Trevlig midsommar på er alla Fiske Snackare!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett litet flug experiment.
Collapse
X
-
uppdate från sälen, mojosländan levererar bra här också. 2 missade hugg och en upp. ingen större för lycka för de andra fiskarna, 1 bom och 1 fisk upp. Så min lilla skapelse leverar här uppe med =DFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Var med Johanbech här på forumet till Björka i dag.
Miserabelt väder blev det ganska så fort efter att vi anlänt till dammen. Regnet vräkte ned till långt fram på kvällen. Men firren var pigg på att kolla in våra flugor. Nu blev det fler bommade stigningar än fisk på land. Mycket beroende på den upp piskade vatten ytan + den oftast täta regn ridån, vilka gjorde det svårare att tima mothuggen rätt.
Men flugan för dagen var iaf. Fjädermygg puppan. Jag fick fisken nedan på ca. 1.6 - 1.7 kg uppskattningsvis och en liten rackare på under kilot något senare. Johanbech och jag missade 4-5 mothugg också tillsammans.
Vi var genom blöta och små frusna. Men på det hela taget rätt nöjda ändå när vi åkte hem straxt efter kl 21:00.
Tyvärr en riktigt usel bild p.ga. imma på linsen på mobil kameran.
Men det är det enda bild bevis jag har. 6 firrar upp!
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-25, 00:43.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
mojosländan funkar även uppe på fjällen i efter vild röding, tyvärr blev det bara 1 timme fiske med torrfluga pga blåsten. Avgörande fakton var storleken. Byte till mindre storlek gjorde susen, innan jag bytte till min minsta mojoslända va det långt mellan vaken, efter att man gick ner i storlek började det hända saker, mindre rödingar högg efter flugan. Sen hände det som inte fick hända vinden vände och det började blåsa nordvindar (svårt att uppskatta men klass 7 gick inte att kasta med) och tempraturen gick ner till 4-6 grader. trots detta landades en vild röding på 1,5kg på en streamer foto kommer sen när man kommit hem o fört över bilderna.
Så långt är jag nöjd med min lilla skapelse, imon blir det älvfiske efter harr får se om mojosländan levererar nåttFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Nix! inte en stigning till flugorna i går.
Men börjar misstänka att fisken var nästan helt ointresserad av att ta var p.ga. att det börjar bli allt för varmt i vattnet. Björka dammen är ju förhållandevis grund med ett enda ställe där det är ca. 5 m djupt. Medel djupet är ca. 3 m annars. Och blir ju då av förståerliga skäl ganska snabbt uppvärmd till bad temperatur.
Jadu här på forumet, hade 2 påslag på kvällen på en #16 fjädermygga med ett kort mellanrum. Men hade oturen att inte lyckas kroka dem ordentligt.
Det kom upp en enda och ganska liten båge på eftermiddagen på en ljus grön Flickslände nymf Så vitt jag vet?
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-01, 11:41.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ett riktigt rysar fiske i dag!
Fick en liten båge ( ca. 5 - 6 hg ) på 2:a lägget för dagen på en Fjädermygga. Firren, lät jag gå tillbaka.
Några kast senare i viken vid stora bryggan. Så kommer en stor plog och vattnet nästan exploderar där flugan är! Jag hinner uppfatta en bred stjärt och en ganska grym stjärt spole med stora, mörka fläckar på, innan det bär av tvärs över viken och in under bryggan i en väldig fart! Utgången kunde bara bli total lycka eller katastrof? Tyvärr blev det naturligtvis det senare alternativet. Flugan behöll fisken också för besväret.
Men den fisken = Öringen, svär jag på inte var ett hg under 3 kg. Snarare några hg till av döma av styrkan och den propeller den visade upp i hugg ögonblicket.
Den fisken, kommer jag att drömma mardrömmar om länge!!! Och man kände sig rätt maktlös när den tryckte iväg.
Tog säkert en kvart innan jag kunde få på en ny fluga på tafsen. Händerna skakade en hel del ett tag efteråt.
Men jag fick ju rätt juste kompensation senare på kvällen, när jag klämde en mycket pigg 2 kg båge som drog iväg med flug linan och några meter backing i första rusningen. Se foto nedan. Jag fick verkligen jobba för att få den i håven.
Missade 2 fiskar. B.la. för att mobilen ringde. Och när jag "lyfte luren" Vad händer då tror ni? Jepp! Firre på Fjädermyggan som jag inte hann kroka. Lär dig av misstaget Jock! Stäng ALLTID av nallen när du fiskar.
Den andra hade jag på i ca 10 sekunder innan den släppte. Den torra Fjädermyggan, var "the fly for the day" i alla kategorier.
7 firrar upp!
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-03, 23:18.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jäkligt fin regnbåge. Fet och fina fenor. De verkar har det gott i dammen just nu. Inte undra på de varit slöa.
Låter som ett sådant monster jag såg melland land och ön när jag var där. Synd du inte fick en ärlig chans mot den. Verkar som den visste vad den gjorde dra sig under bryggan.
Känns som läge åka ut igen till Björka då? Kvällsfiske tydligen.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
|
1 svar
343 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg