Tips från mer erfarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips från mer erfarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips från mer erfarna?

Hej!
    Har precis köpt en ny båt, en Linder 445 och har den alltid ståendes på trailer, den står på en Easyline 600U och trailar den både längre och kortare sträckor vid fisketurer. När jag åkte o hämtade båten så fick jag hjälp att ställa in stödhjul och vinschtorn. Har läst både possitiva och negativa saker om just Easyline trailers, vad är eran erfarenhet? har även läst att man egentligen bör ha gummihjul istället för dessa hårda plasthjul som jag har nu?
    När jag trailer båten så har jag motorn uppfälld för att inte slå i backen, har läst att man inte bör ha det? Jag har en såkallad transportspärr på motorn för att inte belasta hydralkolven i motorn för mycket, bör jag även ha något stöd för akterspegelns skull? Det är en Yamaha 30 hk 4 takt.

Ös på med såmycket åsikter och synpunkter som helst! Vill inte vara med om att skada min nya ögonsten pga. okunskap.
    Tack

Jag har alltid motorn nedfälld på min Linder 400, och det är en lättare 15hk. Dock så ser jag många som kör med motorn uppfälld utan något typ av stöd. Sen är ju problemet att man stöter på farthinder på vägen.. då får man gå ur och lyfta upp motorn för att kunna ta sig över, och det kan ju bli ganska struligt i vissa lägen.

Jag har läst om motorstöd men aldrig sett någon använda ett. Ska bli intressant att göra vad andra svarar.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

har likadanbåt, och likadan motor, jag höjer motor och trycker dit "lilla" sprinten, kört från fjällen till stockholm ex antal gånger på det sättet, funkat prima
      fiska? Javist

Kommentera

Vi har kört våra trollingbåtar med uppfällda motorer (med spärren nerfälld) i många år nu och det har gått bra.
        Det finns speciella stöd att köpa men som du säger är det inte många som använder dom.
        Easyline har jag ingen erfarenhet av så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
        Personligen föredrar jag större hjul istället för de små stenhårda hjulen.
        Jag använder massiva gummihjul som liknar och har samma mått som de vanligaste lufthjulen. TK-trailer säljer liknande mina som kommer från Clas Ohlson.
        Dessa hjul funkar mycket bra till lättare båtar.
        //Micke

Kommentera

Finns det någon som inte kör med en träbit för att avlasta tilten?

Köra med motorn upphissad utan stöd vid transport trodde jag var straffbart :-)

Jag kör med en hyvlad regel 45x145 av senvuxen norrlandsgran, svärfar kör med ett vedträd ca 8cm i diameter men av furu. Funktionen är slående lika och används väl av mer eller mindre alla!!!?
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Motorerna är inte utan stöd Martin. Spärren är alltid nerfälld.
            Att enbart låta motorn vila på tiltkolven är strängeligen förbjudet!
            Men en träbit emellan som du använder är ingen dum idé eftersom motorn inte blir fullt så upptiltad då.
            På min förra båt med en Yamaha F60 använde jag en 30x30 fyrkantsprofil med pålimmade gummiremsor. Jag drog en rem genom fyrkantsprofilen och runt tilthuset på motorn. Då visste jag att profilen alltid satt kvar på samma ställe om man råkade köra ner i ett potthål i vägen.
            På min nuvarande vertikalbåt är trailern så pass hög att jag kan köra med motorn nerfälld. Jag brukar dock släppa på tiltspärren (manuell tilt) ifall motorn skulle ta i vid ett farthinder eller dyl. men det har hittills aldrig hänt.
            //Micke

Kommentera

Se bara till att träregeln inte kan trilla bort. Annars kan det gå som för en bekant. Fartbula, klonk, ljudet av träregel som träffar asfalt, ljudet av båtmotor som skrapar i asfalt...

Om motorn når ner till backen...

Om inte så finns även varianten där första vägbulan går bra, med lite klonk, men inte andra...
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                Finns det någon som inte kör med en träbit för att avlasta tilten?

Köra med motorn upphissad utan stöd vid transport trodde jag var straffbart :-)

Jag kör med en hyvlad regel 45x145 av senvuxen norrlandsgran, svärfar kör med ett vedträd ca 8cm i diameter men av furu. Funktionen är slående lika och används väl av mer eller mindre alla!!!?
                Är det bara att sänka ner motorn med tilten tills den klämmer träbiten eller hur funkar det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Är det bara att sänka ner motorn med tilten tills den klämmer träbiten eller hur funkar det?
                  Ja.

Jeg vil fraråde å kjøre med motoren oppe. Belastningen på akterspeilet ved hump og dump er større enn ved motoren nede siden tyngdepunktet havner høyere og lengre fra akterspeilet. Samtidig er belastningen på hydraulikk eller sperre stor.

Jeg skjønner egentlig ikke helt det med at motoren slår nedi bakken heller, norske veier er ikke akkurat tysk Autobahn og jeg har aldri opplevd at motoren slår nedi. Selv med min SUV som er litt høyere enn en vanlig stasjonsvogn er bilen lavere under enn påhengeren er nære bakken. (Jeg er på min fjerde båt i min båtkarriere.)
                  Team Colibri

Kommentera

Tack Colibri!
                    Motorn hänger säkert bäst nedfälld om den går fri från marken. Som jag tolkade knepet med en bit trä som mellanlägg så var det ett sätt att vid behov fälla upp motorn så mycket som ev behövs utan att belasta vare sig spärr eller hydraulik.
                    Därav frågan, som ju egentligen gällde hur man rent praktiskt klämmer dit träbiten med en motor med (el)tilt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    371 visningar