om en ny elmotor skulle införskaffas framöver skulle det utan prut bli en 24v 80 thrust motor.....Ulterran kommer ju inte tillverkas i mindre modell initialt...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Minn kota 12 eller 24 volt
Collapse
X
-
Båtens vikt har betydelse, särskilt om det handlar om ett skrov som har mycket friktion och dåligt "släpp" i aktern. Lägg till sedan att du åker i motvind och måste samtidigt försöka hålla kursen och övervinna vindens motstånd. I bleke med en roddbåt med deplacementskrov är det förstås en annan femma, men den båttypen är inte någon speciellt bra fiskebåt(förutom dragrodd då). Och mäter man elmotorernas effekt i kW eller hk så är inte ens den största Minn Kotan något effektmonster.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggJag skulle vilja ha något mer tryck i min MK 40lbs.
Tycker du det kan vara vettigt då med en Kipawa?
Jag är sugen på att prova men har inte hittat några vettiga recensioner.
Vad tycker du Byggarn ?
Saknar man lite pulver kanske ett propbyte kan vara lösningen !?
Kan väl tillägga att en del hävdar att Kipawan inte är bra för motorn....Senast ändrad av byggarn; 2014-08-01, 09:33.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Jag hade nog tyckt det hade blivit för lite för mig, men det är ju upp till hur du vill kunna använda den. Du kommer inte kunna trolla en heldag i 2 knop vid blåsigt väder.
En 55a förbrukar 500w på Max, jag hittar ingen uppgift på vad en 80:a drar, men du kan ju utgå från att det är mer. Om du frågar snällt kanske någon här på forumet kan mäta vad deras 80:a verkligen förbrukar?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggHej igen Tobias.
Jag kanske missförstår det du säger men jag får en känsla av att du blandar ihop batterikapacitet mellan 12 och 24 V i dina kommentarer.
Du är väll medveten om att du måste ha dubbelt så många batterier på en 24V motor för att erhålla samma kapacitet Ah. 2 st seriekopplade 12V/75Ah blir INTE 150 Ah utan fortfarande bara 75. Däremot 2 st parallellkopplade 12V/75Ah blir 12/150Ah.
Att bestämma antalet Ah oavsett spänning blir som att säga att du tänker ha dubbelt så mycket kapacitet om du köper en 24V än om du köper en 12V. Med det resonemanget så måste du gå på 24V för du har ju redan i din grundinställning bestämt att 12V:aren bara får hälften så mycket energi till förfogande.
Varför tänker du så ? Och varför vill du köpa dubbla mängden batterier till 24V ? Men jag kanske missuppfattar det hela
Sedan vill jag lägga till att många pratar om vad båten väger. Båtens vikt har väldigt lite med motstånd genom vattnet att göra, i låga farter nästan ingenting för att vara exakt. Nästan all motstånd motorn ska övervinna är beroende av båtens form under vattnet strömningsmotstånd och över vattnet våg- och vindmotstånd. Jag har en eksnipa på runt ett ton som man lätt ror för hand även i ganska tufft väder mot vind och vågor. Men en planande Cresent 430 bör du va elitroddare för att ta dig framåt i lite vågor och 5-10m/s, och den väger BARA ett par 100 kg. Snipans form glider nästan motståndslöst genom vattnet. Den tar ingen vind då bordläggning mm är runt och styr undan vinden. Vågorna klyvs och strömmar förbi den runda formen. Sämst av alla former är båtar som kallas skokartonger, du har säkert hört båtfolk använda det uttrycket. Dom tar vind, driver som satan. enormt vågmotstånd som slår in i en plan sida och vattnet som strömmar förbi av farten genererar ett enormt motstånd. då spelar det ingen roll om den väger lätt.
Kanske ska säga att jag inte tittar på minn kota utan Caymans frontmonterade...Bottennapp är napp de oxå!
Kommentera
-
Det är ju aldrig fel att underlätta för motorn och batterierna.
Ligger jag och trollar en heldag så passar jag på att köra ner frontmotorn på steg 3 för att behålla autopiloten och funktionerna. Samtidigt startar man bensinmotorn på tomgång frammåt när man vänder upp mot vinden.
Går det 8-10 sekundmeter så tappar man lite effekten av att ljudlöst fara fram ändå. Modern bensinare stör inte alls då utan försvinner in i ljudet av blåst och vågor.
Så kan man köra enbart på el när sjön är lugnare eller när man åker med sjön.
Jäkla skillnad att pressa ett par timmar på steg 6-7 i motvind än steg 3Alumacraft så klart!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 879 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
|
10 svar
772 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av brollann
2024-02-05, 03:25
|
||
Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
|
10 svar
723 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Siks
2024-02-16, 17:03
|
||
Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
|
5 svar
344 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av holden
2024-02-24, 23:54
|
||
Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
|
20 svar
1 791 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av tobs
2024-04-05, 10:35
|
Kommentera