Nybörjare söker "snäll" damm i Skåne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare söker "snäll" damm i Skåne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare söker "snäll" damm i Skåne

Hej,

Tänkte köpa mig mitt första flugset i veckan.

Bortsett från gräsmattan där hemma, vilka dammar i Skåne kan passa bra för en nybörjare?
    Jag vill/behöver lite utrymme omkring mig och "toleranta" människor som tycker det är ok med nybörjare i deras vatten...

Beroende på vad ni rekommenderar, vilka flugor bör jag köpa? Nåt annat "måste" som alltid ska finnas med i en flugfiskares väska? (för spinnfiske har jag förrådet fullt)

Tack på förhand!

Ps. tur att man inte missade 2 m i rubriken, annars kunde det blivit väldigt komiskt ser jag nu :-)

Bjeverödsdammarna vid Ringsjön är tacksamma för nybörjare. Gott om plats, bra skött och nerklippt och där är både Regnbåge och Öring. Björka är också bra skött och ordentligt med plats.

Alla fiskare är toleranta mot nybörjare så länge man följer regler på plats.

Sen är där Citadellet i Landskrona. Också tacksamt att fiska men jag har ännu inte själv varit där och känner inte de som brukar vara där.

Några damer vid dammarna är dock sällsynt. :=) Tyvärr inte så många tjejer som fiskar fluga eller P & T.

Här är trådarna för respektive:

Bjeveröd
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...3%B6dsdammarna

Björka
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...C3%B6rkadammen

Kommentera

Kul att du ska börja flugfiska! Jag har försökt sätta samman lite info kring flugfiske för nybörjare på sidan www.flugspon.se, där kan du kanske hitta lite bra info om både bra dammar i Skåne (tänker på Romelecamp och Sunnedamms Sportfiske lite mer norrut dock..) samt om lite annat som e bra att veta om utrustningen. Sidan har idag varken reklam eller säljer något utan vill bara informera, så köpa får du göra någonannanstans..

Lycka till och skriv gärna tillbaka hur fisket och kasttekniken satt!

Kommentera

Ursprungligen postat av jonas! Visa inlägg
        Kul att du ska börja flugfiska! Jag har försökt sätta samman lite info kring flugfiske för nybörjare på sidan www.flugspon.se, där kan du kanske hitta lite bra info om både bra dammar i Skåne (tänker på Romelecamp och Sunnedamms Sportfiske lite mer norrut dock..) samt om lite annat som e bra att veta om utrustningen. Sidan har idag varken reklam eller säljer något utan vill bara informera, så köpa får du göra någonannanstans..

Lycka till och skriv gärna tillbaka hur fisket och kasttekniken satt!
        Bra sida och fint ställe Sunnedams med rinnande vatten. Just sådant jag gillar och skulle vilja fiska i som Skåning som har långt till sånt annars.

Tycker det är rimliga priser också. Bra pris för övernattning. Får man ju klart testa i framtiden.

Kommentera

Mitt tips till dig är att vända dig till "Jock Scott" här på forumet..
          Bättre människa för att lära ut och berätta om flugfiske hittar du inte!
          Skitfiske!!

Kommentera

Jag säger Bjeveröd och Björka dammen. Båda är välskötta och det finns gott om kast utrymme runt om vattnet.

Om du åker till Bjeveröd? PM'a chiefnix = ägaren här på forumet. Han är en bussig och skön snubbe som kan ge dig många användbara tips och trix för dessa dammar.

I Björka, finns det alltid hjälpsamma med fiskare och vakter som gärna hjälper dig till rätta.

Tack för de mycket vänliga orden Giants!
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-04, 21:18.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Stort tack för tips och råd, som nybörjare är en sida som www.flugspon.se mycket givande!
              Just nu tittar jag på utrustning och tänkte väl slå till på något under dagen, sen blir det ut och nöta på gräsmattan. Jock har haft vänligheten att råda mig i denna fråga för några år sedan på detta forumet. På grund av tokmycket jobb och "krävande" barn så kom jag aldrig igång då... men nu finns det mer tid i livet och kalendern.
              En fråga dock... om jag inte väljer något nät-erbjudande, vilken butik i Skåne tror ni jag har störst möjlighet att göra en "bra affär" i?

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
                Stort tack för tips och råd, som nybörjare är en sida som www.flugspon.se mycket givande!
                Just nu tittar jag på utrustning och tänkte väl slå till på något under dagen, sen blir det ut och nöta på gräsmattan. Jock har haft vänligheten att råda mig i denna fråga för några år sedan på detta forumet. På grund av tokmycket jobb och "krävande" barn så kom jag aldrig igång då... men nu finns det mer tid i livet och kalendern.
                En fråga dock... om jag inte väljer något nät-erbjudande, vilken butik i Skåne tror ni jag har störst möjlighet att göra en "bra affär" i?
                Själv har jag börjat handla nästan uteslutande hos Sportfiskegiganten. Otroligt välsorterat och trevlig personal. Absolut den butik som har mest av det bästa kring diverse fiske. Ligger på Lundavägen i Malmö. Du blir nog inte besviken om du gör ett besök.

Och nej, jag får inte betalt för göra reklam för dem. Men det är skönt med en butik där saker inte är slut eller måste beställas hem eller "Det är beställt". De brukar också har bra erbjudande på tex rullar och spön och paket. Jättenöjd med min Okuma flugrulle som de hade på "sale". Och min Ultra Penn spinnrulle. Bästa rullen jag haft. Var kraftigt prissänkt.

Flugor däremot köper jag på www.flugor.se Nästan halva priset på flugor där och helt okej flugor. Kanonsnabb leverans alltid. Ofta dagen efter om man beställer på förmiddagen. Kan vara bra veta om man snabbt behöver flugor till helgen och det är Torsdag.

Kommentera

Tack, då tar ja mig dit och tittar lite...
                  Har köpt mycket prylar av dem under åren

Kommentera

För linor (även rullar) bör du kolla på http://www.dan-tackel.com/
                    Linor behöver man ju inte direkt känna på, deras 2:a sorteringslinor är mkt bra pris och har funkat för mig!
                    Har för mig att även här var det Jock Scott som tipsade mig om dem.

Har du tid/möjlighet är ett besök i deras butik i höganäs ett tips.

Tyvärr får jag inga pengar för att skriva detta..
                    Skitfiske!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X