Kultryck. Snabba svar tack. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kultryck. Snabba svar tack.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kultryck. Snabba svar tack.

Håller på å justera om trackern på min kärra.
    Har vägt med badrumsvåg på stödhjulet och de ligger på 75kg nu. Man kan lyfta kärran fram i kulhandsken om man e lite små stark.

Verkar detta va en ok inställning?

Nej alldeles för mycket vill minnas att man rekommenderar max 40kg gärna runt 30kg men utan att Du får bakvikt, sedan har det betydelse om Du har fram eller bakhjulsdriven bil också främst när Du ska upp på rampen med båten för att få fäste.

Liten grundregel är att Du ska kunna lyfta framändan på släpet i kulkopplingen med en hand utan att ta i nämnvärt då brukar det vara lagom.

Kommentera

Läste nånstans att på vanliga släp rekommendera Thule mellan 50-80kg, vet inte om det skall vara så stor skillnad när det gäller båt trailer

Kommentera

Har läst att man brukar använda 75kg som regel. För en helt balanserad trailer. Neutralt tryck så att säga.
        Har framhjulsdriven bil så har justerat den lite mer baktung nu. Man lyfter den i kulhandsken med en hand utan å bli blå i ansiktet.

Kommentera

Från TK-trailers hemsida:

Vid all lastning av vagnen måste hänsyn tas till: Totalvikt, lastvikt samt genom att fördela lasten – få rätt kultryck. Kultrycket är den vikt med vilken vagnens kulhandske trycker på dragkulan. Detta tryck får inte överstiga 100 kg, eller vad som står skrivet på kulhandsken. För högt kultryck försämrar bilens styrförmåga genom att ”lyfta” framhjulen, negativt kultryck försämrar bilens styrförmåga genom att ”lyfta” bakhjulen. Det bästa kultrycket kan naturligtvis variera beroende på bilmodell men ett bra kultryck erfarenhetsmässigt är mellan 70-80 kg. Vid detta tryck följer vagnen bilen bäst på vägen.

Det är också detta jag själv kör efter och det funkar bra för mig. Att tänka på gäller detta självklart endast en-axliga trailers. Trailer med boggi är en annan historia...

Kommentera

Man får väl prova sig fram vad som känns bäst, men man ska akta sig för att lätta för mycket på kultrycket. Jag körde en gång hem en motorlös bil på trailer från försäljaren, och då tyngdpunkten inte var där den normalt sitter så började kärran svänga våldsamt från sida till sida när jag kom upp i ca 70 km/h, vilket inte kändes trevligt(särskilt när man hade en långtradare precis bakom sig). Det enda jag kunde göra var att peta i trean och trycka gasen i botten så att ekipaget rätade sig och sedan försiktigt sänka farten. Jag stannade sedan på första bästa plats och flyttade fram bilen så mycket jag kunde(typ 10 - 15cm), vilket gjorde att jag kunde ta mig hem utan ytterligare missöden.

Kommentera

Jag har nu strax över 70kg på kulan. De kändes jäkligt bra å köra med den. Har dock bara vart uppe i 60kmh som mest pga dåliga vägar. Men ska testa på en bra raka å köra i 80kmh.
              Ett jäkla mixtrande för å få till perfekt kultryck.

Kommentera

Det bästa kultrycket kan faktiskt variera lite från fall till fall.
                Har man t.ex. en för lång trailer till båten kan kultrycket bli lite för lågt och har man (vilket kanske är vanligare) en trailer som är på gränsen till båtens längd, kan kultrycket ofta bli för högt.
                Samtidigt vill man inte att båten ska ha ett för långt överhäng där bak.

Men det är i regel bättre att ha ett för högt kultryck än för lågt. En vobblande trailer är inte att leka med....

Oftast blir det bra balans om kultrycket ligger mellan 40-70 kg, beroende på ekipage. Men man får som sagt testa sig fram lite tills man är nöjd.
                Saker som kan spela in är ekipagets totala vikt, längd och hur lasten är fördelad t.ex hur stor motor man har, eventuell frontmonterad motor och batterier fram, kastdäck osv.

Kommentera

kolla även max kultryck på dragbilen...en del kulor har max tillåten på 75-80kg...min outback t.ex har ett max tillåtet tryck på kulan på 80kg och en del båttrailrar jag haft har haft kultrycket vid maxlast på kärran inskrivet i regbeviset...mellan 35-70 kilo om det inte är ett riktigt tungt ekipage brukar dock som sagts tidigare funka bra.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Kollade faktiskt max tillåtna kultryck nu när ja ställde in skutan i garaget. Står 65kg.
                    Kanske ide att lätta en aning. Men ca 5kg kan väll knappast spela nån större roll.
                    Som sagt de kändes bra när ja körde me den nu, ska dock testa mer i 80kmh å se hur de verkar. Ekipaget blir ju så satans långt me om ja flyttar bak båten mer.

De e klart, ja har ju en 8kg dragg liggandes i front facket å den använder jag aldrig, kan nog påverka lite om ja rensar bort den å lite annan skit.

Jävligt klåpigt av dom jag köpte hela ekipaget av att inte ställa in båten på trailern riktigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    767 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    383 visningar