Ursprungligen postat av Maxxim
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
elvinch till trailer
Collapse
X
-
- Gillar 1
-
Ursprungligen postat av MaxximHar en så pass gammal bil att det är bara 7-pinnars uttag, men det ser ut att folk har använt dimljus pinnen för att ladda batteri. Funderar bara på att hur en liten kabel holler om trailerns batteri är tomt och ladd amperen blir höga? Skulle det inte behöva vara någon slags begränsare som holler amperen nere?
- Gillar 1
Kommentera
-
Det blev en Bronco 3500 gen 2 för 2490 på ATV-huset i Götelaborg. Sjukt trevlig och hjälpsam personal där.
Funderar på att sätta fast en batterilåda på trailern, men än så länge så har jag gjort en egen låda som står i skuffen på bilen.
I lådan sitter ett 64 ah startbatteri som blev över efter båtbyte. Det har stått på underhållsladdning i två år i garaget, så jag hoppades på att det skulle funka.
I lådan ligger även originalvinschen samt verktyg att byta tillbaka till denna ifall elvinschen av nån anledning skulle strejka.
Utanpå lådan sitter "styrenheten". Där batteri och vinschen kopplas in. Där sitter även utgång för manöverdosan, som normalt sitter på styret på en atv. Denna manöverdosa har jag också satt utanpå lådan.
I styrenheten sitter även mottagaren för fjärrkontrollen. Det följer med en fjärrkontroll bara. Hade varit trevligt med två.
Jag köpte startkablar på biltema, där jag klippte av tängerna på ena sidan och satte dit kabelskor och krympslang. Dom är alltså fastmonterade på styrdosans utgångar till vinschen och väl framme vid rampen så nyper jag fast kontakterna på vinschen med tängerna på andra sidan startkablarna
Jag har även säkrat av plus på startkablarna. Tänkte att det var säkert fel, så jag säkrade av mellan batteri och styrenheten oxå.
Så länge så har jag en plastpåse som skydd för vinschen vid transport, men ska fixa ett bättre skydd.
Jag gjorde lite mätningar på batteriet vid premiären
Nyladdat batteri innan jag körde hemifrån - 13.00 volt
Kört 2 km och vinschat ner båten i vattnet - 12.56 volt
Efter ha vinschat upp båten - 12.50 volt
Hemma igen - 12.64 volt
Verkar som batteriet räcker gott och väl
MEN, jag har ett litet problem!
När jag vinschar i båten så nöter linan på gummibussningen som båten sen vinschas upp emot. Den v-formade gummibussningen på vinschtornet. Hur kan man lösa detta?
Går det att vinkla ner armen som vinschen sitter på eller kan man kanske höja upp vinschen på nån vänster?
En billig och bra lösning önskas!
En till snabb fråga!
Vad tror ni om stöldrisken på själva vinschmotorn? Bör man skaffa en snabbfäste??
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggBra val
Om vajern tar i finns det utrymme att sänka tornet?
Annars får man hitta på några distanser och höja vinschen.
Vist finns det alltid risk att den blir stulen men jag har inte hört någon som har blivit av med sin
Ju lägre jag sätter det desto längre fram kommer båten och blir tyngre på kulan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
Ja, det finns utrymme, men hur lågt kan det sitta?
Ju lägre jag sätter det desto längre fram kommer båten och blir tyngre på kulan.
Vinschen sitter ju i en plåt så distanserna sätts mellan den plåten och vinschfästet på tornet. Men plåten sitter bara med två bult i linje med trailen. Räcker det om jag kapar fyrkantsprofilerna i samma bredd som vinschfästet (ca 10 cm), borrar ett hål i mitten och sätter emellan?
Känns lite osäkert?
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
|
20 svar
933 visningar