Ett litet flug experiment. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet flug experiment.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

"Man fick ju massor med frisk luft och kast träning iaf ".

Men att fånga fisk är inte det viktigaste när man flugfiskar, det är helheten. Jag anser att lyckas man kroka en firre genom imitationsfiske så är det en bonus. Då har man läst av vattnet och insektslivet rätt. Sen tycker jag att det är kul och bara sitta och titta när andra flugfiskar och får fisk. Är nästan inne på det spåret att skaffa en riktigt systemkamera och börja fota fisketripperna. Sen flugfiska kanske 60% av tiden resten foto. Måste bara hitta en vattentålig kamera om de finns

Sen behöver pölarna vila lite och vem vet kanske va bara fisk kvar som lärt sig att krokarna som hänger under flugan är länkat till direkt smärta
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag var ut en liten runda igår, blir inte mycket nu när frugan är i åttonde månaden. Beräknad nedkomst 8 juli.
      Det blev iaf två stycken harrar på ca 35 cm. Och dom tog givetvis på klinkhamer, allt annat dög inte, inte ens March Brown Silver.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Då hade du definitivt ett roligare fiske än jag i dag.

Hel kass fiske i dag! Det vakade litet då och då. Men inget som gjorde en lycklig precis. Vi var 7 st flugfiskare och en fisk kom upp på eftermiddagen på en haröre nymf. Men det var allt. Jag hade en firre som snabb synade min Black Grizzly, torrfluga #14 med röd stjärt sent på eftermiddagen. Men sedan var det morsning och goodbye!

Visserligen vakade det bättre på kvällen. Men det var lögn att utröna vad firren ville ha? Jag provade allt från nattsländan ned till # 18 Fjädermygg puppor. Och resten av flugorna i min lilla "experiment ask". + ett otal intagnings varianter testade jag utan framgång. Är säker på att mina med fiskare runt dammen rotade duktigt i sina askar och små svor för sig själva de med.

Men så är ju fisket ibland som ni alla vet.

Men jag får väl säga som man brukar sådana här gånger när man vill hålla färgen. "Man fick ju massor med frisk luft och kast träning iaf ".

Men jag är glad för din skull mojo och kompisens att ni hade kul.

Ska bara ladda om de mentala batterierna och invänta varmare väder så är jag snart på det igen!
        Varför inte bryta av P/T fisket med lite gäddfiske Jock? Har varit kanonbra fiske/väder för det ett tag. Har själv en Terhi 6020 på kärra, men fiskar även från land i åar och mindre vatten. Madamerna finns överallt och är ju j-kligt roliga att ta på fluga. Är dessutom inte alltid så lätta att ta, utan kan ge en liten utmaning. Särskilt de större exemplaren. Fiskar mycket P/T själv, men det kan bli lite enahanda

Kommentera

Jo, det är ju i sig en bra ide'. Har ju en # 8 utrustning stående som duger o.k. till detta. Problemet, är att de vatten i när området som håller Gädda, är litet knepiga att ta sig till och från om jag inte vill bokstavligen sitta ute i busken och vänta på transporten hem? Färdtjänst, är ibland litet opålitliga vad det gäller att passa tiderna. Jag har Färdtjänst eftersom jag dras med ett smärre men något besvärligt handikapp i höger ben och höft efter att ha blivit påkörd för några år sedan. Vilket även gör att kliva ur och i båtar inte är en option längre + oländig terräng. Men iof. kan man få någon fiske kompis med bil att hänga på? Så visst!

Håller med om att stundtals, så kan man känna att man vill fiska annat än P&T.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-07, 09:08.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
            Jag var ut en liten runda igår, blir inte mycket nu när frugan är i åttonde månaden. Beräknad nedkomst 8 juli.
            Det blev iaf två stycken harrar på ca 35 cm. Och dom tog givetvis på klinkhamer, allt annat dög inte, inte ens March Brown Silver.
            Då får man gratulera dig och frun litet i förskott då.

Lyckliga du som har Harr och vild Öring "runt hus knuten"!!!

Kommentera

Jo, det är ju i sig en bra ide'. Har ju en # 8 utrustning stående som duger o.k. till detta. Problemet, är att de vatten i när området som håller Gädda, är litet knepiga att ta sig till och från om jag inte vill bokstavligen sitta ute i busken och vänta på transporten hem? Färdtjänst, är ibland litet opålitliga vad det gäller att passa tiderna. Jag har Färdtjänst eftersom jag dras med ett smärre men något besvärligt handikapp i höger ben och höft efter att ha blivit påkörd för några år sedan. Vilket även gör att kliva ur och i båtar inte är en option längre + oländig terräng. Men iof. kan man få någon fiske kompis med bil att hänga på? Så visst!

Håller med om att stundtals, så kan man känna att man vill fiska annat än P&T.
              Lät inte kul det där. Ja, har man en sådan skada och gillar sportfiske, då är det bra att det finns lättframkomliga anläggningar som björkadammen. Har ett diskbråck som förhindrade det mesta i sportfiskeväg några år, men som peppar peppar blivit bättre med åren. Ingen höjdare att inte kunna röra sig som man vill.

Kommentera

Ja, det är tur att det finns tillrätta lagda fisken för oss litet mindre rörliga. Men visst saknar man vildmarks, Lax och HÖ fisket svårt emellanåt. Harren, har ju alltid legat mig varmt om hjärtat. Men, men! Man får vara glad att man har P&T fisket iaf. Kunde ju lika väl ha blivit ett orörligt vård paket med litet större otur eller värre? Frågan är om man hade blivit helt förlamad? Om det då inte hade varit bättre att flytta in i "ettan med lock" direkt i så fall?

Diskbråck är ju vidrigt! Förstår att det blev många aj och oj! för dig ett tag där. Glädjer mig att höra att du har blivit bättre iaf.

Du kanske redan har testat detta? Men ett s.k. "support vadar bälte" med bred rygg del är kanon om man har problem nedåt kors ryggen till? Neoprenet i rygg plattan, värmer gött också.

Sparar min rygg under långa fiske pass.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-08, 12:08.

Kommentera

Blir en tur till Björka i eftermiddag. Orkar inte sitta hemma och glo. Bättre att sitta vid dammen och glo efter vak i så fall?

Kommentera

Blir en tur till Björka i eftermiddag. Orkar inte sitta hemma och glo. Bättre att sitta vid dammen och glo efter vak i så fall?
                    Du får skaffa dig en bra kamera och börja fota lite vid pölen, tycker det är riktigt kul att försöka fånga hoppande bågar på kort men ofta hinner man inte ens ta fram kameran och omöjligt att förutspå när den skall hoppa (då när de är krokade då). Men den dagen jag lyckas postar jag bilden här
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tog lite tid, men fick hem mitt Anvil Apex idag. Verkar riktigt gediget. Skaffade mig även en större verktygslåda från biltema, så man har lite ordning på grejjerna. Har ett par amasonpapegojjor som är otroligt intresserade av flugbindningsmatrial. Skaffa en sån Jock och det är aldrig långtråkigt hemma utan fullt ös jämt. Då blir det att knåpa ihop några flugor i helgen. Kommer nog gå sådär misstänker jag

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      146 visningar