El motor val WS eller MK fram eller bak?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

El motor val WS eller MK fram eller bak??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• El motor val WS eller MK fram eller bak??

Hej
    Jag är på gång att skaffa en el motor till min båt den är 4.85 lång.
    Jag kommer att trolla med den för det mesta.
    Ska man ha en frontmonterad eller en där bak?
    Så nu storleken så får det nog bli en runt 55 är det rätt val?
    Valet är i mellan WS eller MK det verka som att det är problem med WS styrning att den svänger mycket vid ett knapptryck på
    fjärren eller har jag fått en felaktig uppfatning av det.

Tacksam för era svar och kommentarer om val av motor...

mvh m

Det verkar som om det finns en del beggade WS som har få gångtimmar ute till försäljning så det finns onekligen missnöjda användare. Har knapt sett något possetivt omdömme om WS frontmonterade motor, halva priset känns för mig som en klart övertygande punkt dock. Skulle vara kul om någon med en WS som är nöjd kunde kommentera styrningsfrågan - så jävla svårt kan det väl inte vara att få båten att gå rakt?

Kommentera

Den modellen med fjärrkontrollen är svår att svänga ytterst lite med men den med fotplattan är det inga som helst problem med och fungerar utmärkt.
      Så vill man inte lägga ut för en MK så fungerar det perfekt med en WS.
      Har själv haft två olika WS men byter nu till MK pga att jag vill ha mer kraft och går upp till 24v samt ipilot.
      http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

fram eller bak... tror det var OF som gjorde jämförelsen med en planka i vattnet, försök hålla kursen på den genom att skjuta den framför dig eller dra den efter dig i vattnet så har du svaret...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ska du trolla så ska du ha frontmonterad och ska du vjigga så är det akter som gäller.

Kommentera

hmmm... då gör jag fel alltså som v-jiggar med en frontmonterad, nåja,tycker det funkar bättre än då jag hade
            en i aktern.Ojämförbart bättre faktiskt...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det kanske är en smaksak men letar man fisk pelagiskt så borde det ju vara enklare att stanna med en aktermonterad.

Kommentera

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
                Ska du trolla så ska du ha frontmonterad och ska du vjigga så är det akter som gäller.
                Hej Marcus Fransson;

Hade du skrivit det motsatta hade jag kunnat hålla med dig!

Vid positionsfiske som vertikaljiggning, pimpelfiske och spinnfiske är en frontmonterad elektrisk fiskemotor helt "outstanding" att ha på båten som här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm.

Vid trolling föredrar jag en aktermonterade elmotor, speciellt i lite grövre sjö med stora vågor. Då är det mindre trevligt att sitta i fören på en låg båt och försöka trolla mot vinden.. Annars kan man dubblera som Kjell och Birger här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm .

Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-08-29, 15:14.

Kommentera

Som du säger kanske det inte är kul att sitta i en låg båt i fören och trollingfiska i motsjö men jag sitter alltid i aktern av båten vid trllingfiske och iallafall min båt driver bättre med frontmonterade vid just trolling.

Sen så anser jag det är lättare att hålla kontroll över båten med en akter och sakta backa mot vinden för bästa kontroll. En hand på elmotorn och den andra på spöet och ögonen på ekloldet. Det är min uppfattning av det hela sen är det ju upp till var och en att välja hur man själv gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av mj4x4 Visa inlägg
                    Hej
                    Jag är på gång att skaffa en el motor till min båt den är 4.85 lång.
                    Jag kommer att trolla med den för det mesta.
                    Ska man ha en frontmonterad eller en där bak?
                    Så nu storleken så får det nog bli en runt 55 är det rätt val?
                    Valet är i mellan WS eller MK det verka som att det är problem med WS styrning att den svänger mycket vid ett knapptryck på
                    fjärren eller har jag fått en felaktig uppfatning av det.

Tacksam för era svar och kommentarer om val av motor...

mvh m
                    Mina omdömen av watersnake 54 lbs fontmonterad (saltvattensmodellen)
                    Till trolling fungerar den utmärkt. Allra bäst är att centrera elmotorn så att båten går rakt och sen styra båten med ratten som går till bensinmotorn. Väldigt skönt och enkelt och du slipper justera höger/vänster på fotplattan eller fjärrkontrollen utan du behöver bara koncentrera dig på hastigheten. Fungerar väldigt bra när det blåser lite och du inte behöver parera för vind och vågor.

Vad gäller fjärrkontrollen vs Fotplattan så föredrar jag alltid fotplattan som jag har liggande i knät eller bredvid mig så man enkelt kommer åt den. Om du mest ska ägna dig åt trolling tycker jag du ska använda frontmonterat alla dar i veckan. Det kan vara lite trixigt att få fast fästplattan på ett lämpligt ställe i fören men om du är händig löser du det lätt. Glöm inte att sika och att säkra med en 50 amperes säkring på pluskabeln.

Har ägt en minn kota 36 lbs aktermonterad som jag inte hann fiska med så mycket innan jag sålde den. Att jämföra kvalitét mellan Minn Kota och Watersnake är svårt. Har haft min WS i drygt 2 år och den har aldrig strulat. Mina intryck är att den känns gedigen, robust och väldigt prisvärd. Du ska definitivt ha 54 lbs styrka till din båt. Som många andra påpekat i andra trådar, "köp hellre för stark elmotor". Inte kul att känna att båten knappt går framåt när det blåser upp lite på sjön och du känner att fan jag skulle ha köpt en storlek större. När jag maxar visar Gpsen 4.5- 5 km/h när jag är ensam i båten och vindstilla.

Fjärrkontrollen använder jag inte så mkt eftersom jag upplever den som mindre exakt på inställningarna ffa vrida motorn vänster/höger plus att den känns liten och inte så skön att ha runt handleden.

Till Vertikalfiske är det lite jobbigt eftersom man måste korrigera hela tiden. Tror personligen att en aktermonterad elmotor ger överlägsen kontroll, med en hand på gasreglaget andra handen på spöt, ögonen på ekolodet och sen backa båten i motvind.

Lycka till med köpet vad det nu än blir, men köp inget mindre än 54 lbs till den båtstorleken!
                    Senast ändrad av gabbu; 2011-08-29, 16:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 853 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58