Vanligt att bli lurade när man köper en motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vanligt att bli lurade när man köper en motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vanligt att bli lurade när man köper en motor?

Under de senaste två året jag köpte tre utombordsmotorer på Blocket, Yamaha 40 hk, Evindure 20hk och en Honda 40 hk och med allt jag hade problem. Jag köper dem förment felfri men de har ljugit för mig, efter lite användning har haft en massa problem. Jag skulle vilja veta om det är vanligt att bli lurad eller om jag har haft otur.

Visst finns det oärliga människor som vill kränga av sina gamla prylar begagnat och kanske inte berättar hela sanningen...

MEN...

Det är upp till dig som köpare att kontrollera varans skick och när du betalt det ni kommit överens om så är det din vara och säljaren står fri från ansvar. Skriv ett kvitto på vad säljaren ska stå för om någonting skulle hända med grejerna.
    Det är ju exakt samma grejer med bilar/båtar/cyklar/datorer. Saknar man kunskap så kan man åka på en nit. Jag kan inte mycket alls om bilar och det har jag fått sota för när man köper något som man tror är bra men som i själva verket är skit. Ta med en kompis som kan sina grejer om du är osäker så går det nog bättre framöver.

Sen får man ju heller inte glömma bort faktorn att gamla grejer har en tendens att gå sönder lättare pga slitage osv. Säljaren kanske inte har haft det minsta problemet med motorn som du köper men sedan rasar den efter 1 vecka i din ägo...

Mvh
    Tobias

Kommentera

Självklart kan man bli grundlurad, händer ofta tyvärr. Svårt att göra något åt det när väl affären blivit gjord. Finns några kryphål.

Egentligen slutar det väl med att ord står mot ord såvida man inte skrivit ett köpekontrakt..

Kommentera

"Runt-hörnet-garanti" är ju det som gäller om man inte skrivit ett kvitto där säljaren tar på sig ett visst ansvar efter affären är genomförd. Men hur många säljare går med på det? :P

Kommentera

Jag har köpt två beggade båtmotorer som enligt utsago var i bra skick. Den första startade fint första gångerna, men dog när jag gasade på lite, knappt halv fart så tvärdog den. Efter några starter var den helt omöjlig att starta. Höll på så någon timma att krabba, ruttnade och ringde killen som sålde den till mig som turligt nog utan omsvep köpte tillbaka den.

Andra motorn köpte jag av en kille som har en egen firma, köper in, renoverar och sen säljer båtmotorer. Motorn var enligt honom i supergott skick, nedmonterad och genomgången in i minsta detalj. Den fungerade halvbra i ca 30 minuter, dog och var stört omöjlig att starta igen. Turligt nog fick jag alla pengar tillbaka utan tjafs. Så jag har haft tur i oturen.

Min erfarenhet säger nu - kan du motorer, köp beggat, kan du inget om motorer (sån är jag) satsa på en ny motor. Tror det finns många skojare, men lika många okunniga köpare som mig.

Mattias
          Senast ändrad av elfving73; 2012-02-09, 13:51.
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Respektera gällande fiskeregler
          -Ha kul!

Kommentera

Alltså, får du påskrivet av säljaren i vilket skick han anser att den är i (vilket borde vara möjligt) så går det ju att orda, jag menar då är det bedrägeri om den skär utan anledning t.ex.

När jag säljer saker t.ex. bilar så brukar jag alltid skriva kontrakt med köparen att han har sett alla skador och godkänner bilen i befintligt skick, iom detta så visar jag så klart precis alla fel jag vet om...

Men egentligen så har jag hört att man kan göra en anmälan där t.ex. säljes annonsen andvänds som bevis, gent emot vilket problem som inträffat, där vägs även priset in.

Men jag är inge vidare på Juridik så ^^

Kommentera

Tusen tack för svaren. Jag kommer att ha detta i åtanke nästa gång även om jag tycker det är bäst att köpa en ny med garanti.

Kommentera

Brorsan blev lurad av en på blocket. Dom bytte motorer med varann o brorsan la pengar emellan. Motorn brorsan fick såg ny ut. Men när han kört ett tag så lossnade en klump med spackel. Han hade spacklat igen ett stort rosthål till en av kylkanalerna. Efter 2 dagar så vart brorsan gammla motor utlagd på blocket. Då hade den redan hunnit o bli totaltenoverad o målad.Gunnar Mårtensson hette säljaren o han har ofta annonser ute. Så va aktsamma. Vet även en annan som blivit grundlurad av honom.
                Senast ändrad av jimmy85; 2012-02-09, 14:53.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Nej, det är nog inte vanligt att bli lurad. Finns mer ärliga människor än oärliga i min mening.

Frågan är, vad kan du om motorer? Vad är det för typ av fel som uppstått?
                  Otroligt många fel är lätt åtgärdade och sånt folk gärna skippar då det kostar pengar.
                  Vissa fel syns direkt vid provkörning, och har man provkört motorn bör dessa ha upptäckts.

Be säljaren intyga på kvittot att motorn går bra maskinellt. Då har du rimlig tid att provköra och eventuellt upptäcka fel som kan uppstå.

PS: Har en Honda 45 hk 4-takt tillsalu. Servad i höstas (olja, filter, impeller etc)

Kommentera

Ursprungligen postat av J.Hedman Visa inlägg
                    Under de senaste två året jag köpte tre utombordsmotorer på Blocket, Yamaha 40 hk, Evindure 20hk och en Honda 40 hk och med allt jag hade problem. Jag köper dem förment felfri men de har ljugit för mig, efter lite användning har haft en massa problem. Jag skulle vilja veta om det är vanligt att bli lurad eller om jag har haft otur.
                    Hej Julio Hedman;

När det gäller begagnade båtmotorer är det nog större chans att vinna en miljon på Lotto än att lyckas köpa en felfri utombordare på Blocket....

Betrakta dina tidigare båtmotorköp på Blocket som lärpengar och garanterade nitlotter! Gå till en auktoriserad Yamaha-handlare nästa gång du funderar på att köpa en begagnad eller fabriksny utombordare...

Yamaha forever!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 620 visningar
                    0 gillar