Biltemas elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltemas elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

JAg har väldigt sälan hör något ont om dom vist först året dom fan fick dom byta för att vcdi boxen paja. Det rolig var att dom pajade lika lätt på yamah det året. Min föredeta svär far hade fiske kamping och körde bar yammaha motorer. Det året köpte han två motorer nya. Den ena sprak i bloket den andra byttes det tänings delar. heter kanske inte cdi box på så små som 4 hästare samtidig var det en som skafade pausn lite störe dock 6 eller om det är 5 häst. Den hade problem i börjamn att det inte tätade riktit i kamringen sant. men efter 20 timar och några tändstift gick de bätre än någonsin. inte något drift täst nej köra en motor en sommar är väl inte ett drift täst antar jag.. då.. vad länge ska men tästa en motor 10år eller? Utombordstest i Vi Båtägare 7/07:

Under den gångna sommaren testades Parsun av Vi båtägare och visade att de är att räkna med. I utombordstest har Parsun visat sin styrka med besked, om Parsun 9,9hk skriver Vi båtägare:

Kommentera

Då kanske det är så att outbildade montörer som byts ut varannan dag, som använder undermåliga maskiner och tillverkar komponenter av stålsorter som vi här i Sverige inte ens skulle använda till motvikter, är en bra metod för att framställa jämn säker kvalitet.

Att som Parsun göra en rip off på en gammal Yamahakonstruktion och använda billigare komponenter är egentligen ett sätt att förfina en produkt.

Jag säger inte att allt som kommer från Kina är skräp. Men man får det man betalar för. Och det gäller även Kina. Att hålla en västerlänsk kvalitetsstandard i Kina kostar lika mycket som här. Detta är inget jag hittar på, det är allmänt vedertaget. Företag som sourcar i Kina och övriga LCC accepterar att kvaliteten sänks men väger det mot besparingarna det innebär.
      Har man inte det får man räkna med att var 10e motor har porer i gjutgodsen. att oringarna har gjutskägg. att det är föroreningar i tanken, att montören har dragit sonder en gänga eller dragit för löst, felbearbetade lagersäten, ytbehandling som inte klarar korrosion, lägre klassning av elektronikkomponenter osv.

Det finns massor av tillverkare av t ex Bilar, Grävmaskiner, Traktorer mm i Kina men det finns en anledning till att de bara säljs i Asien. Ingen här skulle acceptera de problem som finns.
      Förutom de grejor som säljs på Rusta och ÖB. Där verkar konsumenter helt skita i att de går sönder direkt.

(Och samma personer gnäller när Svenska företag flyttar tillverkning till låglöneländer)
      Regel nr1:
      Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Påminner mig om vilka problem jag haft med mina bilar och service genom åren. Saaben var det inbrott i och växelspaken gick sönder. På en auktoriserad Saabfirma i Sverige fixade de problemet. Tre dagar senare skakar växellådan ihop eftersom de bara färst bläcket nedanför damasken med en av fyra skruvar. Hondan pajade jag tanken på när jag körde in på en skogsstig för att hitta en bra fiskeplats. Ena svensk autoriserad Hondatillverkare bytte tanken och lyckades vända backventilen åt fel håll! Jobbigt.

Men det är tur att vi kan lita på svenska mekaniker i många andra fall...

Biltema, Kina osv har, enligt mig ett dåligt rykte på grund av dålig kvalitet för ca 10-15 år sedan. Utvecklingen går framåt och kvaliten lika så. Kina är på framfart nu, tillsammans med Indien. De är de nya I länderna. Se det såhär:

Utvecklingsländerna har hela tiden velat vara i samma klass som industriländerna. De har hela tiden utvecklats framåt. I länderna har mer stannat upp och sagt typ: Fan va bra vi är! Nu har många länder gått om oss, både i produktutveckling och kvalitet. Kvar sitter vi och lever på gamla meriter och gamla sanningar, istället för att öppna ögonen.

Högsta byggnaden var och är en symbol för vad människan kan göra. Det land med högsta byggnaden hade de bästa ingenjörerna eftersom höga byggnader ständigt kräver ny byggteknik, nya material och ny arkitektur. Var finns idag världens högsta byggnader?

Kommentera

Bara att titta på Japan, det talades precis lika illa om Japantillverkade saker förr, med rätta i mellanåt, men vem har skrattat åt japantillverkade produkter det sista 20-30 åren?
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nu handlar det inte längre om elmotorn men:
            Ja de är på väg framåt. Nej de har inte kört om oss, och nej ryktet är inte på grund av dålig kvallite för 10-15 år sedan utan de är fortfarande väldigt väldigt dåliga med några få undantag.
            Kina och Indien som ligger närmast är fortfarande långt ifrån.
            För att ta ett bra exempel, Kinas mest ansedda och största construction equipment företag Sanyo använder b la Volvomotorer till de maskiner som går på export.
            För de problem som skulle uppstå med Kinamotorer skulle inte accepteras i västvärden.
            Och detta upplägg har man ofta att man separerar marknader. Så gör även vi när vi säljer till dem.

Och visst Svenska montörer gör också fel. Alla gör fel och det är ju just det som ofta ställer till det i LC länder. Det är så mycket manuellt arbete för att arbetskraft är så billigt.
            Så istället för en fleropp. använder man 20 kineser med handverktyp. Och arbetarna ersätts hela tiden så det blir alltid barnsjukdomar.
            Och produktivitetsmässigt så motsvarar 1 svensk ungefär 2-3 kinesisk arbetare. Och detta är inget jag uppskattar. Detta har man gjort grundliga undersökningar på för att ha underlag vid outsourcing.

Men detta kanske inte har så mycket att göra med Biltemas elmotor.
            Regel nr1:
            Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

NE bara tänkte för att tråden hanldar om biltemas elmotor kan vi väll försöka hålla oss till det ämnet :P har inte riktigt fått svar på mina frågor, mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                .
                För att ta ett bra exempel, Kinas mest ansedda och största construction equipment företag Sanyo använder b la Volvomotorer till de maskiner som går på export.
                Konstigt men just jag det sitter volvo motorer i dom i kina också. Har själv jobbat på volvo. Sen vad svensk är den motorn oj då....
                Sen det som gör att den i kina inte är godkänd här är för att dom inte har lika höga krav på reningen av avgaser.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zacoo Visa inlägg
                  NE bara tänkte för att tråden hanldar om biltemas elmotor kan vi väll försöka hålla oss till det ämnet :P har inte riktigt fått svar på mina frågor, mvh
                  Har ingen erfarenhet om just den motorn men Rustas har jag hört got om samma med fladen. Och vad många olika tillvärkare finns det igetligen tror vi. Skulle inte bli för vånad om dom inte görs i samma fabrik. Bar kolla vilken tillvärkare dom är mäst lik.

Köpp och prova är ju två års garanti. Men jag skulle ju fråga om det går att få tag i resärvdelar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58