El motor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

El motor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• El motor.

Hjämt börjat pilla med min ny inköpta elmotor.
    En Watersnake. Funderingar. Som gamal bil ljudsbygare har man ju litte kabel vana. Fick lära sig att kabblar ska ha vis kabbel diameter.
    Blir förvånad nu med 60 amp säkring och en max förbrukning på 54 amp så borde det var minst 16mm2 kabel.
    men knappt 8mm2
    Fundering bara ska det värkligen vara så. Är det så att det är säkrings kabel som skälv bryter?

Ursprungligen postat av Beaver1984 Visa inlägg
    Hjämt börjat pilla med min ny inköpta elmotor.
    En Watersnake. Funderingar. Som gamal bil ljudsbygare har man ju litte kabel vana. Fick lära sig att kabblar ska ha vis kabbel diameter.
    Blir förvånad nu med 60 amp säkring och en max förbrukning på 54 amp så borde det var minst 16mm2 kabel.
    men knappt 8mm2
    Fundering bara ska det värkligen vara så. Är det så att det är säkrings kabel som skälv bryter?
    ny inköpta = nyinköpta
    gamal = gammal
    bil ljudsbygare = billjudsbyggare
    litte = lite
    kabel vana = kabelvana
    kabblar = kablar
    kabbel diameter = kabeldiameter
    värkligen = verkligen
    säkrings kabel = säkringskabel
    skälv = själv

Ber om ursäkt om du har dyslexi

MinnKotas minsta modellen har då minst 16mm². Har inte kollat med skjutmått, men jag tror till och med att det kan vara 20-25mm².
    Det beror ju också på hur lång kabel du ska använda. Men på en 60A säkring bör du nog ha 16mm² om inte kabeln är lindad flera varv runt båten.
    Är du säker på att det verkligen är en 8mm² som sitter där?
    Regel nr1:
    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Vad i jössenam yrar du om Slaktmasken?

Terrovan från Minn-kota som jag äger är en 55:a och kabeln till den har en area på 5,26 mm2....långt under vad som det borde vara...
      Likadant ser det ut på min Endura...16mm2 kan du bara drömma om att det sitter på dom.

Kablarna är till och med märkta med AWG (american wire gauge) nr 10 och detta motsvarar just 5,26mm2, inget annat...
      en AWG no.6 hade varit att föredra,det motsvarar 13,3 mm2 och hade kombinerat godtagbar smidighet med ett bättre
      förhållande för den strömförbrukning som det kan bli tal om...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Dyslekiker ja. Föd sådan och kommer för bli sådan. bar titta i el delen där en ville ha info om säkringar liger bilder.

Just det skule okså tro det. nu var det ju en austraienare. Så får kanske ta och köppa kablar och byta. tror aldrig min säkring kommer rycka tror kaben briner först. OM det inte är nåt mysko. 8mm2 nej inte mät. kan var mindre säkringshålaren är för 8 kvadrat ochstöre.

Vet det borde var 16 kvadrat. Byggt aldeles för mycket ljud bygen tidigare
        Senast ändrad av Beaver1984; 2011-07-28, 22:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av Beaver1984 Visa inlägg
          Dyslekiker ja. Föd sådan och kommer för bli sådan. bar titta i el delen där en ville ha info om säkringar liger bilder.

Just det skule okså tro det. nu var det ju en austraienare. Så får kanske ta och köppa kablar och byta. tror aldrig min säkring kommer rycka tror kaben briner först. OM det inte är nåt mysko. 8mm2 nej inte mät. kan var mindre säkringshålaren är för 8 kvadrat ochstöre.

Vet det borde var 16 kvadrat. Byggt aldeles för mycket ljud bygen tidigare
          Jag har ingen praktisk erfarenhet av just detta. Men om man drar på med 60-70A i en 4meters 8mm² kabel så tror jag att kabelnhöljet smälter före säkringen löser ut.
          Det blir då definitivt onödigt hög resistans i kabeln.

Men är det så att det redan sitter orginalmonterat 8mm² så skulle jag nog inte byta dem. Tillverkaren borde ju veta vad de sysslar med så de kanske aldrig är så höga strömmar. Men då kanske en 60A säkring är för mycket om man vill skydda kabeln.
          Skulle jag förlänga ledningarna kanske jag skulle fundera på att gå upp en dimension
          Senast ändrad av Slaktmasken; 2011-07-29, 09:58.
          Regel nr1:

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            Vad i jössenam yrar du om Slaktmasken?

Terrovan från Minn-kota som jag äger är en 55:a och kabeln till den har en area på 5,26 mm2....långt under vad som det borde vara...
            Likadant ser det ut på min Endura...16mm2 kan du bara drömma om att det sitter på dom.

Kablarna är till och med märkta med AWG (american wire gauge) nr 10 och detta motsvarar just 5,26mm2, inget annat...
            en AWG no.6 hade varit att föredra,det motsvarar 13,3 mm2 och hade kombinerat godtagbar smidighet med ett bättre
            förhållande för den strömförbrukning som det kan bli tal om...
            Jag har en Endura C2 40 och nu har jag kollat med skjutmått.
            Och diametern på kabeln på min motor är ungefär 4-5mm alltså ungefär 15-20mm².
            Click image for larger version

Name:	ATT00064.jpg
Views:	1
Size:	158,7 KB
ID:	1760778
            Regel nr1:

Kommentera

Kabeln på min watersnake 54lbs är 5mm i diameter. Så runt 19-20mm².
              Så förstår inte hur du bara kan ha ca 8mm²?

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                Kabeln på min watersnake 54lbs är 5mm i diameter. Så runt 19-20mm².
                Så förstår inte hur du bara kan ha ca 8mm²?
                Precis, det är väl inte så att du menar (diameter) Ø8mm. Fast då är det väldigt grov kabel
                Regel nr1:

Kommentera

Jo sant men det är väl så att när man drog kablar till slut steg och liknande så var dom grova som en tumme och dom var 16mm2

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                    Jag har en Endura C2 40 och nu har jag kollat med skjutmått.
                    Och diametern på kabeln på min motor är ungefär 4-5mm alltså ungefär 15-20mm².
                    [ATTACH=CONFIG]32471[/ATTACH]
                    Så grova kablar som på bilden har i alla fall inte jag och de är t.om stämplade så det råder ingen tveka om vad det är som sitter där...

Och mycket riktigt så är en 4mm kabel mer än vad mina är,c.a 12,5 mm2 och en 5mm är c.a 19,6 mm2...och då är det koppartrådarna som mäts...inte plasten också...

Får jäklar i mig gå ut och mäta mina med....

uppdatering:

Jaha då har jag mätt mina och de är 5,75mm utanpå plasten och kopparn c.a 2,7mm så
                    stämplingen stämmer bra.... och det sitter likadana kablar på Endura 30:an och Terrovan 55...

Nu gör det ju inte så mycket då jag tidigare kapat dom till bara ett par decimeter och förlängt med 12mm2 kablar...just för att jag tyckte de var i klenaste laget.
                    Senast ändrad av byggarn; 2011-07-29, 14:40.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58