ja men efterfordon är bara lgf så är andra regler då. går att registgrera om dom bara dom finns kvar i systemet. finns trådar där dom gjort de med husvagnar, är inte de som är problemet utan hur ja kan göra med bromsarna, såg att de va en som tagit bort dom på sin gamla husvagn när han skulle omregistrera men de va en par år sen så frågan va om ja kan göra det nu oxå eller om ja måste ha bromsarna kvar, skulle tro de förstnämnda men hoppades få de bekräftat här, för att slippa behöva ringa BP, går lite segt dänne ibland...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bromsar på trailerbygge?
Collapse
X
-
Ok, då är jag med på hur du tänkt göra.
Hittade denna text från ett företag:
"Vi bygger även om din släpvagn från bromsad till obromsad EU-släp 80km/h. Fördelen med att bygga om en gammal vagn är att du slipper bekymra dig om bromsarna och som bonus blir den skattebefriad.
Max totalvikt: 750kg"
Har du byggt om din husvagn till en släpvagn så borde det alltså inte vara några problem att plocka bort bromsarna och "stumma" dragstången för att omregga den som EU-trailer...
Kommentera
-
Jag var i kontakt med SBP angående att regga om en bromsad båttrailer till EU-trailer och det var inga problem.
De ville att allt i bromsväg tas bort. Dragstången görs stum, antingen genom att trä ett rör över påskjutsdelen eller att svetsa fast den. Kostnad för reg.bes: 630:-.
När det gäller ändrande av avstånd mellan draghandske och axel kan jag däremot inte hjälpa dig.
Mvh Micke
Kommentera
-
trailerbygget är klart, är bara bromsarna som ja funderar över. men angående kulhandske-axel så sa dom så till mig att man inte fick röra ramens längd överhuvudtaget, sa inget om längden mellan axel å handske å dess längd som ja läst i nån annan tråd dom diskuterat. fast de rör inte mig så de behöver vi inte diskutera här. ja köpte en vagn som va så lång att ja fick rätt viktfördelning bara genom att korta av ramen bakom axeln, så ska ha ett alldeles lagom kultryck.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
|
20 svar
933 visningar
0 gillar