80-kärra till Crescent 434 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

80-kärra till Crescent 434

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 80-kärra till Crescent 434

Ska så fort jag hittar något lämpligt objekt köpa mig en Crescent 434 med rorkult. Motor mellan 9,9 till 20 hk beroende på objekt.
    Fakta om båten:
    Längd: 434 cm
    Bredd: 172 cm
    Vikt: 175 kg
    Båten kommer förvaras på trailer.
    Inser ganska snabbt att det är nyköp som gäller då det inte direkt kryllar av begagnat och priserna på dessa är uppåt väggarna.
    Hittar iaf följande trailers:
    Thule Es 450 Eu, 7795:-

Tiki BT 450EU, 9200:-

Easyline 450 80km/h, 8490:-

Finns säkert fler men detta är ett axplock där alla ser ut att uppfylla mina krav, men vilken ska jag köpa. Rent spontat känns det som jag ska handla Thule då den är billigast men missar jag något här?
    Hjälp mig, har aldrig köpt båtkärra eller annan kärra innan.

Hej
    Om du skall köpa en easyline (vilken jag tycker duger) så kolla med Borås marin& motor, dom brukar vara billigast.
    Jag skulle inte köpa 450 trailern utan gå upp till 600:an då det är rätt stor skillnad på 450 och 600a, och 330 kg i lastvikt blir precis på gränsen.
    Senast ändrad av kingfisher; 2010-05-24, 22:09.

Kommentera

Jag vet mkt lite om just TIKI trailers så viss reservation här men utifrån min erfarenhet verkar det ju rackarns smidigt med både vattentäta hjullager och ljusen ovan hjulen. Sen kanske det är säljsnack men nån kanske har erfarenhet av just den tiki-modellen?
      När drar vi?

Kommentera

Jag trailat min båt som är 4,20 med en 15 hk 4-takt på en tiki 450 trailer i snart ett år. Kan inget annat säga än att jag är nöjd. En riktigt kanontrailer som har vagga ibak vilket underlättar sjösättning och är skonsammare för båten, lyserna monterade på skärmarna så man slipper ta bort någon jobbig lysramp vid sjösättning samt vattentäta hjullager! Det tycker jag talar för tiki trailern, hur de andra märkerna är vet jag inte så kan inte jämför med någon annan.

Kommentera

tk trailer med skonsamma luftgummihjul. De har bla uppdaterat sina trailers i år med mindre och bättre luftgummihjul. Till hösten kommer de med en uppdaterad LED belysning.

Nackdelen med Tiki är att hjulaxeln är vid slutet av trailern , vilket resulterar i att man lätt doppar lyset, vilket aldrig är bra även om de pratar om vattentätt. Även hjulagrerna kommer ta stryk lättare.

Alla hävdar att de har vattentätt system

Men jag skulle hellre köpa 650 trailern så har man en mer allround trailer och 4st gummihjul vilket är att föredra
          Senast ändrad av pasi75; 2010-05-25, 05:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
            tk trailer med skonsamma luftgummihjul. De har bla uppdaterat sina trailers i år med mindre och bättre luftgummihjul. Till hösten kommer de med en uppdaterad LED belysning.

Nackdelen med Tiki är att hjulaxeln är vid slutet av trailern , vilket resulterar i att man lätt doppar lyset, vilket aldrig är bra även om de pratar om vattentätt. Även hjulagrerna kommer ta stryk lättare.

Alla hävdar att de har vattentätt system

Men jag skulle hellre köpa 650 trailern så har man en mer allround trailer och 4st gummihjul vilket är att föredra
            Du har rätt att det är ett minus att tiki trailern inte har luftgummihjul, dock så är det lätt att åtgärda själv genom att köpa till det och montera.

Under den tid jag trailat med tikitrailern har jag aldrig vart i närheten att backa ner lyserna i vattnet och jag behöver aldrig backa ner hjullagrena under ytan tack vare att man har vagga.

Är det dock extremt grunt så kommer båten att skrapa i botten om man inte vill doppa lagrena men det gäller generellt för alla trailers.

Kommentera

Jag kan bara prata gott om Tiki 450 kärran, jag har haft den i 2 år och båten en
              Lohi 465r med en 40hk + 5hk står alltid på trailern eftersom jag fiskar i många olika sjöar.
              Möjligen skulle jag ha valt storleken större då jag har fått flytta fram vinschstativet så långt det går.
              De rekommenderar kärran upp till båtar på 490cm men 450cm stämmer mer med verkligheten....

Plasthjul vs gummihjul är en smaksak men jag tycker det är bättre med plast
              pga att det är mindre som kan krångla.
              Till en stor tung båt är det självklart bättre med lufthjul men pratar vi om båtar
              upp till 450 kg finns det ingen anledning att ha det.

Lysena monterade på bakskärmarna är anledningen till att jag köpte
              kärran ochen vagga gör av o pålastningen bra mycket lättare, man tröttnar
              ganska snabbt på att ta av o på en ljusramp..., tro mig!

Hur de andra båtkärrorna är har jag ingen aning om, de är säkert bra de också.
              //Nicke
              http://teamvarmlandstroll.blogspot.com/
              "Man tar fisken dit man kommer"

Kommentera

Har hittat Tiki BT 450 för lite styvt 8000 spänn i grannkomunen. Känns ganska vettigt.
                Båten kommer väga max 250 kg med motor och extrautrustning då borde väl 450:in räcka ganska långt?

Kommentera

Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
                  Har hittat Tiki BT 450 för lite styvt 8000 spänn i grannkomunen. Känns ganska vettigt.
                  Båten kommer väga max 250 kg med motor och extrautrustning då borde väl 450:in räcka ganska långt?
                  Det blir inte bättre än så, bara o köpa!
                  //Nicke
                  http://teamvarmlandstroll.blogspot.com/
                  "Man tar fisken dit man kommer"

Kommentera

Ursprungligen postat av Nicko Visa inlägg
                    Det blir inte bättre än så, bara o köpa!
                    Japp, det ska jag göra. Men inte den för drygt 8000 spänn. Snacka om vilseledande annonsering.

Visar sig vara exklusive moms, surt.
                    Jaja, får leta vidare. Efter noggrannare efterforskningar verkar Tiki vara det bättre alternativet med montering av ljus samt vagga.

Hittar den för 9200:- i Jönköping. Ska bara hitta en båt först, alla tenderar att bli sålda. Vill inte köpa kärran förrän båten står hemma.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    764 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    381 visningar