Jag tänkte bara upplysa er om att någon som kan hantera att kasta med en dt lina ofta kastar längre med den än med en wf.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fluglinor, WF, DT
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av lmoberg Visa inläggBörjade fluga förra året efter att ha gått och lärt mig. Fiskar oftast i stilla, vakande skogssjöar och skogstjärnar. Vad skulle funka bäst, wf eller dt?
Man ska bara ha i minnet att man ska ha rätt mycket av klumpen utanför topp öglan på spöt innan man börjar kasta med en l.b lina. Gäller även en DT lina.
WF linan. landar inte fullt så mjukt. Men skjuter fort som sagt. DT linan är en bra precision och presentations lina för strömmande vatten först och främst. Där behöver man ju heller inte ha så bråttom att få ut flugan som vid stilla vatten fiske, där fisken förflyttar sig fort.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-11, 17:06.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av diedose Visa inläggJag tänkte bara upplysa er om att någon som kan hantera att kasta med en dt lina ofta kastar längre med den än med en wf.
När jag började flug fiska. Då var en DT lina den lina som i de flesta fall rekommenderades för nybörjare. Dels av ovan anledning. Men även för att man kunde vända på linan om man hade misshandlat den spets man använt i första rummet litet. Och troligen också för att med en DT, så jobbar man igenom kastet litet långsammare än med en lina med front klump.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-11, 16:51.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
-
Jag har endast mig själv att referera till plus att jag har läst om att "folk" kastar längre med dt än med wf.
Detta pga:
En wf linas klump inte är tillräckligt lång för att kunna kastas långt med. Klumpen tar helt enkelt slut innan farten har avtagit i utkastet. Detta medför att man får bakslag på flugan - not good.
En dt lina därimot är ju som en skjutklump, bara att den är längre. Som jock säger kan man hålla mer lina i luften pga utformningen. Man behöver inte kasta lika snabbt med denna men energiöverföringen är jämn ända tills att linan landar i vattnet. Detta medför att man kastar längre.
Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
248 visningar
0 gillar