meningarna går alltid isär om vad som är smidigast och lättast om det mesta...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny Winsch
Collapse
X
-
Funderar på att bygga på några,plåtar på ramen på trailern så jag slipper balansera ut för att fästa i öglan på båten. Man kanske skulle montera en ögla / krok i bak på trailern så kan bandet fästas där när man lag i. Det där med skruvdragare lät inte alls dumt....
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sadda Visa inläggFunderar på att bygga på några,plåtar på ramen på trailern så jag slipper balansera ut för att fästa i öglan på båten. Man kanske skulle montera en ögla / krok i bak på trailern så kan bandet fästas där när man lag i. Det där med skruvdragare lät inte alls dumt....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggAlltså, jag blir lite förvirrad. Menar ni att det är jobbigt/tidsödande att veva upp båten, eller ut winchlinan? Det tar ju på sin höjd en minut eller två. Jag försöker inte vara sarkastisk, bara nyfiken på om jag fattat rätt…
Kommer nog aldrig ha en manuell vinsch igen.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
Jobbigt & jobbigt det är rätt drygt & segt att görat för hand, har du en gång haft en el-vinsch då är det svårt att gå tbx till manuellt.
Kommer nog aldrig ha en manuell vinsch igen.
Kommentera
-
Jobbar man inne på ett stålverk så är durk plåtar inte så svårt att få tag på.... Kan räcka med en påse bullar ibland.
Ang att veva upp så.... oftast när man varit ute så är ju faktiskt att ta upp båten och plocka ihop alla prylar skit tråkigt o man vill att det ska fort. Att då kunna sätta dit en skruvdragare o bara hålla inne en knapp är ju en lättnad isf.
Men vad kör ni med för skruvdragare? Min är på 158 nM, räcker det?
Kommentera
-
Det är stor skillnad vilken båt som ligger på. En Buster RS är ju en barnlek medan börjar båten väga över 600-700kg och stödhjulen är dåliga så är det tungt. Ofta vilar man ju inte så mkt heller utan de flesta försöker vinscha på så fort som möjligt och då blir det syra i armarna. Trailar man i och ur 2 ggr per år så kanske jag hade skitiit i elvinschen men har man en gång känt skillnaden så är det svårt att tänka sig manuell annat än i nödfall.
Håller helt med Cosmoz. Nackdelen är ju att vid haveri så är man maktlös. Där känns den manuella vinschen driftsäkrare.
Om jag fick jämföra elmotor, elvinsch och lastramp avseende saker man inte kan klara sig utan vs kostnad så kommer lastrampen högst upp. Finns inget bättre än att i lugn och ro haka fast båten på "säker mark".
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sadda Visa inläggJobbar man inne på ett stålverk så är durk plåtar inte så svårt att få tag på.... Kan räcka med en påse bullar ibland.
Ang att veva upp så.... oftast när man varit ute så är ju faktiskt att ta upp båten och plocka ihop alla prylar skit tråkigt o man vill att det ska fort. Att då kunna sätta dit en skruvdragare o bara hålla inne en knapp är ju en lättnad isf.
Men vad kör ni med för skruvdragare? Min är på 158 nM, räcker det?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
Se till att ha en vinsch med 2 utväxlingar så du kör skruvdragaren på lågväxel, vet inte hur stark skruvdragare polarn har men det är en Milwaukee ser rätt basic ut & biltema vinsch med 2 växlar, med den drar han upp sin silverhawk 520 utan bekymmer
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
|
20 svar
932 visningar
0 gillar