Bromsad eller ombromsad trailer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsad eller ombromsad trailer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mcb Visa inlägg
    Vikten avgör, ta till en god marginal (man lastar mer i båten än vad man gissar).
    300+motor+bensin+ankare&övrigt till förtöjning+batteri/er.
    Trollingriggar du får du slänga på en massa kilon till.
    God marginal får bli led ordet.
    Jag håller med där. Jag hade tidigare en Höga Rodd 435 med en Suzuki DF30 som har en teoretisk vikt på ca 340kg + utr. på en TIKI 600. Det ekipaget vägde in på 650 kg så det väger alltid mer än man räknar med.

Jag skulle satsa på en bromsad 750 eller större.

Kommentera

Ok, nu börjar det lossna.Hittade en sida om släpvagnsregler http://bilmodeller.se/slapvagn/ och så kollade jag i registreringsbeviset som tydligt säger att min bil max får dra 1000 kg med bromsat släp och 640 med ombromsat. Så nu vet jag att fördelen med bromsat är att jag kan dra lite tyngre. Så då är frågan om jag klarar mig under 640 om man typ väljer en båt som har vikt ca 350 + motor ca 110 kg vilket skulle innebära 460kg. Räknat med lite marginal kommer man typ upp i 500 kanske då. Finns det nån ombromsa trailer som får dra bära 500kg och inte har totalvikt över 640?

Kommentera

Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inlägg
        Ok, nu börjar det lossna.Hittade en sida om släpvagnsregler http://bilmodeller.se/slapvagn/ och så kollade jag i registreringsbeviset som tydligt säger att min bil max får dra 1000 kg med bromsat släp och 640 med ombromsat. Så nu vet jag att fördelen med bromsat är att jag kan dra lite tyngre. Så då är frågan om jag klarar mig under 640 om man typ väljer en båt som har vikt ca 350 + motor ca 110 kg vilket skulle innebära 460kg. Räknat med lite marginal kommer man typ upp i 500 kanske då. Finns det nån ombromsa trailer som får dra bära 500kg och inte har totalvikt över 640?
        Det skulle betyda endast 140 kg i vikt på trailern...inte ens en i aluminium torde klara den gränsen.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Maxvikt för obromsad trailer är 750kg, om bilen är godkänd för det. Med din
          bil som får dra max 640kg kan du dra en 750kg trailer, men ekipaget, trailer,
          båt, motor osv får väga max 640kg. Om din båt tillsammans med motorn
          väger 460kg och trailern tex 150kg, hamnar du på gränsen vad du får dra
          då ekipaget väger 610kg med en marginal på 30kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            Det skulle betyda endast 140 kg i vikt på trailern...inte ens en i aluminium torde klara den gränsen.
            Hmm,var kanske lite snabb där, en Tiki BT-700 väger 170 kg således får du lasta
            i alla fall 470 kg på en sån...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

En stor fördel med en bromsad trailer är att om rampen är lite brant så har du en handbroms till att dra åt vid lastning/sjösättning,just den ökade säkerheten med en bromsad trailer v.s en obromsad skall inte underskattas...

Kommentera

Ok, Tiki BT-700 Skulle alltså funka, men det är kanske bättre att gå på en lite större bromsad som klarar typ 700 kilo så man har marginal. Några förslag på bra bromsade som totalt inte väger över 1000kg?

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  Hmm,var kanske lite snabb där, en Tiki BT-700 väger 170 kg således får du lasta
                  i alla fall 470 kg på en sån...
                  Hmm, vet inte med 700-170 borde väl bli 530 kg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                  15 svar
                  764 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sadda
                  av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                  4 svar
                  381 visningar