Mindre propeller?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mindre propeller??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mindre propeller??

Hej!
    Jag har en 20hp Jonson som jag använder som troling motor den går en aningens för snabt så jag undrar om man kan byta till en mindre propeller så borde den väl gå långsamare eller tänker jag fel?
    Vad ska man betala för en begangnad propeller? Och vilken storlek ska man ha om man vill sänka hastigheten?

Visst skulle det funka, men du måste sänka stigningen rejält isåfall och om det är din huvudmotor så kommer du att övervarva när du använder den för transport. Gör som jag, använd drivankare/trollingbroms. I sin enklaste form en IKEA-kasse i lina bakom båten. Fungerar utmärkt. Med drivankare/trollingbroms minskar dessutom ormingstendenserna i lågfart. Klart billigare än att byta propeller.

Kommentera

Ok!
      Hur fixar du till dom eller binder du dom bara i ett snöre?

Kommentera

Plasthinkar fungerar bra också. Bara att binda ett rep i handtaget och slänga ut bakom båten.

Kommentera

Skulle då helre köpa riktiga drivanakare en till varge sida om båten. Tycker båten blir änu mer stabil med såna vist dom kostar litte pänger typp 300 till 600 men det är värt det. Minre propeler ska du inte säta på för du kommer förstaöra det fort pågrund av kavikation. Mindre stigning skule du kuna byta till eller skafa en propeler där du kan byta stigning på under gång men dom är dyra.

Kommentera

Vet inte om du har en extremt lättdriven båt eller vill trolla väldigt långsamt. Men annars hade jag börjat med att ställa ner tomgången på motorn, borde räcka för att komma ner i lagom trollingtempo.
            Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jag har tomgången så lågt de går... De e bara det att motorn får för dålig kylning då den blir för varm...
              De var derför jag tänkte på att byta propeller för jag tycker det käns så där å bromsa upp båten för miljöns skull den e ju redan en riktig miljöbov... Det är bara synd att en ny motor är så vansinigt dyr...

Kommentera

Köpp en elmotor och montera på plus två 100am baterier

Kommentera

Har funderat å detta men min båt är förlitan att ha två motorer monterat i akern de skulle va och montera den fram men det skulle fungera dåligt eftersom jag använder den till mer än bara fiske...

Kommentera

Vad är det som gör din båt för liten då? Bara att hissa upp elmotorn när den inte används och dra åt. Fins fäst plater på biltema och lite fler stäletn Eller säter du en u fårmad stål profil runt motorn säter elmotorn bakom på det stativet. tänk på att säta tvärstag. Sen säter du i lite ögler att fästa den i så det bar är att plocka ramen när den inte bhövs. Ja har du pengar till en fronmonterad kan du köpa en sån eller så fins det på forat här bilder på en elmotor som du säter som trimplan på motorn syns int fins inte.

Senast ändrad av Beaver1984; 2011-08-01, 22:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58