På min Honda 150 ska ventilinställning göras efter 200 timmar men jag har lämnat in för samtliga servicar (första efter 20 timmar, andra efter 100 timmar). Men det där med att lämna på verkstad eller inte är väl som med det mesta...om man vill och kan göra servicen själv, gör det.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Service på utombordsmotorer!
Collapse
X
-
I min bok står det att impellern ska bytas var 300:e timme eller 1:års intervall....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggPike 14500, nä du behöver inte byta varje år. Fast du skämtar väl antagligen. En impeller förstörs oftast att den börjar spricka upp och torkar. Eller om den gått allt för länge att vulkningen i impellerkärnan släpper. Sen om den inte blivit bytt på länge är det bladen som slits av också. Fast har man inget för sig kan man byta varje vecka.
Har en jobbarkompis som tycker det där med service är överreklamerat. Han har inte servat sin snurra på 15 år...inte bytt olja eller något. Påstår han iaf...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Thomas Pettersson Visa inläggEtt skämt att byta impellern oftare än var 5:e år? Tror inte det. Kanske rekomendationerna skiljer sig åt men varför chansa med något så simpelt som impellerbyte? Sen är det rätt stor skillnad på att byta varje vecka och vart 5 år...
Har en jobbarkompis som tycker det där med service är överreklamerat. Han har inte servat sin snurra på 15 år...inte bytt olja eller något. Påstår han iaf...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Thomas Pettersson Visa inläggEtt skämt att byta impellern oftare än var 5:e år? Tror inte det. Kanske rekomendationerna skiljer sig åt men varför chansa med något så simpelt som impellerbyte? Sen är det rätt stor skillnad på att byta varje vecka och vart 5 år...
Har en jobbarkompis som tycker det där med service är överreklamerat. Han har inte servat sin snurra på 15 år...inte bytt olja eller något. Påstår han iaf..._-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
[FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inlägghmm, blir förvirrad... är det svårt eller enkelt att byta impeller. Blev skraj när jag läser denna tråd. Har en Mariner 30 -93 och har inte en aning om när impeller är bytt sist....
Impellerbyte (som all annan service) handlar om ju om hur mycket man vill, kan och vågar ge sig på själv. Sen blir det ju en avvägning om man tycker det är värt pengarna att lämna in eller fixa själv.
Min egen erfarenhet är att det är enkelt med just impellerbyte (och jag är verkligen ingen mekarfantom...) men det kan ju oxå bero på att de motorer jag haft varit enkla att byta på. Vet andra som både är bättre än mig på detta men ändå haft ett mindre h-e med skruvandet...så det kan nog vara lite olika.
Lycka till med motorn!
/Thomas
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jonas 37Servicen på nya fyrtaktare är väl jäkligt viktig då den görs för att det i början lossnar metallspån i motorn? Spåna får man bort när man byter olja och filter.Jag servar själv men är extremt noga med att spara alla kvitton för tex olja,filter,tändstift,bränslefilter.Impeller och ventilspel kan jag inte så där lämnar jag in motorn till verkstad.Hondas oljefilter kan man beställa hos Hondas bilåterförsäljare.Dom är mycket billigare än marinhandlaren.Jag har tex aldrig gjort nån ventiljustering på mina bilar.Jag köpte min första bil 1989.
Förhoppningsvis tar oljefiltret hand om det, men att byta olja ofta sägs ju vara bättre än att köra på bra olja, förutom i miljösynpunkt kanske?
Jag blev förvånad när det är 3 000 mils intervall mellan oljebyte (service) på bilen, men det är klart att gammal beprövad teknik visar väl att bilen håller garantin ut då och inte en meter till.Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jonas 37Jag har tex aldrig gjort nån ventiljustering på mina bilar.Jag köpte min första bil 1989.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 867 visningar
0 gillar
|