Obromsad 80km/h trailer, vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Obromsad 80km/h trailer, vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Obromsad 80km/h trailer, vilken?

Jag ska införskaffa en trailer till min kommande båt. Trailern behöver inte vara bromsad, men reggad för 80km/h. Båten kommer vara en normal plasteka under 5 meter lång. Förmodligen under 4,5 meter.

Har ni några tips om en schysst trailer som uppfyller dessa krav och är relativt billig?
    Bloggen | Portfolio

Jag kör en Thule Es 450 Eu-trailer till min 465a, har funkat fint hittills och kostar inte mycket att köpa ny! Köpte den för 7995:- hos Brandts i Lagan.

Kommentera

Du menar denna?:

Den verkar najs. Antar att priset är relativt lågt då den bara tar båtar upp till 4,5m och är obromsad. Men det är en 80km/h trailer? Hur tycker du båten ligger på den? Inga problem att dra upp den på trailern e.t.c?
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag hade en Tiki BT 450EU till min plasteka. Fungerade kanon. Fördelen med Tiki är att dom saknar ramp bak. Ljusen och regskylten sitter på bakskärmarna. Skönt att slippa skruva på och av vid sjösättning. Ser ut såhär : http://www.blocket.se/alvsborg/Tiki_....htm?ca=13&w=2

Kommentera

När jag ändå skulle köpa en ny trailer ville jag ha något jag kunde växa med. Därav köpte jag en Tiki BT-700, med 750 kg totalvikt och lastvikt kring 600 pannor.

I dag kör jag med en ryds 425'a på, är mycket nöjd.
          Är du inte redan en fena så blir du kung på att backa då hjulaxeln sitter väldigt långt bak. Som ovan inlägg beskriver är det skönt att slippa demontera ljusramp osv.

En stor fördel med 700-modellen är "vaggan" som tippar när man sjösätter båten. Jag hade problem med att båten gick upp snett, det löste jag genom att sätta 2 st luftgummihjul på var sida om kölen. Nu styr båten upp hur fint helst.

En nackdel är dock winchen som känns riktigt rutten, man får vara väldigt noga att spärren verkligen låser när man vevat klart. När jag kör båten sätter jag givetvis fast båten mellan fören och winchtorn med ett extra spännband.

Jag vill minnas att jag pyntade cirka 11 500:- i höstas, nån firma i småland som säljer båtar och sängar (!!!).

Lycka till!
          DK

Kommentera

Tiki har jag tittat på förr. Lite högra pris där, men det verkar va en bra vagn.

En dum fråga från någon som är helt ovan vid att sjösätta en båt - Åker man inte ner med baklyktorna i vattnet när de sitter som de gör på tikin, eller blir det att de ligger precis ovanför vattnet?

Tack för tipsen iaf, nu har jag lite att gå på. Det lutar åt en Linder 400 och den behöver bara en liten vagn dessutom
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
              En dum fråga från någon som är helt ovan vid att sjösätta en båt - Åker man inte ner med baklyktorna i vattnet när de sitter som de gör på tikin, eller blir det att de ligger precis ovanför vattnet?
              Beroende på hur långgrunt det är på rampen kan man ibland ligga väldigt nära skyltbelysningen,
              men jag har aldrig behövt köra ner så långt att baklysena hamnat i vattnet och jag har testat många olika ramper.....

Ursprungligen postat av Genelit Visa inlägg
              En stor fördel med 700-modellen är "vaggan" som tippar när man sjösätter båten. Jag hade problem med att båten gick upp snett, det löste jag genom att sätta 2 st luftgummihjul på var sida om kölen. Nu styr båten upp hur fint helst.
              Intressant, kan du ta en bild på hur du gjort ?
              Mitt enda problem med Tiki är just att båten ibland ramlar av första rullen.....och då får man börja om.
              Kan iofs också bero på att jag bytt ut kölrullarna till hårdplast för att tåla min vassa köl (Silver).
              De nya rullarna är lite kortare än original
              Senast ändrad av Spy; 2011-09-05, 18:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Genelit Visa inlägg
                När jag ändå skulle köpa en ny trailer ville jag ha något jag kunde växa med. Därav köpte jag en Tiki BT-700, med 750 kg totalvikt och lastvikt kring 600 pannor.

I dag kör jag med en ryds 425'a på, är mycket nöjd.
                Är du inte redan en fena så blir du kung på att backa då hjulaxeln sitter väldigt långt bak. Som ovan inlägg beskriver är det skönt att slippa demontera ljusramp osv.

En nackdel är dock winchen som känns riktigt rutten, man får vara väldigt noga att spärren verkligen låser när man vevat klart. När jag kör båten sätter jag givetvis fast båten mellan fören och winchtorn med ett extra spännband.

Jag vill minnas att jag pyntade cirka 11 500:- i höstas, nån firma i småland som säljer båtar och sängar (!!!).

Lycka till!
                DK
                På den Tiki 600 jag köpte i våras sitter en helt ny typ av vinsch, en med friktionsbroms, funkar helt kanon. Har haft en BT 1000 och en 450 och kan hålla med dig om att de gamla vinscharna inte var av den bästa kvalitén!!

Kommentera

Japp, den är på 80km. Nu har jag inte så mycket att jämföra med, men jag tycker båten ligger stabilt, inga problem att sjösätta och dra upp båten själv.

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                  Du menar denna?:

Den verkar najs. Antar att priset är relativt lågt då den bara tar båtar upp till 4,5m och är obromsad. Men det är en 80km/h trailer? Hur tycker du båten ligger på den? Inga problem att dra upp den på trailern e.t.c?

Kommentera

Var iväg idag jag också och kollade på en ny trailer till min båt. En 430 Lohi. Det är en trimmaran. Är det någon som har någon erfarenhet av det? Måste jag "bygga om" trailen någonting?
                    sigpic www.EPfiske.se - Din boj i Hälsingland

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    382 visningar