Placering av hjulaxel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Placering av hjulaxel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Placering av hjulaxel

Ska bygga en båttrailer och har funderat över placeringen av hjulaxeln. Dom flesta verkar ju ha så att axeln hamnar cirka en 1m från slutet av själva trailern.
    Jag antar ju att man måste ju dränka hela navet för att kunna få ner och upp båten. Kanske inte lagrena mår så himla toppen av men jag vet inte, man står ju inte med trailern i vattne hel dagar.
    Öppen för tips och vägledning, anledningen för att jag tänkte ha axeln längst bak är bara för att det blir enklare för mig att bygga ihop av det jag har.

MvH Jens

Jag byggde en trailer i somras som fungerar skitbra, den slutar cirka 20cm efter axeln.

Kan maila över lite bilder om jag får din mail adress
    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
    Full fart spar tid
    http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Axeln placeras ju rimligen på ett sådant ställe så att ekipaget får god viktfördelning med ett korrekt kultryck. Nu gissar jag att det i ditt fall gäller en trailer för en mindre båt i och med att du skall bygga den själv, då är det kanske inte lika kritiskt. Min axel sitter nog 1 meter från släpets slut, kanske 1.5 meter till vaggans slut, och jag har inte behövt backa ner mer än till att däcket rör vattenytan i någon ramp. Att behöva backa längre än så är nog mest en produkt av att rampen är riktigt usel eller att det är skit bakom ratten.

Har du inte lite fakta på båten som skall dras på släpet och vilka förutsättningar i övrigt du har?

/K

Ursprungligen postat av gruvbyggarn Visa inlägg
      Ska bygga en båttrailer och har funderat över placeringen av hjulaxeln. Dom flesta verkar ju ha så att axeln hamnar cirka en 1m från slutet av själva trailern.
      Jag antar ju att man måste ju dränka hela navet för att kunna få ner och upp båten. Kanske inte lagrena mår så himla toppen av men jag vet inte, man står ju inte med trailern i vattne hel dagar.
      Öppen för tips och vägledning, anledningen för att jag tänkte ha axeln längst bak är bara för att det blir enklare för mig att bygga ihop av det jag har.

MvH Jens
      sigpic

Kommentera

Ja båten är som sagt en mindre på 4 meter, väger ju inte mycket kanske nånstans kring 100k eller nåt sånt. Man bär den på 2pers om man vill.
        Har en gammal släpvagns axel med kulkoppling + hjulaxeln (dessa två sitter ju inte ihop för tillfället). Axeln är ganska exakt 4m tror jag om jag inte minns fel, så bara för att inte rullarna(inhandlat på classe) ska komma för högt upp tänkte jag svetsa på hjulaxeln längst bak. Istället för att sätta den under själva släp axeln, man kan ju kapa axeln och fälla in den längre fram. Ville helst undvika det och göra allt lite lättare utan större ingrepp. Såg en fin trailer på blocket faktiskt som såg ut ungefär som jag hade tänkt, fast då var de ju de med hjulnaven och vatten.

Kommentera

Har du den storleken på båt så fungerar det säket utomordentligt att göra som du beskriver, axeln längst bak. Enklat möjliga är ibland bästa möjliga!

/K
          sigpic

Kommentera

Okej men de låter ju vettigt, kanske ska lägga den första rullen me lite överhäng som ni säger. Blir nog nått som är väldigt likt dina röda Eino, har kanske fixat ett par alu fälgar till också. Kommer att bli inlandets roys roys trailer =)
            Plockade lös broms trummerna också så att eventuellt vatten inte ska kunna hitta nån bra gömma att lägga sig i. Rullarna är galvade från classe 500kg med sido och mitten rullar x2, bandvinsch och bogstopp.
            Mycke bra tips känns bättre nu me lite kött på benen igen. Tack så mycket

Kommentera

Skall du ändå inte placera axeln längst bak så kan du ju likväl göra som så att du placerar den där du får bäst jämnvikt med båten i det skick du kommer att dra den.
              sigpic

Kommentera

Ja kanske de får se hur det blir, kanske kommer med några grova bilder om några veckor. Eller nästa år, när man har en liten kille på ett år så blir det inte så mycke tid över just nu.

Kommentera

Uppdatering sen sist med lite bilder, det som är kvar är 4st nya hjulbultar, rengöra och fetta in hjullagerna, borra hål för att bulta fast rullarna plus vinsch! Sen skall den ju slipas och målas men jag ska testa den först om man vill ändra eller fixa till någonting.

Kommentera

Äntligen rullar den ut

Nu återstår bara lite små fix, målning, öglor till spännband osv. Känns bra att den har rullat ut ur garaget nu

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    374 visningar