vad står betecktningarna för WF och DT har även sett fler förkortningar. skulle någon kunna förklara för mig vad dom betyder. tack!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fluglinor, WF, DT
Collapse
X
-
WF= Weight Forward= Linanans är taperad d.v.s., tjockast i ena änden för att sedan smalna av mot slutet. Den vanligaste och mest änvända. Satsa på denna!
DT=Dubbel Tapered= Linan har två olika taperingar som typ möts i mitten. Detta gör att du kan vända på linan när den börjar bli sliten och ändå ha en kastvänlig tapering kvar. Lämpar sig bättre för kortare fiske antar jag?Senast ändrad av Flodebanan; 2004-10-19, 08:30.sigpic
-
Fluglinan är ”en aning” tjock med kastvikten jämt fördelad längs hela linan. Man gör den därför avsmalnande mot spetsarna. Är linan jämntjock( Brukar kallas: level) som en vanlig korv brukar man benämna den DT = lika i bägge ändar. En sån lina har vissa fördelar men även några nackdelar där en är att kastlängden kan bli lidande.
För att underlätta längre kast gör man då så att linan görs ojämn. Kastvikten flyttas framåt (Weight Forward, WF) så att linan får en lång och tunnare bak samt en tjockare klump i framänden för att bättre driva fram kastet genom luften. Klumpen kan förses med mer eller mindre listigt utformade taperingar, vilka förväntas underlätta kastandet.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Flodebananen
Ursprungligen postat av BeBestFluglinan är ”en aning” tjock med kastvikten jämt fördelad längs hela linan. Man gör den därför avsmalnande mot spetsarna. Är linan jämntjock( Brukar kallas: level) som en vanlig korv brukar man benämna den DT = lika i bägge ändar. En sån lina har vissa fördelar men även några nackdelar där en är att kastlängden kan bli lidande.
För att underlätta längre kast gör man då så att linan görs ojämn. Kastvikten flyttas framåt (Weight Forward, WF) så att linan får en lång och tunnare bak samt en tjockare klump i framänden för att bättre driva fram kastet genom luften. Klumpen kan förses med mer eller mindre listigt utformade taperingar, vilka förväntas underlätta kastandet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananenÄR en DT avsmalnande mot spetsarna?!
kast där den är överlägsen wf-linan. Så om man ska fiska i trånga små ström-vatten tycker jag att man ska satsa på dt.Fiska lugnt!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av styx11En dt lina har också en klump kan man säga bara det att den e längre och inte så extrem som hos wf linan, en dt lina lämpar sig bäst till roll o switch-
kast där den är överlägsen wf-linan. Så om man ska fiska i trånga små ström-vatten tycker jag att man ska satsa på dt.sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
241 visningar
0 gillar