och ner...

Online fishing store with a wide range of fly fishing equipment. Rods, reels, fly lines, fly tying materials, wading gear, boots. Visit Taimen - your fly fishing store.
          ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
          ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
          Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
          Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
          Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
          Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Det är en liten burk man lägger flugan i (litet "galler" längst upp) och vänder en gång. Gör det när jag köpt en fluga, sen kör jag med lite aquel när jag ska använda flugan.

Kommentera

O.k. då är jag med. Då är det torrfluge impregneringen Mucilin du kör med.

Kommentera

Allright tack för alla tips. Får väll testa med impregneringen ni rekommenderar. Ska kolla lite mer noggrant sen när jag kommer hem till en dator, sitter vid telen.

Ang lukt på flugorna så berättade morfar för mig förut att om man har myggmedel på händerna och kladdar på flugan så avstår gärna fisken. Sant eller inte det vet jag ej (:

Vh/Isak

Kommentera

Varsågod.

Jo, mygg medel på flugorna är inte lyckat. När jag ofta var uppe i norrland och i Norge och fiskade förr i tiden. Så lärde man sig snabbt att Djungel olja på flugan inte var någon bra grej.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-19, 08:58.

Kommentera

Hehe okej då låg de något i det han sa då (:

Vart och fiskat lite mer nu sen senast. Inte köpt på mig något nytt medel så får återkomma på den punkten! Var och fiskade öring i en tjärn nu här igår och hade två fina på. Första missade jag dock mothugget lite på och andra så glömde jag att släppa fluglinan och låta bromsen jobba när den rusade, så den tog av taffsen. Men man lär sig (:

Idag var jag och fiskade i fors för första gången. Gick väll sådär, nordlig vind och regn hela tiden så var väll inte perfekt. Fick upp en harr på kanske 20gr iallafall (hehe) och hade några större på som jag inte lyckades landa (: fick öva underhands och rollcast iallafall!

Nu ska jag dock snart hem och undrar lite hur man ska hålla igång flugfisket hemma. Bor i Sala så har en p&t sjö i närheten. Dock rätt så värdelös. Hur effektivt är fluga på abborre? Och vad kör man för flugor isåfall?
                    Annars funderar jag väll på att köpa grejer så jag kan köra lite gäddfiske på fluga. Vad tror ni om det?

Update: Har vart och fiskat fors idag igen. Mycket bättre förutsättningar idag med lite sol till och med! Köpte på mig både loon aquel och mucilin innan. Har bara testat loon och den var SJUKT bra. Vilken skillnad! Tack igen för ett bra tips. Fick väll upp ett tjugotal blandat harrar och öringar idag, dock bara mindre storlekar (största var tre av harrarna som låg på mellan 30-40cm). Största öringen var väll kanske 15 eller så. Riktigt roligt att få känna lite fisk i fors, speciellt när man är rätt ny!

Vh/Isak
                    Senast ändrad av Ajsak; 2012-07-21, 22:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar