Flätat eller färdigtaperad poly tafs är väl lite smak och behag, och som sagt varför inte /binda tapera dem själv. Se om du kan låna Preben Torp Jacobsens bok torrflugefiske på biblioteket. Där finns en utmärkt beskrivelse på hur att tapera själv. Tafsspetsen bör absolout vara fluorocarbon till skygg fjällfisk.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flätade tafsar
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av SebastianGör dina egna. Billigast, lätt att tapera och du får exakt den längd du vill ha.
Jag kör med nylon, minst 1ggr spölängden och längre.
här är en bra sida om för och nackdelar hos olika tafsar. samt hur du enkelt tillverkar dom själv.
http://www.rackelhanen.se/swe/1149.htm
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HögåsMan kan ju även köra ett mellanting. Jag brukar köpa taperade nylontafsar, och när den börjar bli kort så knyter jag på nytt material i spetsen. På så sätt blir det ekonomiskt, utan att man behöver så många knutar på tafsen.
Använder fluorocarbon (FC) till tafsspetsen men har läst att någonstans att det inte är bra att blanda FC med andra material för att FC'et som är hårdare kan skära av det andra materialet i knutarna.
En annan sak som jag läst i denna tråd, polytafsar och nylontafsar, jag undrar, vad är skillnaden?C&R ???
Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Kommentera