Ampere till Minn Kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ampere till Minn Kota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ampere till Minn Kota

Tjenare gott folk

Som nybliven elmotorentusiast blir jag yr av att söka på min fråga och inte förstå hälften av svaren, så jag vänder mig hit med en förhoppning om ett enklare svar (detta efter att ha letat sida efter sida på forumet).

Jag efterlyser något enkelt sätt att sätta en amperemätare "på" mitt batteri där jag enkelt kan se hur mycket "kraft" jag har kvar att puttra omkring på. Likt en bensinmätare eller dylikt. Jag har köpt allehanda verktyg för att mäta upp det med, senast en tångamperemeter vilken verkar visa driftbelastning. Men det är ju inte det jag vill veta. Jag har även hittat en instrumentamperemätare på biltema, dock visar den bara +- 60A och jag behöver 120.

Någon som har ett förslag till lösning? Jag har väldigt svårt att tro att inte alla elmotorägare skulle vilja ha just detta, så antingen vet alla andra något jag inte vet, eller så har de helt enkelt gett upp.

Mvh

Peter Nilsson

En amperemätare visar ju bara vilken ström som just nu tas ut, inte hur mkt som finns kvar.

Den här hade jag till min vanliga båt förut:

[FONT="Impact"]Mvh:
    /Johan[/FONT]

Kommentera

Tanken med Amp mätare som en "bränslemätare" är god men funkar inte fullt ut i praktiken och kostar skjortan, lär Dig istället hur länge Du kan köra med Din motor vid olika användning som trolling, spinnfiske och transport och starta med ett fulladdat batteri så har Du snart koll på detta utan att investera massa pengar i onödan.

Känner Du Dig osäker på att Du har batteri så det räcker så lägg pengarna på ett batteri till som reserv blir billigare och enklare än att montera en mätare.

My 2 Cent efter +30 års användande av elmotorer fill fiske ;-)

Kommentera

Tackar hjärtligast för snabba svar. Inser att min iver över mycket batteritid ställde till det för mig. 1st 120Ah batteri som väger fläsk hade kanske med fördel blivit ersatt med 2st 80AH eller liknande. Får helt enkelt lära mig hur länge jag kan köra på den och worst case scenario så får jag lägga årorna i klykorna och se det som en svettig läxa =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Dykdeko Visa inlägg
          Tjenare gott folk

Som nybliven elmotorentusiast blir jag yr av att söka på min fråga och inte förstå hälften av svaren, så jag vänder mig hit med en förhoppning om ett enklare svar (detta efter att ha letat sida efter sida på forumet).

Jag efterlyser något enkelt sätt att sätta en amperemätare "på" mitt batteri där jag enkelt kan se hur mycket "kraft" jag har kvar att puttra omkring på. Likt en bensinmätare eller dylikt. Jag har köpt allehanda verktyg för att mäta upp det med, senast en tångamperemeter vilken verkar visa driftbelastning. Men det är ju inte det jag vill veta. Jag har även hittat en instrumentamperemätare på biltema, dock visar den bara +- 60A och jag behöver 120.

Någon som har ett förslag till lösning? Jag har väldigt svårt att tro att inte alla elmotorägare skulle vilja ha just detta, så antingen vet alla andra något jag inte vet, eller så har de helt enkelt gett upp.

Mvh

Peter Nilsson
          Hej Peter Nilsson;

Alla MINN KOTA elektriska fiskemotorer drar varierande amperetal vid olika hastigheter. Har du en MINN KOTA med fasta hastighetslägen och du vet strömförbrukningen vid varje hastighet är det ganska enkelt att räkna ut hur länge ditt marinbatteri håller i antal driftstimmar räknat.

Exempel: Den minsta MINN KOTA-motorn för båtar upp till 4,2 meter, Minn Kota Endura C2-30 har 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Endura 30 utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 amper vid 12 volts spänning. Vill du ha reda på exakt hur lång tid du kan köra med motorn dividerar du batteriets amperinnehåll (kapacitans) med strömförbrukningen vid respektive hastighet. Om du har 80Ah (ampertimmar) och motorn drar 30 amper vid högsta fart dividerar du 80 med 30 och får en gångtid på 2,67 timmar. Vid läge 3 där motorn drar 14 amper dividerar du 80 med 14 och får en gångtid på 5,71 timmar. Vid läge 1 kör du alltså 80:8 = 10 timmar. Sammanfattningsvis är det bäst att köpa ett eller två marinbatterier för att få så lång gångtid som möjligt eller för kunna trolla efter Gädda, Gös, Röding eller Öring extra långa trollingpass. Med två marinbatterier kan du köra dubbelt så länge som med ett, dvs mellan 5,3 och 20 timmar på en laddning.

Mitt bästa råd här är att du köper två Tudor Nautica 80 Ah och sedan parallellkopplar dem i båten och hemma under laddning efter varje fisketur. Då håller dina marinbatterier många år.

Ett marinbatteris kapacitans i antal ampertimmar kan du rent praktiskt på enklaste sätt jämföra med antal liter bensin i en bensintank. Två fulladdade 12 volts 80Ah marinbatterier brukar räcka ungefär hälften så länge som en 20 liters bensintank om du i ena fallet trollar efter Gös i 1,3 knops fart med en MINN KOTA Endura 50 elektrisk trollingmotor och i andra fallet trollar i 1,3 knops Göstrollingfart med en 15 hkr Yamaha 4-takts bensinmotor.

För att exakt få svar på hur länge du trollar på en batteriladdning är det bästa du kan göra läsa mina tips och göra motsvarande egna jämförande noteringar efter varje trollingfisketur.

Med en lättdriven båt kan du köra på ett lägre hastighetsläge än med en tung båt för att exempelvis hålla 1,3 knop som Göstrollingfart. I hård motvind måste du också använda ett högre hastighetsläge hos motorn för att erhålla optimal trollingfart. Mao, det är fler än en faktor som påverkar hur länge dina marinbatterier räcker.

Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
          www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2011-07-24, 14:05.

Kommentera

Finns väll vissa volt man inte ska gå under? Såg någon tabell i en annan tråd, när batterier är nere vid tex 50% osv.

Kommentera

Om du bara vill veta hur mycket kräm du har kvar i batteriet så funkar ju en sån eller? http://greatlakesskipper.com/product...y-monitor.html
              Senast ändrad av Douglas; 2011-07-23, 18:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Douglas Visa inlägg
                Om du bara vill veta hur mycket kräm du har kvar i batteriet så funkar ju en sån eller? http://greatlakesskipper.com/product...y-monitor.html
                Ja där är något i stil med det jag letar efter! Kan dock inte hitta den i någon svensk butik. Har du testat den själv eller kanske t om vet vart den går att få tag i?

mvh

Peter

Kommentera

0% 11,92 volt
                  10% 12,00 volt
                  20% 12,08 volt
                  30% 12,16 volt
                  40% 12,24 volt
                  50% 12,32 volt
                  60% 12,40 volt
                  70% 12,48 volt
                  80% 12,56 volt
                  90% 12,64 volt
                  100% 12,72 volt

där är en tabell på batteri. sen har du bara en voltmätare med dig o kollar lite då och då

Kommentera

www.comstedt.se är ju återförsäljare av Minn kota så dom borde kunna ta hem en sån. Men den finns inte på deras hemsida så då tror väll dom att den inte finns för att dom inte hittar den i sina katalog.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58