Hur montera Minn Kota PowerDrive V2 på min båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur montera Minn Kota PowerDrive V2 på min båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur montera Minn Kota PowerDrive V2 på min båt?

Har tänkt köpa en Minn Kota PowerDrive V2 55lbs med i-Pilot färdigmonterad. Hittar ingen info om hur man monterar motorn på båten, dvs hur måste båtfören se ut för att motorn ska kunna monteras på min båt? Vill ju inte beställa hem något och sedan inse att det inte kommer funka.

Är det sedan lätt att ta med motorn hem efter turen? Vill ju inte att dyrgripen blir stulen. Har sett att det finns en engine mounting bracket. Är den värd pengarna eller klarar man sig utan?

Även andra synpunkter tas tacksamt emot.

Hej.
    Vad har du för båt?
    Vissa båtar får man tillverka någon typ av plattform för att fästa motorn på, engine mounting bracket är ett snabbfäste som du bör köpa för att snabbt kunna ta av motorn när du lämnar båten.
    Själv har jag tillverkat en plattform av alu längst fram på min Linder som jag sedan satte fast snabbfästet på, men på min tidigare båt (Buster M) så gick det att montera snabbfästet direkt på båten.

Mvh Stefan
    Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Engine Mounting Bracket bör du köpa för att snabbt och smidigt sätta dit och ta bort motorn. Att fästa det i båten är jättesimpelt när man väl har en plan yta att fästa på. Har man inte det så är det upp till en själv att vara lite kreativ. Vi fick bygga ett fäste vilket vi gjorde av lite reglar. Ett tips är även, om du har batterierna fastmonterade i båten, att fixa en snabbkontakt mellan båten och motorn. Vi fixade detta med en vanlig 230V utomhuskontakt som modifierades för att köra 12V likström.

Har ingen klockren bild på installationen, men på dessa kan man i alla fall se ungefär.

Du kommer inte ångra ditt köp. Har kört med motorn i 1 säsong nu och den är så bra att den bästa recensionen jag kan ge är - "jag fattar inte hur jag gjorde innan jag hade den". Lycka till!

Webb - www.teamtrogdor.se
      Blogg - blog.teamtrogdor.se
      Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
      Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Eller gör du som jag om man inte vill skruva sönder båten och endast använder befintliga hål från knaphållarna. Jag byggde mig en aluminiumplatta som fästes i hålen där knaparna har suttit och satte motorn på den.

Kommentera

Tack för alla bra och snabba svar!

Båten är en gammal Jofa. Gissar att den är från 80-talet. Längd 455 med "plattform" längst fram. Av de bilder ni varit vänliga att lägga upp så kan jag bara komma fram till att det ska gå utmärkt att montera motorn även på min gamla balja. Bifogar bild som jag hittat på nätet på båt som ser ut som min båt.

"Plattformen" är ju inte helt horisontell. Men det kanske går bra ändå? Annars får jag väl montera någon typ av distans på snabbfästet så att fästet blir plant.

Bekräfta gärna mina förhoppningar !

Click image for larger version

Name:	Capture.JPG
Views:	1
Size:	24,1 KB
ID:	1760838

Kommentera

Såhär swr det ut på min båt. Dock är fästet svetsat på fabrik men det kan kanske vara en lösning!!!

Name:	IMG_1316.jpg
Views:	2
Size:	385,2 KB
ID:	1760839

Kommentera

Så här blev det på min Buster XL. Jag svetsade på ett fäste på trolling mastfästet för att undvika håltagningar i båten.Click image for larger version

Name:	IMAG0349.jpg
Size:	944,6 KB
ID:	1760949Click image for larger version

Name:	IMAG0351.jpg
Size:	313,7 KB
ID:	1760950Click image for larger version

Name:	IMAG0354.jpg
Size:	310,5 KB
ID:	1760951

Kommentera

Hur har det gått med monteringen. Nyfiken då jag själv står inför ett ev inköp!

Kommentera

Ursprungligen postat av sold Visa inlägg
                  Hur har det gått med monteringen. Nyfiken då jag själv står inför ett ev inköp!
                  Bättre sent än aldrig. Har varit vinterledig från FS.

Monteringen blev hur bra som helst med snabbfästet. Bifogar bild.

Name:	uploadfromtaptalk1334681009974.jpg
Size:	139,7 KB
ID:	1762538

Kommentera

Perfa!!! ser ut att ha hamnat bra i "våg"! Jag var inte lika ambitiös som du men min montering verkar oxå funka. Var ute idag och testade trolla med bara Terrovan samt mina nya trollingspön/rullar/paravaner. Ingen fisk men allt funkade perfekt. Grymt skönt att kunna trolla med bara elmotorn.

Name:	trollingbåt.JPG
Size:	913,2 KB
ID:	1762539

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25