Service på utombordsmotorer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service på utombordsmotorer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    På min Honda 150 ska ventilinställning göras efter 200 timmar men jag har lämnat in för samtliga servicar (första efter 20 timmar, andra efter 100 timmar). Men det där med att lämna på verkstad eller inte är väl som med det mesta...om man vill och kan göra servicen själv, gör det.

    Kommentera


    • #12
      I min bok står det att impellern ska bytas var 300:e timme eller 1:års intervall....
      Klubbens sida

      Kommentera


      • #13
        Min suzuki df40hk kostade 2000kr att serva vid första service. Det är dyrt va? Servade på Flodins i bergshamra. Var ska man serva om man bor i norrtälje och vill komma billigare undan??
        // Didde

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Pike 14500, nä du behöver inte byta varje år. Fast du skämtar väl antagligen. En impeller förstörs oftast att den börjar spricka upp och torkar. Eller om den gått allt för länge att vulkningen i impellerkärnan släpper. Sen om den inte blivit bytt på länge är det bladen som slits av också. Fast har man inget för sig kan man byta varje vecka.
          Ett skämt att byta impellern oftare än var 5:e år? Tror inte det. Kanske rekomendationerna skiljer sig åt men varför chansa med något så simpelt som impellerbyte? Sen är det rätt stor skillnad på att byta varje vecka och vart 5 år...
          Har en jobbarkompis som tycker det där med service är överreklamerat. Han har inte servat sin snurra på 15 år...inte bytt olja eller något. Påstår han iaf...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Thomas Pettersson Visa inlägg
            Ett skämt att byta impellern oftare än var 5:e år? Tror inte det. Kanske rekomendationerna skiljer sig åt men varför chansa med något så simpelt som impellerbyte? Sen är det rätt stor skillnad på att byta varje vecka och vart 5 år...
            Har en jobbarkompis som tycker det där med service är överreklamerat. Han har inte servat sin snurra på 15 år...inte bytt olja eller något. Påstår han iaf...
            klart jag byter varje år elanen,inget skämt!110 kr för org impeller e väl inget å tjafsa om,tar bara 5 min att byta,tror det e du som skämtar eller så e du dumsnål!!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Thomas Pettersson Visa inlägg
              Ett skämt att byta impellern oftare än var 5:e år? Tror inte det. Kanske rekomendationerna skiljer sig åt men varför chansa med något så simpelt som impellerbyte? Sen är det rätt stor skillnad på att byta varje vecka och vart 5 år...
              Har en jobbarkompis som tycker det där med service är överreklamerat. Han har inte servat sin snurra på 15 år...inte bytt olja eller något. Påstår han iaf...
              hmm, blir förvirrad... är det svårt eller enkelt att byta impeller. Blev skraj när jag läser denna tråd. Har en Mariner 30 -93 och har inte en aning om när impeller är bytt sist....
              _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
              [FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
              -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inlägg
                hmm, blir förvirrad... är det svårt eller enkelt att byta impeller. Blev skraj när jag läser denna tråd. Har en Mariner 30 -93 och har inte en aning om när impeller är bytt sist....
                Fråga någon som kan Mariner-motorer där du bor. Om du håller till i Stockholmstrakten kan jag varmt rekommendera Skanstull marin (Marindepån) där åtminstone jag blivit mycket bra mottagen med mina frågor. Om du sen vill och kan pula själv kan du först kolla hur impellern ser ut och byta om det behövs.
                Impellerbyte (som all annan service) handlar om ju om hur mycket man vill, kan och vågar ge sig på själv. Sen blir det ju en avvägning om man tycker det är värt pengarna att lämna in eller fixa själv.
                Min egen erfarenhet är att det är enkelt med just impellerbyte (och jag är verkligen ingen mekarfantom...) men det kan ju oxå bero på att de motorer jag haft varit enkla att byta på. Vet andra som både är bättre än mig på detta men ändå haft ett mindre h-e med skruvandet...så det kan nog vara lite olika.
                Lycka till med motorn!

                /Thomas

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Jonas 37
                  Servicen på nya fyrtaktare är väl jäkligt viktig då den görs för att det i början lossnar metallspån i motorn? Spåna får man bort när man byter olja och filter.Jag servar själv men är extremt noga med att spara alla kvitton för tex olja,filter,tändstift,bränslefilter.Impeller och ventilspel kan jag inte så där lämnar jag in motorn till verkstad.Hondas oljefilter kan man beställa hos Hondas bilåterförsäljare.Dom är mycket billigare än marinhandlaren.Jag har tex aldrig gjort nån ventiljustering på mina bilar.Jag köpte min första bil 1989.
                  Tror inte det blir så mycket spån längre pga bättre noggranhet vid tillverkning och bättre material.
                  Förhoppningsvis tar oljefiltret hand om det, men att byta olja ofta sägs ju vara bättre än att köra på bra olja, förutom i miljösynpunkt kanske?

                  Jag blev förvånad när det är 3 000 mils intervall mellan oljebyte (service) på bilen, men det är klart att gammal beprövad teknik visar väl att bilen håller garantin ut då och inte en meter till.
                  Ola

                  Kommentera


                  • #19
                    Ha ha dumsnål. Det är nog det sista jag är. Men byter heller inte kamrem på bilen varje år heller. Jag gör det som behövs. Och överdriver inte med onödigt jobb.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Jonas 37
                      Jag har tex aldrig gjort nån ventiljustering på mina bilar.Jag köpte min första bil 1989.
                      Jag har heller aldrig justererat ventilarna på någon bil, hydrauliska lyftare är vanligt på bilar och kräver ingen service.... Ventiljustering är lätt för den som kan (fast det är ju allt...) men vet man inte vad man gör är det säkrast att betala någon kunnig för det.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      761 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 772 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X