Sänkt tomgångsfart på Yamaha HT 50 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sänkt tomgångsfart på Yamaha HT 50

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sänkt tomgångsfart på Yamaha HT 50

Hej!

Har inhandlat en Micore 490 GT med en Yamaha High Trust 50 hk. Motorn går klockrent, enda felet är att jag tycker att den går lite väl fort för trolling på tomgången... High Trust har vad jag förstått annorlunda byggt växelhus för att klara driva mindre pråmar etc, lite som en traktormotor. Propellern är ju mycket större än på Yamaha F50.. Min fundering är om det kan gå att få tag på en propeller vars stigning gör att tomgångsfarten sänks utan att detta påverkar maxhastigheten märkbart och utan att motorn varvar svetten på maxvarv?

Tomgången skiftar mellan 950- 1100 varv, går det att ev. justera så att den ligger på 700 någonstans eller blir motorn ostartbar då?

Det enklaste är säkert att använda trollingbromsar i form av hinkar eller något men skulle va skönt att slippa det, antar att förbrukningen stiger då också..

Tacksam för svar! // Ackeliba

Är inte så smart att sänka tomgången lägre än det du har nu då motorn tappar oljetryck och laddningen Smartast är nog att göra en trollingbroms som bromsar till den fart du vill ha på tomgången. Själv har jag två små murhinkar som sänker farten med 0,2-0,3knop/hink och ett större drivankare som sänker farten nästan 1knop

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Sant, det med tomgången är säkert ingen bra idé med tanke på att det borde vara optimalt inställt från början...

Bromsarna höjer väl förbrukningen ganska märkbart va?

Frågan är om det inte skulle va värt att experimentera lite med stigning, båten ska användas till mycket gädd- och göstrolling... Kanske är värt att välja lägre toppfart för att få lägre tomgångsfart?

Tack för svar!

Kommentera

Våran Yamaha F50 har tomgångs varv på 600 rpm har jag för mig. Men går likt förbannat för fort. Så driv ankare är nog enda lösningen.
        Tycker iofsig det låter som du har väldigt hög tomgång.

/// Mikko

Kommentera

Ursprungligen postat av ackeliba Visa inlägg
          Sant, det med tomgången är säkert ingen bra idé med tanke på att det borde vara optimalt inställt från början...

Bromsarna höjer väl förbrukningen ganska märkbart va?

Frågan är om det inte skulle va värt att experimentera lite med stigning, båten ska användas till mycket gädd- och göstrolling... Kanske är värt att välja lägre toppfart för att få lägre tomgångsfart?

Tack för svar!
          Om bränsleförbrukning ökar med låt säga 20%. Då skulle du kunna åka rätt många timmar för den kostnaden du sparar på att slippa köpa en ny propeller.

Kommentera

Mikko: Då är det nog drivankare eller propeller som är enda alternativet ändå. Tomgången är ju inställd högre på High Trust från början men det kanske är för högt ändå, jag vet inte, är nöjd så länge den fungerar efter ordning... Den gör varvskiftningar på tomgången från att ligga runt 850 till att för en kort stund varva upp sig till 1100 och går sen ner igen. (När inte växeln är i alltså, helt friläge)

Testis:Jo så är det ju, men sett över lite längre tid med mycket användning så är det ju ganska fort intjänat ändå...

Kommentera

det finns propellrar som man kan ändra på stigningen skjälv.

Kommentera

Angående tomgången så kan du nog ställa ner den lite,
                Men huvudsaken är ju att motorn går bra på tomgången, testa dig fram..

Jag har en F50 som jag justerat tomgången på nyligt, då min var för lågt ställd.

Det kan vara svårt att hitta en propeller som sänker farten utan att motorn övervarvar skulle jag tro.

Jag funderar på att köpa en sånhär, verkar vara den bästa lösningen för att få ner farten till hösttrollingen:

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
                  Angående tomgången så kan du nog ställa ner den lite,
                  Men huvudsaken är ju att motorn går bra på tomgången, testa dig fram..

Jag har en F50 som jag justerat tomgången på nyligt, då min var för lågt ställd.

Det kan vara svårt att hitta en propeller som sänker farten utan att motorn övervarvar skulle jag tro.

Jag funderar på att köpa en sånhär, verkar vara den bästa lösningen för att få ner farten till hösttrollingen:
                  http://www.cabelas.com/product/Trol-...h-All+Products
                  Hade en happy troller på båten förut och det funkade inte bra. båten blev svår styrd och det var helt omöjligt att backa om den var nere. Och man var tvungen att ha riktigt höga varv.
                  Det bästa alternativet för att få ned farten är att köpa eller göra ett par drivankare som bromsa lagom utan att höja varven allt för mycket.
                  Skulle satsa på ett par såna här i S eller M och klippa upp hålet där bak tills dom funkar bra http://www.cabelas.com/product/Boati...3Bcat104308380

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av ackeliba Visa inlägg
                    Hej!

Har inhandlat en Micore 490 GT med en Yamaha High Trust 50 hk. Motorn går klockrent, enda felet är att jag tycker att den går lite väl fort för trolling på tomgången... High Trust har vad jag förstått annorlunda byggt växelhus för att klara driva mindre pråmar etc, lite som en traktormotor. Propellern är ju mycket större än på Yamaha F50.. Min fundering är om det kan gå att få tag på en propeller vars stigning gör att tomgångsfarten sänks utan att detta påverkar maxhastigheten märkbart och utan att motorn varvar svetten på maxvarv?

Tomgången skiftar mellan 950- 1100 varv, går det att ev. justera så att den ligger på 700 någonstans eller blir motorn ostartbar då?

Det enklaste är säkert att använda trollingbromsar i form av hinkar eller något men skulle va skönt att slippa det, antar att förbrukningen stiger då också..

Tacksam för svar! // Ackeliba
                    Hej Ackeliba Mr hauki;

Jag använder två Lindy DCVS36 91 cm Drift Control drivankare, ett på vardera sidan av min Buster Magnum. Som trollingmotor har jag en 15 hkr 4-takts Yamaha utombordare med 13" segelbordarpropeller för att få ner stigningen utan att därför tvingas sänka tomgångsvarvtalet under 800 rpm. Vid Laxtrolling fungerar motorn utmärkt utan drivankare i farter mellan 1,9 och 3,0 knop. Vid Göstrollingfarter mellan 1,1 och 1,5 knop har jag drivankare på vardera båtsidan för att få ner farten.

Yamaha forever!

Old Firehand
                    www.trumman.com - http://www.trumman.com/purelure/purelure.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58