Ursprungligen postat av mojoman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett litet flug experiment.
Collapse
X
-
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Ursprungligen postat av Wadman Visa inläggTog lite tid, men fick hem mitt Anvil Apex idag. Verkar riktigt gediget. Skaffade mig även en större verktygslåda från biltema, så man har lite ordning på grejjerna. Har ett par amasonpapegojjor som är otroligt intresserade av flugbindningsmatrial. Skaffa en sån Jock och det är aldrig långtråkigt hemma utan fullt ös jämt. Då blir det att knåpa ihop några flugor i helgen. Kommer nog gå sådär misstänker jag
Jo, de större Papegojorna är ju kul typer med attityd.Har en kvinnlig kusin som har en Kakadua som heter Pele' efter den gamle, Brasilianske stor stjärnan i fotboll. Den gojan har en massa hyss för sig vill jag lova!
Men jag nöjer mig nog med min katt dam Sabrina.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Nå ja, till dagens fiske tripp till Björka dammen.
Kom dit vid 14:00 tiden och regnet vräkte ned! Passade på att fika i vind skyddet medan det värsta regnet pågick.
När det hade lugnat ner sig efter en längre stund så tog jag spöt och ställde mig vid den del av dammen som går mellan handikapp bryggan med båten och pump huset. Det vakade litet då och då inom hyfsat kast håll. Rätt gott om Bibio och Fjädermygg också. Prövade först Mojo Nattsländan ( förstås) Men fick ge upp den efter en timmes fruktlösa kast på div. vak. Testade ett par olika svarta torrisar utan att lyckas bättre där heller.
Och så fortsatte eländet. Framemot kvälls tiden, och efter ett antal flug byten. Så började jag tro att denna fiske tripp skulle bli lika trist som den förra för ett par dagar sedan. Och att jag skulle få åka fisk lös hem igen.
Men så fick jag för mig att byta tafs spets till 0.15, fetta in tafsen, utom den sista decimetern. Och så på med en svart Epoxy Fjädermygg puppa #14, som jag dead driftade i den svaga sido vinden. Var litet jobbigt att hålla koll på den del där tafsen bröt ytan ca. 15 m ut i vattnet. Men efter kanske 10 minuters väntan så tvär dök tafsen och när jag gjorde mothugg började rullen morra gött!
Kändes att det var en firre med tyngd i. Den gjorde litet som den ville de första minuterna. For i väg åt olika håll i hårda och långa rusningar men hoppade inte en, ända gång! Men tunga knyckar kände man ju nästan hela tiden.
Till slut visade sig bågen, och jag kunde glatt konstatera att den var på en bra bit över 2 kg. Visade sig faktiskt väga 3.2 kg när den vägdes på en Super Samson senare.
Hade ett påslag till under kvällen men den lyckades jag inte kroka. Kände den inte ens innan den hann spotta ut puppan. Fiskade 1 1/2 timme till utan hugg. Sedan var det dags att packa ihop för denna gång.
Så 2 fiskar upp för experimentet nu.
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-09, 09:20.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
riktigt fin firre som vanligt i den pölen, kul att du lyckades knäcka receptet för dagen, alltid kul när man hittar den rätta flugan för stundenFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Ja, "Björka bågarna" är ganska så outstanding. Annat kan man ju inte säga. En stor eloge till den fisk odlig som levererar dessa eminenta firrar och Fiske föreningen som pysslar om det hela på ett mycket fint sätt!Jo, just som du säger att knäcka "receptet" / "koden" är ju en riktig höjdare. Man slits mellan hopp och förtvivlan vid varje nytt flug byte. Och så bang! Så hittar plötsligt man rätt.
Belönings graden är ju betydlig högre i sådana här fall då man verkligen får jobba för sin fisk.
Och är firren dessutom stor? Ja, då sover man extra gott den kommande natten.
Edit. Jag sov VÄLDIGT gott!Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-09, 09:17.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggJa, "Björka bågarna" är ganska så outstanding. Annat kan man ju inte säga. En stor eloge till den fisk odlig som levererar dessa eminenta firrar och Fiske föreningen som pysslar om det hela på ett mycket fint sätt!Jo, just som du säger att knäcka "receptet" / "koden" är ju en riktig höjdare. Man slits mellan hopp och förtvivlan vid varje nytt flug byte. Och så bang! Så hittar plötsligt man rätt.
Belönings graden är ju betydlig högre i sådana här fall då man verkligen får jobba för sin fisk.
Och är firren dessutom stor? Ja, då sover man extra gott den kommande natten.
Edit. Jag sov VÄLDIGT gott!
Kommentera
-
Det är turbo i alla bågarna jag fått där. Och det får ju en att undra om du inte har rätt i att de går på någon slags illegal substans från öst blocket?Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-09, 12:17.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Att fenorna är hela gör en enorm skillnad, sist man vart och fiska regnbåge fick man en med dåliga fenor och en med hela fina fenor. Skillnaden mellan dessa 2 fiskar va enorm när det gäller drillning av fisken. Hela fina fenor, trodde den va större eftersom den gjorde sådant motstånd och fina rusningar. Det blir en helt annan fisk utan fenor som fungerar som de skall.
Kan tänka mig vilka fina rusningar den bågen gjorde.
Skulle nog kunne jämföra det mot en vanlig dykare med hela simfötter mot en med halva, vilken drar mest.
Lite avis blir på dom fina bågarna som finns där jämfört med dom i pölarna här runt omkringFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
Är riktigt fin fisk i Hökensås också numera. Har nog inte fått någon med dåliga fenor i år. Fast bäst tryck är det väl i fisk som gått länge, haft gott om mat och återfått sin naturliga form. Fick en gång en förvildad båge i ån här hemma och det var ett sanslöst klipp i den. Var ganska långsträckt och hade en klart mer vasskantad och bred stjärtfena än de exemplar jag tagit i P/T vatten.
Kommentera
-
Ja vad man har läst i det senaste fiske tidningarna så är det kvalite och inte kvantitet som gäller. De flesta jag känner som fiskar vill hellre få fisk med fina fenor och stridslystna istället för stora feta utan fenor. Jag personligen hoppas att detta är ett fenomen som sprider sig till alla vatten.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
270 visningar
0 gillar