Sänkt tomgångsfart på Yamaha HT 50 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sänkt tomgångsfart på Yamaha HT 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Då det verkar råda delade meningar om Happy trollern så tror jag att jag avstår... Men märkligt att en sådan finns om den inte fungerar som den ska!?

    Old Firehand: Vart finns dessa drivankare att få tag på? Låter intressant! Det sitter ju segelbordarpropeller på, dock så har jag inte koll på stigningen.. Fick med en propeller med lägre stigning men tyckte mig att jag hörde ett knackande nerifrån på tomgången, dessutom så varvade den svetten i jämförelse, gick upp ca 500 varv på maxvarv!

    Kanske ändå är smartast att använda sig av drivankare och ta smällen med högre förbrukning... En extramotor är inget alternativ då jag inhandlade den för att jag ville kunna använda mig av huvudmotorn till trolling.

    Tack för alla svar!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
      Angående tomgången så kan du nog ställa ner den lite,
      Men huvudsaken är ju att motorn går bra på tomgången, testa dig fram..

      Jag har en F50 som jag justerat tomgången på nyligt, då min var för lågt ställd.

      Det kan vara svårt att hitta en propeller som sänker farten utan att motorn övervarvar skulle jag tro.
      Hej
      Jag har en F50 eller om den heter FS50 2t årsm 89 tror jag som har extremt låg tomgång och tjyvstannar så man blir vansinnig! Kan inget om båtmotorer och när jag öppnade kåpan för att se om jag kunde skruva på nått för att höja tomgång insåg jag att det var bättre att fråga någon som vet innan jag börjar mickla själv... Har du nått tips mobetahl om vart jag kan höja tomgången? Tack på förhand :-)

      Kommentera


      • #13
        Ni vill elda för kråkorna?

        Varför ser ingen ett alternativ med en liten motor på 3-6hk som man hänger bak och trollar med så kan man använda den stora när det behöver gå undan?

        Varken bra för fiskarna eller miljön för den delen, konstigt nog skricker sig C&R fundamentalister sig hesa så fort nån inte slänger in en fisk för att de ska bli gasade/förgiftade av er.

        Haha drog på lite för att min poäng ska nås fram men personligen tycker jag en liten motor passar perfekt.

        Kommentera


        • #14
          Men varför skulle förbrukningen öka om du inte ger mer gas vid trolling?

          Om din båt för säg 2knop på tomgången och den gör 1,2knop efter att du slängt i dina stora drivankare och du tycker farten är perfekt. Varför skulle den dra mer soppa per timme?
          Skitfiske då!!!

          Kommentera


          • #15
            12 hours
            1,440 casts
            2 followers
            1 strike
            DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
              Ni vill elda för kråkorna?

              Varför ser ingen ett alternativ med en liten motor på 3-6hk som man hänger bak och trollar med så kan man använda den stora när det behöver gå undan?

              Varken bra för fiskarna eller miljön för den delen, konstigt nog skricker sig C&R fundamentalister sig hesa så fort nån inte slänger in en fisk för att de ska bli gasade/förgiftade av er.

              Haha drog på lite för att min poäng ska nås fram men personligen tycker jag en liten motor passar perfekt.
              Körde några år med en suzuki df4 som kicker på en ht båt den drog 0,6-0,9 liter timmen bytte sen huvudmotorn till en df50 den drog 0,7-1 liter timmen. Så skillnaden är inte så stor en liten motor måste gå på mycket högre varv för att driva fram båten i samma fart när den stora nästan kan gå på tomgången.
              Har nu en Flipper 620 med en gammal tvåtaktare och en df15 som kicker den drar ca 8-10liter per dag tror nog en ny 90-115hk fyrtaktare ligger på samma förbrukning. Så om jag fick som jag ville skulle det sitta en ny stor fyrtaktare på den istället. Men man får mycket bensin för dom pengarna


              http://teamchar.blogspot.com/

              Kommentera


              • #17
                Min Suzuki DF300 ligger på 2,1 liter i timmen med drivankare och 1,8-2,2 knops trollingfart. Var själv sugen på att skaffa extra trollingmotor, men lade ner då besparingen är så liten.

                Kommentera


                • #18
                  Har samma problem att båten vi kör går för fort, detta uppenbarade sig när man skaffade ekolod och man ser hastigheten på 2,8-2,9knop på skärmen, inte så konstigt att trollingen i älven har gått såpass dåligt
                  När man söker på problemet så är det många träffar på dessa driftankare så tänkte testa och se hur det fungerar, men då kommer man ju till frågan om hur stor påse man skall ha, eller skall man kanske ha två mindre för att kunna finjustera hastigheten?
                  Båten är en Askeladden styrpulpetare runt 4m med en 25hk.

                  Såg att Olssonsfiske hade Jarvis för en billig slant, är det bara skräp eller vad tippar ni på?

                  Kommentera


                  • #19
                    Efter tips på annat håll så snodde jag frugans Ikeapåsar, ni vet dom där stora blåa.
                    Hängde två stycken i nosen på båten och vips så droppade hastigheten till fina 1.2-1,3 knop och vips så fungerade fisket lite bättre, broder landade hans största hitills.
                    Senast ändrad av NiklasF; 2014-03-04, 18:12.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av ziggemannen Visa inlägg
                      Min Suzuki DF300 ligger på 2,1 liter i timmen med drivankare och 1,8-2,2 knops trollingfart. Var själv sugen på att skaffa extra trollingmotor, men lade ner då besparingen är så liten.
                      300 gamp? Du troller med den svenske varianten av Blücher?

                      På min lille 4 meters Silver med Honda BF50 og propell for optimal marsjfart, får jeg en laveste fart på 2,5 knop. Med ett stort eller to små drivankere/ trollingankere går farten ned til 1,5 knop.

                      På Evadaen med Suki 80 HK (husker ikke modellnavnet i farten), bruker jeg en Tohatsu 6HK 4T så lenge været tillater det. Jeg har dessverre ikke elektronikk for å måle forbruk, men forskjellen er betydelig. Jeg bruker fort 5-7 liter mindre per dag med Tohatsuen, og ikke minst så kommer verditapet ved driftstimene på en motor til noen titusen, i steden for på en motor til hundre tusen. Samtidig har jeg sikkerheten ved to motorer, selv med mitt pedantiske båthold kan det være greit med en motor i reserve.

                      Slik jeg ser det, er det egentlig bare en ulempe med trollingmotor/ kicker, og det er vekt. Økonomien tar man inn i mindre verditap på den store motoren, og så er lavere forbruk en bonus på kjøpet. På en motor til 100.000,- tar du fort inn prisen av en kicker dersom hovedmotoren har 500 driftstimer i steden for 2000 ved et salg, og så har fortsatt kickeren en viss verdi. Ved salg, spør folk om driftstimer på hovedmotoren, ikke kickeren.... Men desto mindre hovedmotor, desto lavere forskjell i salgspris, og desto mindre å tjene på en kicker, så man må nesten se det ann etter størrelsen på hovedmotoren.

                      Vektproblemet skal absolutt ikke undervurderes. Er man i tvil, så prøvekjør båten med vekt bak tilsvarende vekten av kickeren man tenker seg, det er ikke alle båter som takler å få 40-60 kg ekstra på et hjørne av hekken.

                      Jeg vil absolutt anbefale at man velger propell på hovedmotoren ut i fra hva som gir god marsjfart/ turtall og som gjør at man ikke når turtallsperren ved topphastighet, og så kompenserer man på andre måter ved trollingen. Å gå ned i stigning på propellen for å få lavere trollinghastighet tror jeg ikke er lurt i lengden siden man nødvendigvis ender opp med lavere marsjfart i forhold til turtall. Dette blir veldig forsterket dersom båten også brukes av folk som ikke vet hva de holder på med, og som kan finne på å bruke turtallsperren som fartsbegrensning ved forflytning.
                      Senast ändrad av Team Colibri; 2014-03-04, 17:54.
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      768 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      714 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      338 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 781 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X