Ett litet flug experiment. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet flug experiment.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    På lördag smäller start skottet för mitt experiment!

Om firren tjurar? Då ska jag använda min gamla fiske kompis Ramon special knep. Iaf. påstod han att han gjorde så när han fick fisk och jag eller vi andra inte fick något? Men sanningen att säga så var han med all säkerhet skickligare än vi andra på den tiden. Och envis som synden när det gällde att nöta upp en fisk!

Men han påstod att han smög fram till strand kanten och gömde sig bakom en buske. Sedan viskade han: De' e' ( Rolf ) Smedman! Och så ut med flugan och....Glufs! Så satt firren där. Detta sade han med ett poker fejs som Clint Eastwood hade blivit avundsjuk på. Ja, iaf. under några sekunder höll Ramon masken innan han började stor flina vid kaffe elden. Den rackarns pulver gubben!

För er som inte vet vem Rolf Smedman är?

Så är han en fiske kändis, fiske boks författare och en skicklig konsnär. Som tyvärr gick bort alldeles för tidigt. En ödmjuk och mycket vänlig man och en förebild för oss sport fiskare.
    Bommar du med flugorna du valt ut med din erfarenhet, krävs det nog stenhård nordan och en kanottävling i P/T pölen Välj ut en av dem istället. Hade nog valt mojosländan själv i så fall. Ser ruggigt giftig ut.

Kommentera

Tack för de vänliga orden.

Blir alla gånger mojo sländan som åker på tafsen först! Har funkat kanon bra de senaste 4 fiskena i Björka dammen.

Bind upp ett par vet jag och pröva i dina hemma vatten. Säkert så sker det samma som jag har varit med om. Att bågen har klappat till denna nattslända med en jäkla känsla! Och ofta.
      Sist jag var ute där så hann jag bara kasta 2 kast med denna fluga innan det small.
      Gången innan efter ca. 10 - 15 minuter på ett vak.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-31, 17:30.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Tack för de vänliga orden.

Blir alla gånger mojo sländan som åker på tafsen först! Har funkat kanon bra de senaste 4 fiskena i Björka dammen.

Bind upp ett par vet jag och pröva i dina hemma vatten. Säkert så sker det samma som jag har varit med om. Att bågen har klappat till denna nattslända med en jäkla känsla! Och ofta.
        Sist jag var ute där så hann jag bara kasta 2 kast med denna fluga innan det small.
        Gången innan efter ca. 10 - 15 minuter på ett vak.
        Har inte köpt mig något nytt städ än. Städet du länkade till för ett tag sen var slut i lager och är fortfarande det. Du har inget annat städtips, som inte kostar en förmögenhet?

Kommentera

hur mycke får städet kosta ? vilka flugor binder du ? Om du binder allt från gädd flugor till myggor skulle jag rekomendera sätta en extra slant på städet.

Heheheh tycker det är skitkul att "mojosländan" funkar så bra på andra ställen än bara där jag fiskar. Får nog göra en SBS till denna rackare på bloggen om de är fler som vill binda den
          Senast ändrad av mojoman; 2012-05-31, 18:45.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

500-1000 kr. Band en del förr, men tänkte börja lite lätt igen. Tanken var väl från mygga till gäddfluga Kanske inte finns något hyffsat för den pengen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
              500-1000 kr. Band en del förr, men tänkte börja lite lätt igen. Tanken var väl från mygga till gäddfluga Kanske inte finns något hyffsat för den pengen?
              Länkar upp Regent städet som var slut på det förra stället. Och en juste kopia på Renzetti Traveller:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-31, 19:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                hur mycke får städet kosta ? vilka flugor binder du ? Om du binder allt från gädd flugor till myggor skulle jag rekomendera sätta en extra slant på städet.

Heheheh tycker det är skitkul att "mojosländan" funkar så bra på andra ställen än bara där jag fiskar. Får nog göra en SBS till denna rackare på bloggen om de är fler som vill binda den
                Tycker definitivt att du ska blogga en sbs på den! Den flugan kommer att kunna glädja många.

Blir nog en klassiker till slut.

Min fiske kompis från Stockholm som var med mig till Björka nyligen fick prova ett ex. och var alldeles salig över den! Han fick några ex. till av mig för sitt årliga fjäll fiske innan han reste hem. Han, liksom jag gillar flyt förmågan hos den sten hårt. Och inte minst hur grym den är på att locka fisk till hugg förstås.

Ska berätta för dig / er längre fram när kompisen har varit till fjälls. Vad Harren, Rödingen och Öringen gillade flugan?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-31, 19:55.

Kommentera

http://www.taimen.com/sv/se/product/...ice_2049/89725

detta städ har jag och kan rekommenderas, enkelt att justera käftarna till krokstorleken och det sitter som berg, har bundit flugor från 6-18 på denna men ser inga som helst problem för större eller mindre flugor
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Just det! Glömde dumt nog bort Anvil Apex. Det är alls inget fel på det heller. J.K. flugfiske, rear det nu för 999:-

Blir väl samma kostnad ca. om man räknar på frakten från Taimen.com kan jag tro?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-31, 20:03.

Kommentera

Tack för tipsen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      338 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      134 visningar