Service på utombordsmotorer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service på utombordsmotorer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Tack TamTam för den enkla upplysningen. Kan med säkerhet stå för vad jag skriver. Har nämnligen inside om det jag skriver hemma. Tror inte att min grabb som är utbildad båtmek och arbetat en del år fel. Samtidigt som jag vart insatt själv om det mesta med båtmotorer.
    Kamrem på båtmotor står i instruktionsboken. Och det är nog inte allt för ofta den byts. En båtmotor går ju så faslikt lite gemfört med en bil.
    jag använder min båt mer än bilen!!

    Kommentera


    • #32
      Pike 14500, inte räknat på mil. En båtmotor går inte många hundra mil på sin livslängd. Fast det var väl inget nytt för dig Pike 14500.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Pike 14500, inte räknat på mil. En båtmotor går inte många hundra mil på sin livslängd. Fast det var väl inget nytt för dig Pike 14500.
        näpp,men jag använder bilen väldigt lite!!

        Kommentera


        • #34
          Står väl 1000 timmar på kamremmen på Yamaha F100 tror jag.

          Min impeller har gått ca 100 timmar nu så det blir ett byte av den, motorn är från -03 och jag har kört 80 av timmarna i år.

          Körde sönder en impeller under en trollingtur för några år sedan och fick bogseras hem av "ka", impellern var mjuk och fräsch men hade gått av inne i mitten, kanske hade jag kört på en plastpåse eller så var det en dålig impeller, vem vet...
          http://teamjoj.blogspot.com/

          Kommentera


          • #35
            Ang. Servicebokens rekomendationer så tror jag dessa är ganska extrema. Har haft en del 4t crossar och dessa rekomenderas bla. oljebyte varannan timma. Vilket är en ganska kraftig överdrift.
            Lite offtopic, men måste endå fråga. Är det ställskruvar till ventilerna på 4t eller shimsar man?

            mvh

            Kommentera


            • #36
              Jag har en Honda BF45 från 91 som jag servat själv med hjälp av instruktionsboken i alla år. Problemet var bara att när jag häromåret började fundera på om det fanns en kamrem i motorn och kollade i instruktionsboken så stod det inte ett ord om det i serviceplanen i instruktionsboken, inte heller om impellerbyte. Ringde då närmaste auktoriserade verkstad och då sa dom att de gamla instruktionsböckerna var inte särskilt bra eftersom dom förutsätter att du servar motorn på auktoriserad verkstad. Så mitt råd är att ta kontakt med en auktoriserad vertkstad så kan dom säga dig när du behöver byta kamrem och impeller. Jag bytte mina förra året för första gången, motorn var då 18 år! Servicekillen sa att dom var lite torra och spruckna men de var iallafall hela. Nu har jag beställt en verkstadshandbok till min motor så jag ska slippa sådana här överaskningar!

              Kommentera


              • #37
                ruskigt gammal tråd men detta står som krav för att garantin ska gälla på suzukis hemsida:

                – Motorn är importerad av KGK Motor AB.
                – Motorn är såld av en av KGK Motor AB auktoriserad återförsäljare.
                – Motorn är garantiregistrerad på KGK Motor AB:s service-webb.
                – All service har utförts i enlighet med, för respektive modell, aktuellt serviceschema.
                – All service är utförd av marinverkstad auktoriserad av KGK Motor AB.
                – All service är bokförd i servicejournalen på KGK Motor AB:s service-webb.
                – Eventuella ägarbyten under garantitiden har registrerats på KGK Motor AB:s service-webb.

                Kommentera


                • #38
                  hej alla våre väldigt tacksam om någon kan veta vad för fel jag hAR PÅ min yamaha 60hk utombordare -89, jag och familjen va ute för 1 månad sen vart ute opch åkt hele dagenoch helt plötsligt dör den och vägrar starta fich ro till bryggan, tog loss bränslefiltret fann då vatten i soppan käppte ny soppa och bytte tändtift gick som en klocka igen tills för en vecka sen skulle ut ock fiska innan vi åkte från bryggan bytte jag till en större tack med ny soppa kom ca 500m så dör dem som sist men nu startar den men tappat 70% av kraft och bluddrar som bara den?? nån som vet vad det kan vara?

                  Kommentera


                  • #39
                    låter som du har fått "skit i förgasaren" kanske när du körde med taskig soppa att det ligger kvar vatten i flotörhuset, prova att töm och rengör förgasaren blås rent med tryckluft.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    706 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X