Motortrimning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motortrimning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motortrimning?

Exempelvis min Mercury är på 6 hk, sedan finns en identisk variant med 8 hk, vadär skillnaden?

Går det att få min motor till att utveckla 8 hk på ett enkelt sätt?

/Keke
    sigpic

Sture, du kommer sannolikt behöva en ny förknasare och eventuellt ett annat munstycke.
    Kolla in Technical Forum på http://www.marinepower.com

Dags för vattenskidor?
    [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

skillnaden är nog en annan förgasare eller ett trim-avgas system... Visst kan du få din motor upp till 8 hk. Släng på en skoterförgasare och borra upp insuget till samma dimensioner. Byt kolv och cylinder ev. plana endast toppen om du e snål. Köp ett avgas system med mindre motstånd i utblåsen och vidga alla munstycken, byt till effekt-propeller och köp en kontrollbräda att montera under propellern .. okej lite vulgärt kanske näe men.. Det kan hända att om den är exakt likadan så är den strypt i insuget. . Då behöver du endast dra bort pluggen... ganska enkel process på de flesta strypta motorer.

Kommentera

Originally posted by Zeke
        Sture, du kommer sannolikt behöva en ny förknasare och eventuellt ett annat munstycke.
        Kolla in Technical Forum på http://www.marinepower.com

Dags för vattenskidor?
        Låter inte helt billigt, hoppasdet bara är en strypning på förgasaren som går att plocka bort.

Enda skillnaden i specifikationerna är att den på 8 hk har ett högre varvtal.
        sigpic

Kommentera

Pja, på mon tohatsu är 25 och 30 hk samma motor med en annan plast del i förgasaren. Kostar en spottstyver att trimma om den.

Så kolla motorshemat noga så ser du om det är olika delar i dem.

Kommentera

Originally posted by esobus
            Pja, på mon tohatsu är 25 och 30 hk samma motor med en annan plast del i förgasaren. Kostar en spottstyver att trimma om den.

Så kolla motorshemat noga så ser du om det är olika delar i dem.
            Okej, har inget motorschema men skall kolla i förgasaren. Går det att modulera "plastdetaljen" eller måste man köpa ny?*snål*
            sigpic

Kommentera

Om den är strypt sitter det en s.k. restriktorplatta mellan gasarn och bladventilerna. Om Du tar bort den får Du kolla stiften efter Du kört en 10 minuter så den inte går för snålt (för hett). Eventuellt krävs större munstycken.

Stalltipset är annars att byta maskinen. Jag har trimmat det mesta och under stundom haft jättelajbans. Lärdomarna är dock att det inte lönar sig, såvida det inte handlar om att riva av en strypning.
              www.utreel.com

Kommentera

I praktiskt båtägnde nr 5 beskrevs det band sidorna frågor & svar att en f50 mercury av 2000 modell var nedtrimmad. Man skulle kolla om gasspjället öppnade fullt eller hindrades av en plastbricka. I så fall skulle denna bricka bytas. Enl författaren skulle det ej gå på mer en ett par hundralappar.

Tittade på min 50:a och det enda jag kunde se var en plastknobb
                som stoppade en arm. om man sågade av den el bytte ut denna skulle spjällen öppnas för fullt. Om det är rätt detajl vet jag ej.

tittade runt bland frågorna hos mercury technical forum. Man blev ej klokare. de hade svarat lite hur som helst, bla att sakerna som skulle bytas ut kostade multum pga prisskillnad vid inköp.

Kommentera

Originally posted by snäck
                  I praktiskt båtägnde nr 5 beskrevs det band sidorna frågor & svar att en f50 mercury av 2000 modell var nedtrimmad. Man skulle kolla om gasspjället öppnade fullt eller hindrades av en plastbricka. I så fall skulle denna bricka bytas. Enl författaren skulle det ej gå på mer en ett par hundralappar.

Tittade på min 50:a och det enda jag kunde se var en plastknobb
                  som stoppade en arm. om man sågade av den el bytte ut denna skulle spjällen öppnas för fullt. Om det är rätt detajl vet jag ej.

tittade runt bland frågorna hos mercury technical forum. Man blev ej klokare. de hade svarat lite hur som helst, bla att sakerna som skulle bytas ut kostade multum pga prisskillnad vid inköp.
                  Hmm..Låter inte logiskt att det är gasreglaget det handlar om. Jag åker själv 60 hk fyrtakt Murkla och den har exakt samma specar som 50:an och effekten tas ut vid samma toppvarv.
                  Om man skulle hindra gasen på något sätt så skulle toppvarvet går ner, om man inte ändrade proppen samtidigt, och samtidigt skulle den i rimlighetens namn inte bli lika rapp i reaktionerna..

Vad jag tror, så handlar mycket av strypningen från t.ex 60 till 50 hk om chips och avgassystemets utformning.
                  Chipning tror jag absolut på och dessutom låter min 60.a liksom "dovare o råare" trots samma borr o slag o komp som gamla 50:an om man ska jämföra med mina två senaste snurror..(I o för sig så är nya insprutad. Gamla 50:an hade fuggar) Så avgassystemet har nog en annan utformning

För mig är det det enda logiska..Fast jag kan såklart ha fel. Och på märkesverkstäderna håller man käft av garantiskäl och annat o kör lite skrönor så ingen ska in och pula själv..Tror jag i alla fall..

Kommentera

min gammla yamaha 9,9 var strypt med ett varjerlås på gas vajern, bara att plocka bort så var det 15hk under kåpan ....
                    Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                    www.solskensmetarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 852 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus