Regler om EU-Trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regler om EU-Trailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regler om EU-Trailer

Någon som vet vad det är för regler om EU släpvagnar och vad som gäller vintertid med däck??, pratade med polisen förra vintern om vad man måste ha för däck på släpet, han hittade inget om just EU trailer (obromsat släp) men drog slutsatten att det var samma regler som för vanliga bromsade släp,alltså att har man dubbat på bilen så ska släpet vara dubbat.

Lägg gärna in en länk om ni har så man vet vad som gäller.

Har ingen länk

Har ingen länk om detta, men det är nog det som du skrev som gäller.
    Dubbat på bilen, dubbat på trailern..

[
    QUOTE=Flymaster]Någon som vet vad det är för regler om EU släpvagnar och vad som gäller vintertid med däck??, pratade med polisen förra vintern om vad man måste ha för däck på släpet, han hittade inget om just EU trailer (obromsat släp) men drog slutsatten att det var samma regler som för vanliga bromsade släp,alltså att har man dubbat på bilen så ska släpet vara dubbat.

Lägg gärna in en länk om ni har så man vet vad som gäller.[/QUOTE]
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

om inte annat så gäller väl sunt förnuft. Klart att man inte åker ut och trailar sin fina båt längre sträckor med sommardäck i vinterväglag

Kommentera

Ursprungligen postat av Flymaster
        Någon som vet vad det är för regler om EU släpvagnar och vad som gäller vintertid med däck??, pratade med polisen förra vintern om vad man måste ha för däck på släpet, han hittade inget om just EU trailer (obromsat släp) men drog slutsatten att det var samma regler som för vanliga bromsade släp,alltså att har man dubbat på bilen så ska släpet vara dubbat.

Lägg gärna in en länk om ni har så man vet vad som gäller.
        Har för mig att jag hört att dom trailrar som det sitter "små 10"" hjul på inte behöver ha vinterdäck, men om det sitter "vanliga" typ 13" så gäller vanliga regler, dubb på bil= dubb på trailer

Hittade detta, se sid2, om undantag.
        Senast ändrad av Guest; 2006-11-14, 18:45.

Kommentera

ok,var mest lite nyfiken,för just nu där jag bor så är det frost och is tidigt på morgonen och plusgrader på eftermidagen , men så är det väl när man bor i mellansverige, ena dagen vinter å andra dagen vårväder.

Kommentera

har hört med polisen och dom säger att om man har dubb så bilen så måste kärran ha det oavsätt storlek och om den bromsar eller ej. men om diametern är under 10¨så måste man inte ha vinterdäck på kärran om man har odubbat på bilen. men om amn frågar polisen så vet dom inte ett skit. fick mer eller mindre jaga hjäl mig för att få svar.
            Varning: Fiske är beroendeframkallande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskaren2
              har hört med polisen och dom säger att om man har dubb så bilen så måste kärran ha det oavsätt storlek och om den bromsar eller ej. men om diametern är under 10¨så måste man inte ha vinterdäck på kärran om man har odubbat på bilen. men om amn frågar polisen så vet dom inte ett skit. fick mer eller mindre jaga hjäl mig för att få svar.
              Ja det var det jag ville veta också, efter som man inte behöver ha dubbat på en 30 kärra och den är ju både obromsad och utan fjädring, så jag tänkte att det kanske fanns speciella regler för EU trailer, inte för att jag vill riskera att köra i diket bara för att man vill spara in pengar på däck, men här i ÖREBRO trakten så brukar det vara senhöst ända in i december, så det är lite surt att köpa nya däck bara för att man vill fiska ett par veckor till innan det blir lag på dubbat, och samma visa blir det på vårkanten när vättern spricker upp och man blir sugen på gäddfiske men inte kan åka iväg bara för att man har sommar däck på trailern och att det är 1-2 veckor kvar innan man får sätta på sommardäcken på bilen

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskaren2
                Det står ju även lite längre ned under undantag att
                "Om bilen har dubbdäck måste även tillkopplat
                släp ha det. Det får inte finnas
                både dubbade och odubbade däck på
                fordonet vid vinterväglag"

Nu är det väl inte så många trailrar som har så små hjul, det sitter väl 13" opelhålat på dom flesta, men vet att Brenderup hade det förr.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Följdfråga, vart kan man lättast hitta däck till EUtrailers med dubb? Har kollat på massvis med sidor och hört med lokala förmågor utan framgång.

Är dom svindyra p.g.a den lilla marknaden?

Som ovanstående säger gäller dubbat på bilen även på släpet.
                  Vet inte vart man kan få tag i 10" vinterhjul, en sak som skulle kunna gå, mät bultdelningen på trailern, är det 4x100 cc mått så är det Opel/Bmw/VW delning, testa om ett "vanligt 13" hjul för plats i skärmen.

Nu är väl inte detta heller lagligt då man byter hjuldimision, men då finns det vinterhjul på släpet och troligen mycket billigare än att köpa 10" vinterhjul, om det finns att få tag i.
                  Senast ändrad av Guest; 2006-11-14, 20:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
                    Vet inte vart man kan få tag i 10" vinterhjul, en sak som skulle kunna gå, mät bultdelningen på trailern, är det 4x100 cc mått så är det Opel/Bmw/VW delning, testa om ett "vanligt 13" hjul för plats i skärmen.

Nu är väl inte detta heller lagligt då man byter hjuldimision, men då finns det vinterhjul på släpet och troligen mycket billigare än att köpa 10" vinterhjul, om det finns att få tag i.
                    Nu snackar jag 13" ;are som jag iaf tror det är på min EASYLINE.

Grejen är ju att det är 145/10 om jag inte är helt ute och seglar
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    748 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    352 visningar