Hur ladda Tudor Dual - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ladda Tudor Dual

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av drevan Visa inlägg
    Hej Leif Engström.

Tack för infon. Om jag förstått det rätt behöver man inte öppna något för att ladda batterierna. Men det gör inget om man öppnar, och gör man det är det utmärkt tillfälle att även kolla syranivån.

Vad är förresten den medföljande plastslangen till för? Avluftning? Påfyllning?
    Hej Anders Falk;

Knallgas kan bildas vid laddning av batterier. Den transparenta slangen är avsedd för avluftning och helst utanför utrymme med bensinångor och risk för gnistbildning.

Nothing is forever!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

Kommentera

Tack OF

Kommentera

Dagens tips!

Ett litet tips är att ta det väldigt försiktigt (eller skita i det helt) om/när du ev skall ta bort locket.
        Skulle du mot förmodan få problem med ditt batteri och du som "svensson" har brutit/bänt upp locket så skulle jag som ÅF inte bli skitimpad av tilltaget.

Prata med din ÅF och fråga vad han säger i fallet innan du tar fram stora kobenet och börjar bryta! (kan bli onödigt dyrt för dig vid en ev reklamation = utebliven ersättning))

mvh/ Henke W

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Dagens tips!

Ett litet tips är att ta det väldigt försiktigt (eller skita i det helt) om/när du ev skall ta bort locket.
          Skulle du mot förmodan få problem med ditt batteri och du som "svensson" har brutit/bänt upp locket så skulle jag som ÅF inte bli skitimpad av tilltaget.

Prata med din ÅF och fråga vad han säger i fallet innan du tar fram stora kobenet och börjar bryta! (kan bli onödigt dyrt för dig vid en ev reklamation = utebliven ersättning))
          Det här känns konstigare och konstigare...

Är det alltså så att man inte ska öppna något lock på Tudor Dual? Eller ska man?

Jag känner till att det kan bildas gas vid laddning av batterier. Om det då sitter ett lock på batteriet så tycker jag det känns som det kan bli ett övertryck i batteriet med en risk för explosion + svavelsyradusch pga övertrycket. Vad är det som gör att Tudors Dual-batterier kan laddas med locket på? Har de någon magisk teknik som gör att det inte bildas gas eller finns det någon ventilering som gör att det inte kan bildas övertryck. Och var tycker Tudor att jag ska placera avluftningsslangen? Och varför behöver man varken kolla syranivån eller fylla på vatten på dessa magiska batterier, till skillnad från 'vanliga' batterier.

Varför kunde inte Tudor skickat med en user's manual till batteriet? Bara en varningsfolder som berättar om hur farligt allting är. Om jag nu gör fel pga avsaknad av manual så kommer min ÅF få veta vad jag tycker om de prylae som de tar in...

Eller hör allt detta till allmän kunskap som alla utom jag känner till. Ungefär som att ingen förväntar sig en user's manual till dasspappret på toan.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Dagens tips!

mvh/ Henke W
            Hej Henrik Wikström;

Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt! "Bryta och bända upp locket" skrev jag inte! Här har du en repris på min tidigare text: Det blå locket kan du vicka fram och tillbaka och lyfta lätt samtidigt. Då lossnar locket och du kan kolla syranivån.

Jag vill samtidigt passa på och reservera mig för att TUDOR kanske har ändrat konstruktionen sedan jag köpte mina två senaste Tudor Nautica 80Ah marinbatterier i våras till min MINN KOTA Riptide 55 ST/I-Pilot frontmonterade saltvattensmotor...

Nothing is forever!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Är det alltså så att man inte ska öppna något lock på Tudor Dual? Eller ska man?

Jag känner till att det kan bildas gas vid laddning av batterier. Om det då sitter ett lock på batteriet så tycker jag det känns som det kan bli ett övertryck i batteriet med en risk för explosion + svavelsyradusch pga övertrycket. Vad är det som gör att Tudors Dual-batterier kan laddas med locket på? Har de någon magisk teknik som gör att det inte bildas gas eller finns det någon ventilering som gör att det inte kan bildas övertryck. Och var tycker Tudor att jag ska placera avluftningsslangen? Och varför behöver man varken kolla syranivån eller fylla på vatten på dessa magiska batterier, till skillnad från 'vanliga' batterier.

Varför kunde inte Tudor skickat med en user's manual till batteriet? Bara en varningsfolder som berättar om hur farligt allting är. Om jag nu gör fel pga avsaknad av manual så kommer min ÅF få veta vad jag tycker om de prylae som de tar in...

Eller hör allt detta till allmän kunskap som alla utom jag känner till. Ungefär som att ingen förväntar sig en user's manual till dasspappret på toan.
              Hej Anders Falk;

Det var säljaren hos Erlandssons Brygga som visade mig att man kunde vicka upp locket för att kolla syranivån när jag frågade om locket inte gick att vika upp eller lyfta som på tidigare Tudor Marin-batterier.

Nothing is forever!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

Kommentera

De flesta av dagens startbatterier/fritidsbatterier är såkallade "underhållsfria".
                Detta innebär att de i de flesta fallen inte ens går att öppna utan att man förstör locket på dem = finns inget att öpnna = behöver aldrig fylla på vatten eller liknande åtgårder.
                Vissa av dessa batterier (läs tudor/exide nautica) går att öppna men det skall inte egentligen behövas förutsatt att man använder sig av en lämplig rekomenderad laddare, tex Exide 4 eller 7Ah laddare eller välkända Ctek i typ 3-7Ah styrka. Dessa laddare är så pass "smarta" så du ska inte behöva vara orolig för en ev överladdning med kokning av "vattnet" att göra.. (alltså så att vattnet försvinner)

Använder du dock din grannes laddare som ger på 50Ah som han använder till sina lastbilar då finns det en överhängande risk (!) för att du skjuter på för mycket = kokar ur ditt batteri.

Varför jag skrev som jag skrev i mitt tidigare inlägg är för att jag säljer batterier och vid ett flertal tillfällen så kommer det in reklamationer där folk själva har brutit upp batteriet för att göra egna bedömningar om vad som har hänt. Är det då en "svensson" som inte vet vad han håller på med och batteriet är förstört = ingen godkänd reklamation.

Således blir mitt andra tips idag:
                Var noga med att använda en laddare som är gjord för ändamålet så skall du inte behöva öppna batteriet.
                Tillägg till detta tips blir att skaffa dig en voltmätare och gå aldrig under 12-12,2 i spänning då kommer batteriet hålla länge!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Henrik Wikström;

Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt! "Bryta och bända upp locket" skrev jag inte! Här har du en repris på min tidigare text: Det blå locket kan du vicka fram och tillbaka och lyfta lätt samtidigt. Då lossnar locket och du kan kolla syranivån.

Jag vill samtidigt passa på och reservera mig för att TUDOR kanske har ändrat konstruktionen sedan jag köpte mina två senaste Tudor Nautica 80Ah marinbatterier i våras till min MINN KOTA Riptide 55 ST/I-Pilot frontmonterade saltvattensmotor...

Nothing is forever!

Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Det var givetvis trådskaparen mitt inlägg var riktat till, för du är allt annat än "svensson" för oss här på FS.
                  Ville mest bara påpeka för trådskaparen att det kan ev bli problem om man har med "enklare våld" gjort skada på batteriskalet..

Kommentera

OK. Allt kanske klarnar lite grann...

Sen var det den här plastslangen.... Var/när/hur ???

Kommentera

OK. Allt kanske klarnar lite grann...

Sen var det den här plastslangen.... Var/när/hur ???
                      Hej

Plastslangen skall du använda om batteriet står monterat i ett slutet utrymme.
                      Du sätter slangen på avsedd plats på batteriet och sedan drar du ut den i "fria" luften.
                      Detta är för att vid laddning så bildas det knallgas och det vill du inte ha i ett stängt utrymme, detta gäller även givetvis när du laddar batteriet. Gör du det inomhus så sörj för mycket god ventilation. (och skippa att röka i närheten)

Det är detta slangen är till för och inget annat!
                      (särskilt inte att fylla på vatten med)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      23 618 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv