Service på utombordsmotorer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service på utombordsmotorer!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
    Tror inte det blir så mycket spån längre pga bättre noggranhet vid tillverkning och bättre material.
    Förhoppningsvis tar oljefiltret hand om det, men att byta olja ofta sägs ju vara bättre än att köra på bra olja, förutom i miljösynpunkt kanske?
    Jag renoverade min mc-motor i vintras och vid de första två oljebytena efter c:a 1 respektive 3 timmars körning var det rejält med spån på silen (ett metallgaller som ska komplettera det vanliga filtret). Dock är detta på en mc med hög trimningsgrad men det är ju fortfarande samma princip för hur en motor fungerar.
    Senast ändrad av lodur; 2007-09-18, 19:34.

Kommentera

Hur ofta behöver man byta kamremmen på en fyrtaktare? Någon som vet?

Kommentera

Impeller vart femte år? Nä nu får du ge dig. En impeller byter man varje år, oavsett visuell kondition. Som sagt, inte roligt att ro...
        Det blir aldrig bättre än vad man gör det till!

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Ha ha dumsnål. Det är nog det sista jag är. Men byter heller inte kamrem på bilen varje år heller. Jag gör det som behövs. Och överdriver inte med onödigt jobb.
          impellern skall bytas varje år på min motor iaf,tycker inte det e speciellt jobbigt eller dyrt heller,är ute minst varje helg så jag vill inte chansa:.sen kan du inte jämföra med kamremmen på en bil,min bil har 18000 mils intervall eller 10 år.,ska nog börja byta impeller 2 ggr per år........

Kommentera

Pike14500, vart nånstans står det att man ska byta impeller varje år. Jag tror fortfarande att ni är ett gäng skämtare.
            Byt om annat om ni är så darriga vart tredje år. Varje år låter som ett gäng bendarriga skolpojkar som inte vet vad dom ska göra av pengarna och tidfen.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tiden ska det stå.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Pike14500, vart nånstans står det att man ska byta impeller varje år. Jag tror fortfarande att ni är ett gäng skämtare.
                Byt om annat om ni är så darriga vart tredje år. Varje år låter som ett gäng bendarriga skolpojkar som inte vet vad dom ska göra av pengarna och tidfen.
                I INSTRUKTIONSBOKEN!!!!typ liknande bok som man har till en bil om du vet hur den ser ut??där står det bl.a när kamrem å sånt skall bytas,bendarriga pojkar,jag e 33 år,måste ju vara samma sak att säga att du en föråldrad pensionär.

Kommentera

Kanske är på tiden att byta impeller på min 20hk murkla från -74. Är då inte bytt på den sen jag köpte den -90. hadde den som trolling motor i 5år och stiften är orginal från -74 men den skrammlar och går.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

På en någorlunda modern motor behövs inga impellerbyten på lång tid, helt onödigt jag har bytt impeller två gånger på mina motorer bägge gångerna var detta helt onödigt absolut inget fel på den som satt där.
                    De flesta motorer någorlunda moderna med någon storlek har varningssystem för överhettning dvs impeller problem.
                    Kan nog vara nyttigt att byta efter schema om maskinen är av fornnordiskt datum dock men att köra slut på den kräver många timmar
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack TamTam för den enkla upplysningen. Kan med säkerhet stå för vad jag skriver. Har nämnligen inside om det jag skriver hemma. Tror inte att min grabb som är utbildad båtmek och arbetat en del år fel. Samtidigt som jag vart insatt själv om det mesta med båtmotorer.
                      Kamrem på båtmotor står i instruktionsboken. Och det är nog inte allt för ofta den byts. En båtmotor går ju så faslikt lite gemfört med en bil.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58