Bromsad eller ombromsad trailer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsad eller ombromsad trailer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bromsad eller ombromsad trailer?

Hej.

Siktar på en ny båt till nästa säsong, av de jag kollat på kommer den att väga 300+motor så cirka 400 totalt. Eftersom jag har en kass trailer idag funderar jag på att förbereda och skaffa trailer redan nu till den lilla skrutten jag har. Och då även kunna ha trailerna till nästa båt så man vill ju välja rätt.

Pratade med en båtsäljare häromdagen som svarade "Kvittar. Välj vilket du vill, jag har båda hemma". Han verkade leva i villfarelsen att man köper trailer/båt som man handlar mjölk, finns det nåt i butiken så langar man direkt fram kortet och går hem bara. Det enda hans goddag yxskaft sa mig var att jag INTE ska handla i just den butiken.

Så jag hoppas på lite klokare svar från er här.

Finns det några enkla riktlinjer eller svar för att avgöra varför och under vilka förutsättningar man ska välja en bromsad trailer?

Köpa bromsad och större änn vad du behöver så har du om du får för dig att byta till någon större båt.

Kommentera

Vad har du för bil och hur lång/bred är båten? En mindre obromsad trailer
      väger runt 150-200kg. Många bilar har max obromsad dragvikt på 400-500kg,
      Då kan det vara för mycket om båt+trailer väger 550+kg.

Kommentera

för mig va det priset som gjorde att det blev EU trailer.. typ halva priset mot bromsad.. och min buster m går dra helt lagligt med min lilla bil.. hade jag haft råd hade jag köpt bromsad..

Kommentera

det är bara köpa en obromasd 750 kärra
          köper du reko trailar så slipper du slita med lysramen då dom sitter på skärmarna
          det är väl s¨har att sen 2008
          så ärdet vad bilen får dra obromast som nytto last räknas!
          allså min mondeo får dra 700 alltså även om min kärra är 750 så får kärra å båt väga max700
          sen den stora fördel med obromsat är ju att man slipper under håll på bromasna! som alldrig traslar!
          JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
          <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Tack för synpunkterna. Min bil får dra 660kg enligt papprena. Men jag saknar fortfarande någon slags riktlinje om vad som är fördelen med bromsat och ungefär vid vilken båtstorlek man bör välja bromsat. Eller har det kanske att göra med vilka vägar man kör på?

Kommentera

Får mig föll alternativet med obromsad bort då jag bara får dra 500kg obromsat med min bil..
              Vi köpte en billig trailer med kassa bromsar, 1500:- så var bromsarna bytta och kärran klarade besiktningen, måste skruva åt bromsarna inför varje bes. bara, men det lossar man ju fort efter.
              (för er som undrar varför skruva åt/loss: bilprovningen vill ha bromsarna stenhårt ställda, då ligger de på hela tiden, inte bra)
              Det som gör att det kan vara värt bromsat är att man känner sig lite säkrare på att man hinner bromsa, betoning på lite.
              Senast ändrad av Rastlös; 2010-07-27, 22:11. Anledning: jag ska stava rätt, jag ska stava rätt, jag ska.....
              Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

Kommentera

Fördelarna med obromsad är ju att du slipper trubbel med bromsarna man backar ju alltid ner kärran typ halva hjulen i vattnet !!! Har en bromsad som har nåra år på nacken å ett jäkla problem varje gång den ska besiktas!!

Kommentera

Sen skall en EU vagn inte besiktas så ofta. Första gången är efter 5 år ! Nackdelen är om man trailar mycket och har halvtungt ekipage så nöter du mer på bilens bromsar mm. Jag satsar hellre på omromsad vid lättare ekipage. Och den nya lagen är att det går lika bra att köpa en 750 eu även om du bara får dra 650. Det viktigar är då att totalvikten är 650. Men i framtiden kanske har en 4wd och då kan den hantera upp till 750.

Kommentera

Vikten avgör, ta till en god marginal (man lastar mer i båten än vad man gissar).
                    300+motor+bensin+ankare&övrigt till förtöjning+batteri/er.
                    Trollingriggar du får du slänga på en massa kilon till.
                    God marginal får bli led ordet.
                    Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                    www.solskensmetarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    460 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X