liten båtmotor 2,5 hk vilket märke, lång eller kort rigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

liten båtmotor 2,5 hk vilket märke, lång eller kort rigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• liten båtmotor 2,5 hk vilket märke, lång eller kort rigg

Hej

Så här ligger det till, funderar på att skaffa mig en ny båtmotor i veckan. En liten motor att ha på båtar när man hyr båt. Priset är ungefär desamma oavsett vilket fabrikat man väljer. Dock så verkar hondas motor väga minst.
    Har ni några tips och erfarenheter av olika fabrikat?
    Funderar även å om jag ska ha kort eller lång rigg? Motorn ska ju användas på hyrbåtar

Har idag en minkota 40 liggande hemma.

Det allra billigaste är förstås o köpa ett till batterie till då har man en backup om första batteriet skulle ta slut. känar jag något på hastighet på en liten bensinare mot min elmotor?

Köp inte hondas 2.3hk, den är fläktkyld och väsnas som f-n.

Kommentera

Har en Suzuki DF 2,5 hk -09 hemma som jag har använt som trollingmotor. Har funkat perfekt, lätt och smidig också. Väger bara 12-13 kg. Men nu ligger den ute på blocket, har köpt en frontis med i-pilot istället.
      Vill också höja ett varningens finger för hondas 2.3 hk. Vet inte hur det är med de nyaste, men jag vet att vissa är automatare, vilket innebär att det inte går att trolla med den. Släpper man gasen går den ner till neutralläge.

mvh Johannes
      www.ichtys.se

Kommentera

Ursprungligen postat av martin Visa inlägg
        Hej

Så här ligger det till, funderar på att skaffa mig en ny båtmotor i veckan. En liten motor att ha på båtar när man hyr båt. Priset är ungefär desamma oavsett vilket fabrikat man väljer. Dock så verkar hondas motor väga minst.
        Har ni några tips och erfarenheter av olika fabrikat?
        Funderar även å om jag ska ha kort eller lång rigg? Motorn ska ju användas på hyrbåtar

Har idag en minkota 40 liggande hemma.

Det allra billigaste är förstås o köpa ett till batterie till då har man en backup om första batteriet skulle ta slut. känar jag något på hastighet på en liten bensinare mot min elmotor?
        jag hade en yamaha 2,5 på min linder kanske gick marginellt fortare än min m-26 elmotor och väsnades väldigt mycket så fort jag gasade lite, så min rekommendation är att köpa extra batteri.(då slipper du oljespill i bilen och sparar pengar på service av motorn också)
        pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

hade en suzuki 2,5 df och den lät betydligt mer en min 60df och man fick typ parkinson efter ett tag i armen..

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
            hade en suzuki 2,5 df och den lät betydligt mer en min 60df och man fick typ parkinson efter ett tag i armen..
            känner igen mig, jag visste att encylindrig fyrtakt lät och vibrerade mycket efter att ha läst här på forumet men jag trodde inte att det skulle vara så illa.
            pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

Hej Martin ! kort rigg ska du ha

Märke efter vad du själv har för känsla, vissa hatar dit, andra hatar datt, å en del hatar det mesta utom det dom själv har.

Alla erkända märkena gör bra motorer, ofta är det samma motor under kåpan oavsett vad det är för färg och står för namn på utsidan, faktiskt. Har hört folk gnabbas om tohatsu eller mercury ja ja samma maskin men färgen kan ju diskuteras.

Välj en där du får bra response av försäljaren, nära till service, och bra pris, va tuff, pruta som fan och säg att det finns andra att köpa av.

encylindriga 4-takt har många synpunkter på, vibrerar och låter, värt att beakta,

Batteri kontra bensinmotor, hmmm det är som att välja mellan bil och cykel, vad har du för behov ? det avgör valet, Hur långt och hur länge ska du åka? för ingen elmotor kan konkurrera med bensinaren när det gäller räckvidd, tid, kraft, fart mm. ska du plaska runt i en vik. duger åror bra.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Köp en 4hk , då får du back och uttag för extern tank. De går bra på låga varv , vem fan köper en 4hk för att köra fort med ? Visst så går en 2 cylindrig mjukare , men då blir vikten för jobbig och priset skjuter iväg.
                Vill du ha den som en trollingmotor på en träskbåt funkar den väldigt bra, men köp 4hk iaf yamaha för den går bättre än 2,5 och har backen.

En äldre encylindrig 2 takt vibrerar mer än en ny 4 takt , med bättre gummidämpanden mm . Förstår inte de som tycker annat, de måste gämföra med 2 cyl

Men 2,5 hästarn skulle jag undvika, de är otrevligare, iaf yamaha
                Senast ändrad av pasi75; 2011-09-24, 08:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 879 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58