Typa ned EU-trailer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Typa ned EU-trailer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Typa ned EU-trailer?

Hej!

Finns knappt några EU-trailer med totalvikt 650 kg numera, bara 600 eller 750... Vi som har en bil som max får dra 650 obromsat har en "halvtung" båt och har ett litet garage (med plats för en nätt trailer) får det svårt...

Nån som vet om det går att typa ned en EU 750 kärra till en 650? Vad krävs, vem kan göra det och vad kostar det ungefär?

Mvh
    Anders

Hej.

Du får dra ett obromsat släp på 750 kg totalvikt med din bil om du inte lastar den så att totalvikten överstiger 650 kg.
    Så det gäller att få tag på en 750 kilos vagn med så låg tjänstevikt som möjligt om man vill kunna lasta så mycket som möjligt.

/Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av M_Ostmans Visa inlägg
      Hej.

Du får dra ett obromsat släp på 750 kg totalvikt med din bil om du inte lastar den så att totalvikten överstiger 650 kg.
      Så det gäller att få tag på en 750 kilos vagn med så låg tjänstevikt som möjligt om man vill kunna lasta så mycket som möjligt.

/Micke
      Tänk bara på att högsta tillåtna hastighet blir olika beroende på last eller icke last.

Exempelvis: Om bilen får dra 650 kg obromsat och 1000 kg bromsat så får man dra en olastad, obromsad 750 kg trailer i 80km/h. Lägger man på last (vad som helst, max upp till totalvikt 750kg) på ett obromsat så får man dra den i 40 km/h.

Dock inte svar på TS fråga som är intressant

Kommentera

Ursprungligen postat av M_Ostmans Visa inlägg
        Hej.

/Micke
        Stämmer verkligen det du säger ?
        Tycker det låter märkligt om regelverket lyder så !?
        Kan du hänvisa till ett dokument där detta står klart och tydligt så blir jag väldigt tacksam.

Frågan är intressant tycker även jag.

/ HenkeW

Kommentera

Ang ovanstående:

Kommentera

Sidan 5 i nedanstående dokument finns en överskådlig bild.

Kommentera

vi har en ombyggd husvagnskärra som vi gjorde byggde om till eu-trailer

vi kunde i princip välja valfri vikt upp till 750kg för att passa till bilen.
              så det borde inte vara några problem. ring till bilprovningen å prata med dom, går det så bokar du en omregning samtidigt

Detta hittade jag på nått MC-forum från 2015
              Vägde ner båtsläpet förra våren. Då bytte jag till ett däck med annat index än det som den var reggad med (dimensioner ?).
              Däcken jag satte dit tål klart mer än vad jag ville att släpet skulle ha i totalvikt. Jag fick själv ange vilken totalvikt jag ville ha i samband med omregistreringen. Det som krävdes var att man gjort någon form av teknisk förändring. Så om det inte finns däck med lagom index, prova byta dimension. Och ange din nya totalvikt.
              Senast ändrad av daikai1; 2016-06-14, 13:27.

Kommentera

Köper du en ny trailer ber du bara återförsäljaren typa ner kärran till önskad vikt innan första registreringen.

Kommentera

Här har det hänt grejer sedan jag la upp frågan - tack för input!

Min bil får dra en 750 trailer så länge ekipagets vikt (båt+trailern) inte överstiger 650 kg men som någon redan nämnt, endast i 40 km/h så snart jag lastar något på 750-trailern och det funkar ju inte för mig...

Kom nyss hem från jobbet, "jobbade över" genom att mejla Transportstyrelsen med min fråga (fast de tar tid på sig har jag hört... därav min fråga här).
                  Jag ringde dessutom nyss en återförsäljare till Tiki som sa att en Tiki BS 700-R (en 750 kg trailer) inte kan typas ned - "den måste typas ned mot en annan befintlig modell" (?) sa de ungefär och Tiki har ingen BS 650-R...

Om det inte går att på rimligt sätt/kostnad "typa ned" intressanta 750-trailers så kvarstår så vitt jag vet, bara Easyline 650 (11 900 kr) eller en ny modell, en nätt bromsad sak, BK-hengeren 0818T fra Norge, 16 500 kr... det blir tyvärr lite dyrare att beställa en ny båt än jag insåg när jag satt och gjorde en kalkyl i mars...

Nätta EU-trailers med totalvikt 650 kg eller små bromsade trailers växer inte på trän på Blocket i vart fall...

Nån som hört något om BK 0818T? Så lik en motsvarande Tiki att man anar ett, ehh samarbete eller inspiration..? Team Colibri - har dere noen insider-info og fortelle?
                  Senast ändrad av anteman; 2016-06-14, 19:21.

Kommentera

Fogelsta har 650.. frågade va de kostade att typs ner 750 också.. har för mig att det gick på 4-5k
                    http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    754 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    356 visningar