Majava VS Respo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Majava VS Respo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Majava VS Respo

Hej på er!

Under vinterns långa timmar har det nästan uteslutande handlat om Majava inför säsongen (uppgradering från sjösättningS till 80-vagn)

Men nu på båtmässan så klämde jag lite på en Respo John som syns här nedan

Click image for larger version

Name:	respo-john.jpg
Views:	1
Size:	93,8 KB
ID:	1828599

Majavan som jag kikat på är en VT750

Click image for larger version

Name:	f7abac252ae5ed68121b92ba7a669d87_L.jpg
Views:	1
Size:	47,2 KB
ID:	1828600

Majavan är ju bladfjädrad, men i övrigt så kändes faktiskt Respon lite "fränare" samt att ljusramperna kom högre upp än va de gjorde på majavan

En del verkar haft problem med rullarna men har också haft plåtbåtar, jag har plastbåt och ser väl egentligen inte rullarna som något problem, bara att byta till hårdare och bättre rullar om det krävs!

Tanken med tråden då? Jo, man blir ju rätt enkelriktad i skallen när det gäller sånt här! Är det någon som har något klokt att vika in? Respon är ju på min hemort ca: 3000 billigare med! Men pengarna ligger egentligen inte i beslutet utan mer utförandet som känns viktigt!

Men hur bra en vagn är utan båt och test-isättning är svårt att avgöra!

Tankar/åsikter/erfarenheter? Av min skeptiska natur så känns det lite lurt att en billigare vagn känns bättre, som den prylbög jag är brukar dyrare betyda just bättre så min varningslampa lyser och blinkar!

Listar inte min båt då den är oväsentlig i detta köp (B14) som byts ut nästa/nästnästa säsong och funkar garanterat att dra med båda dessa trailers ändå

Men man köper ju för framtiden!

Har precis gjort mitt val av ny trailer....fick även jag dessa två kvar till slut och valet föll på Majavan och det var utan tvekan
    bladfjädringen som gjorde att jag valde så....samt att en del haft problem med vaggan på Respon, vilket dock lär vara åtgärdat på årets modell.....vilken du än väljer så tror jag du blir nöjd,rejäla kärror bägge två...för övrigt var väl mässpriset på Majavan
    inte direkt nån kundmagnet....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nej precis och han jag pratade med i majavahörnan verkade veta mindre än jag om trailern jag var ute efter! Tycker att det är lite konstigt om man är deras representant

Sen gick man till Respo som jag faktiskt hade missat att det ens såldes i mina trakter och killen där var både kunnig och trevlig!

Han frågade när jag behövde trailer och jag sa skämtsamt "om 20 minuter, nej men vi åkte buss hit! Så det blir lite svårt"

Han sa utan att tveka! "inget att skämta om, vill du ha en fixar jag hit en på 20 minuter" och skrattade!

Sånt gillar jag! Även att han rakt ut sa att de få som han hört haft något mindre problem var just rullarna samt några få vaggor på som hade åtgärdats som du säger! Även att de ibland levererades med lite extrautrustning från fabrik skadar ju inte heller!

Och efter forumsökande så sa han precis som det var och var ärlig, vilket också ger lite plus i kanten!

Men som sagt, jag gillar även Majavan och killarna som är ÅF här är väldigt kunniga och trevliga!

Jag får singla slant helt enkelt! Win win situation!

Kommentera

Majvan ser ju fin ut, men det ser ut som man skulle vilja ha en kölrulle lite längre fram också! Bilden kan ju dock vara lite missvisande..

Mvh

Kommentera

Majava VT750 var bäst i motorbåtstidningen Kipparis test för ett par år sedan och fick beröm bla för sin stabila konstruktion och bakljusarrangemanget. Det enda negativa med den som jag ser det är tjänstevikten på 212 kg, jämfört med tex testets lättaste trailer Muuli V750A vars tjänstevikt är160kg, vilket kan vara ett problem om båten och dragbilen är nära gränsen för vad man får dra. Men då får man väl köpa en bromsad trailer istället.

Kommentera

Haft min Majava vt 750 2 år nu och har inget negativt, gillar bladfjädringen och att man fäller upp lysena
            rullarna har jag inte haft några problem med har en buster M på trailern och kör nog mellan 6-800 mil / år

Respo har jag ingen erfarenhet av
            http://vertikalblogg.wordpress.com/

Kommentera

Har en Respo, den mindre (JAKE), funkat bra men fick smörja kölrullarna då de var osmorda, samt vinschen.

Nu glider båten av tom. vid 1 plusgrad.

Min båt går av utan att jag ens fäller upp lysena, glömde en gång och kom på det när båten redan var nere i vattnet

Kommentera

Nu har inte jag nån direkt erfarenhet av varken Majava eller Respo.
                Men var och kände på en Majava 750 för nåt år sen. Gillade vad jag såg förutom att 2 av kölrullarna inte snurrade. Detta för att fästena var för "trånga". Men det är snabbt fixat med en hammare.

Men om man däremot utgår från dina bilder ser Majavan betydligt mer prisvärd ut. Ramen är väldigt mycket kraftigare och just att det är dubbla ramben fram mot draget gör väldigt mycket för vridstyvheten på en trailer.
                De brukar bli mycket trevligare att dra efter bilen.
                Majavan är även mycket enklare att bygga en gångramp på.

Båda kärrorna ser ut att ha justerbara vinschtorn i höjdled vilket är bra. Däremot ser inte kölrullarna ut att vara justerbara i höjd vilket tyvärr är sämre.
                Där har Respon en fördel med sitt enkla ramben i mitten: Det går enkelt att byta ut kölrullarna med fästen mot justerbara allround-rullar.
                Däremot har Respon sämre möjligheter att lägga till extra sidostöds-rullar längre fram på trailern (inget måste på en liten båt iofs) p.g.a sina vinklade ramben.
                Men det är både fördelar och nackdelar med båda kärrorna.
                Precis som vanligt alltså.....
                //Micke

Kommentera

Citerar istället vad jag nyss mailade konsumentvägledaren i Huddinge:
                  Mailet gäller en Respo Jake.

Hej!

För snart ett år sedan köpte jag tillsammans med en vän en båttrailer från PIIIP i Huddinge. Vaggan på trailern vek sig ganska omgående och jag åkte dit. VD på företaget slängde till mig en ny vagga och eftersom jag är händig bytte jag den enkelt själv nästa gång båten låg i vattnet.

Den nya vaggan höll inte ens vägen hem från fisketuren så jag åkte tillbaks till firman några dagar senare. Påtalade problemet men fick aldrig något svar på en lösning utan jag fick en ny, likadan vagga som jag lät en svetsare förstärka. Sedan dess har jag varit utan problem, tills nu...

Båten ligger på tre kölrullar samt en stävklyka när den ligger på trailern. Klykan i stäven, en rulle i fram, en på mitten samt en sista i bak som sitter på en liten vagga (vilken vikt sig 2 gånger). Den i aktern tar så klart mest vikt då motorn och akterspegeln är det som väger mest på en båt. När den bakre kölrullen vek ner sig hamnade all vikt på den kölrullen i mitten vilket knäckte kölen på båten vilket inte visade sig med en gång utan en sån skada tar lite tid att vittra sönder. Det råder dock inga tvivel om att det var i dessa tillfällen båten måste ha gått sönder.

Kölrullen i aktern fick de dessutom byta två gånger då den inte höll. De bytte tillslut till en kölrulle avsedd för aluminiumbåtar vilket också bidragit till att båten blivit mer och mer trasig då jag använder trailern/båten varje helg.

Jag har inte tagit upp ovanstående med företaget utan vill först fråga vad mina rättigheter är i frågan. Kan jag kräva att de återköper trailern samt lagar skadan på båten?
                  Vi är ju som sagt två som har bevittnat skadan på båten, problemet med trailern samt att jag har haft med mig vittnen vid varje besök hos PIIIP i Huddinge.
                  Senast ändrad av Totte; 2014-03-15, 15:04. Anledning: Onödigt uthängande av företag

Kommentera

Surt Totte...hoppas det löser sig för er,det är inte nå kul att behöva bråka med återförsäljare....tyvärr vet jag en till som inte får den hjälp han behöver för att byta sin vagga på en Respo hos en av återförsäljarna....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    346 visningar