Ett litet flug experiment. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet flug experiment.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    Att fenorna är hela gör en enorm skillnad, sist man vart och fiska regnbåge fick man en med dåliga fenor och en med hela fina fenor. Skillnaden mellan dessa 2 fiskar va enorm när det gäller drillning av fisken. Hela fina fenor, trodde den va större eftersom den gjorde sådant motstånd och fina rusningar. Det blir en helt annan fisk utan fenor som fungerar som de skall.

Kan tänka mig vilka fina rusningar den bågen gjorde.

Skulle nog kunne jämföra det mot en vanlig dykare med hela simfötter mot en med halva, vilken drar mest.

Lite avis blir på dom fina bågarna som finns där jämfört med dom i pölarna här runt omkring
    Ja, fy fn om man hamnar i en P&T pöl där fisken saknar mer än halva fenorna! Spelar ju då heller ingen roll om fisken är stor.

För rätt många år sedan testade jag ett så kallat "Broiler fiske" på kul i en när belägen sådan P&T anläggning.

Och drog på något på nymf, som jag den första stunden uppfattade som en större gren eller dyl.?
    Det var först när jag såg "grenen" och den mig som den slängde med kroppen litet hjälplöst innan jag kunde släpa in den i håven. En båge på ca. 5 kg. var detta. Urrrk! En 2 kg Braxen på kroken hade gjort mer väsen av sig.

Så klart återvände jag aldrig dit sedan.

Har också varit med om liknande, ( fast då mer normal storlek) handikappade firrar i ett par pölar i Stockholms trakten.

Nä, det är tur att man har Björka och Bjeveröds dammarna i närheten.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-09, 20:01.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
      Är riktigt fin fisk i Hökensås också numera. Har nog inte fått någon med dåliga fenor i år. Fast bäst tryck är det väl i fisk som gått länge, haft gott om mat och återfått sin naturliga form. Fick en gång en förvildad båge i ån här hemma och det var ett sanslöst klipp i den. Var ganska långsträckt och hade en klart mer vasskantad och bred stjärtfena än de exemplar jag tagit i P/T vatten.

Ja, Hökensås, har väl ett gott rykte vad det i stort gäller kvaliteten på firren tycker jag mig ha märkt? Fint område som det var allt för länge sedan jag besökte tyvärr.

Men visst är de gamla bågarna härliga! Svår lurade som tusan, och en rackarns kick i dem när man väl lyckas kroka en? Önskade verkligen att det fanns ett vatten som hade ett hyfsat bestånd sådana gamla luringar och med ett begränsat antal fiskare per vecka typ och besök per individ under säsongen.

Men det är nog svårt att få ett sådant vatten att gå runt rent ekonomiskt. Ska väl vara en klubb sjö för endast medlemmar i så fall?

Tänk om man vann en riktigt fet summa pengar? Då skulle det köpas ett mindre hus och fixas till en mys - pys Regnbåge och Öring pöl inom synhåll från kåken! Tänk att kunna ta en kikare och kolla in dammen? Och då se att det vakar. Bara att ta spöt från hållaren i hallen och trava ned till fuktet.

I morgon så är det dags för Björka igen! Ska se om dagens värmebölja har ändrat firrarnas diet från puppor och annat små plock till litet mer stadigare munsbitar? Väntar fortfarande och otåligt på en fet Vulgata kläckning.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-09, 20:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg

Men visst är de gamla bågarna härliga! Svår lurade som tusan, och en rackarns kick i dem när man väl lyckas kroka en? Önskade verkligen att det fanns ett vatten som hade ett hyfsat bestånd sådana gamla luringar och med ett begränsat antal fiskare per vecka typ och besök per individ under säsongen.

Men det är nog svårt att få ett sådant vatten att gå runt rent ekonomiskt. Ska väl vara en klubb sjö för endast medlemmar i så fall?
        Du har ju Tiveden flyfish i Karlsborg.

Kommentera

Juste!

Dit måste jag försöka att ta mig vid tillfälle.

Tack för tipset!

Kommentera

Fiske rapport från Björka.

Lika tufft fiske i dag som sist. Och extremt få vak under dagen. Vi var 5 flugfiskare och vi provade allt! Men nada fisk mest hela tiden. Jag testade även receptet med en Epoxy puppa och dead drift. Också detta utan framgång.

Det dröjde ända fram till kl. 20:00 innan fisken började vaka något så när. Och då var vi 3 st flugfiskare kvar som tappert kämpade på.

Då var det skönt nog blankt vatten och bara en svag bris till skillnad från dagens annars ganska blåsiga och stundom regniga väder.

Spelade ut mitt sista kort, och band på en Foam Buzzer, torr Fjädermygga med Grizzly hackle, spent vingar #16. Naturligtvis uber sakta fiskad. 2 kast senare, krokade jag firren nedan. 1.8 kg vägde den. Hade en till på som tog myggan lika hårt. Men den lyckades krångla sig ur det hela efter ett par minuters fight. Men rätt nöjd ändå.

3 fiskar upp nu!

Flugan i fråga:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-10, 22:36.

Kommentera

Dags i morgon igen!

Kommentera

Fortfarande ett mycket knepigt fiske i Björka. Men Epoxy puppan i # 16 gjorde sitt jobb igen på kvälls kanten med dead drift. Denna gång hade jag en av Gäddmördarns fina, flätade tafsar ( på DT linan ) som han var jätte bussig att skicka till mig + 1 m 0.15. nylon spets.

En smått galen och kamp glad båge på ca. 1.5 kg blev resultatet av dagens fiske tripp.

4 firrar upp!

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-13, 22:11.

Kommentera

Nästa firre till samlingen! En båge på 1.7 kg som tog en #16, torr Fjädermygga på eftermiddagen när jag kastade bredvid ett vak.

Det blev dagens enda fisk och stigning till flugan / flugorna. Prövade litet nymf på kvällen också. Men det blev inget med det heller.

Tyvärr hade jag bara mobilen att ta foto med denna gång. Glömde min kamera hemma.

Kommentera

Du kommer ju att fiska slut där Göran,
                    Kan inte heller påstå något annat men med all den fisken så kommer du snart vara ordförande i mensa.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack för de vänliga orden!

He, he, he! Det är ju ett put and take vatten, där det sätts fisk frekvent. Så risken är nog väldigt liten att jag lyckas tömma den på fisk. Och riktigt så skicklig är jag inte heller.

Men jag börjar få gott hopp om att detta flug experiment kommer att fungera i fortsättningen också.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-21, 13:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      145 visningar