Minn kota 12 eller 24 volt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota 12 eller 24 volt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

elmotorer är väldigt effektiva till skillnad från bensinmotorer, med det menar jag att nästan all energi från batteriet åker rakt ner i vattnet med väldigt små förluster. Skillnaden mellan 70(större antar jag) och 55 är troligtvis att 70 accelererar snabbare och därefter kan den kryssa på en lägre växel och spara energi snabbare än 55an som kräver mer tid i en hög växel för att accelerera upp till kryssningshastighet.
    (Om 55an kör med två batterier och 70an med ett så förstår jag inte hur 70an kan ha längre drifttid)

Kommentera

Ursprungligen postat av perp Visa inlägg
      elmotorer är väldigt effektiva till skillnad från bensinmotorer, med det menar jag att nästan all energi från batteriet åker rakt ner i vattnet med väldigt små förluster. Skillnaden mellan 70(större antar jag) och 55 är troligtvis att 70 accelererar snabbare och därefter kan den kryssa på en lägre växel och spara energi snabbare än 55an som kräver mer tid i en hög växel för att accelerera upp till kryssningshastighet.
      (Om 55an kör med två batterier och 70an med ett så förstår jag inte hur 70an kan ha längre drifttid)
      70an har 2 batterier seriekopplade för att få 24 volt (Samma Ampere)
      www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
        Jag hade utan tvekan satsat på en 24.
        Har haft min 55 några år nu både till en ryds 435 och nu till en B16. visst räcker den men många tillfällen hade man önskat ännu mer kraft. Att dra 8 spön vid trolling tex med paravaner och stora beten, det krävs en hel del kraft för det som jag kan känna att jag saknar i lite motsjö.

Även om du har en liten båt idag så kanske du bytar upp dig, då har du elmotorn med dig och behöver inte tänka på att du köpte en för liten. Visst, mkt pengar men se det som en investering som kommer räcka många, många år. Då blir det inte så många kronors skillnad.

edit:
        Läste OFs kommentar. En fråga på det:

Varför räcker kompisens Minn Kota 70 betydligt längre ute på sjön än den andra kompisens 55a med dubbla batteri? (Båda har nya batteri)Mindre kraft som krävs för att köra båten i de hastigheter man vill = mindre förbrukad ström?

Kan inget om el, men exemplet ovan borde väl räknas in när man räknar ut hur mkt dom förbrukar?
        Hej Anders Mortiér;

Om din kompis har en MINN KOTA 70 är det sanolikt ingen elektrisk fiskemotor i MINN KOTA Endura-serien han äger, eftersom den starkaste Enduran är en 55:a med 55 Lbs, dvs 24,9 kiloponds dragkraft på högsta läget och vid 12 volts driftspänning.

Troligtvis har din kompis en 24 Volts MINN KOTA Traxxis 70 (70 Lbs) som normalt körs på två, seriekopplade 12 Volts marinbatterier. MINN KOTA Traxxis 70 har i motsats till Endura-seriens 5-hastighetsreglerade trollingmotorer inbyggt, digitalt Maximizer pulsmoduleringssystem som bevisligen ger 3-5 gånger längre driftstid på en laddning än motsvarande elmotor utan pulsmoduleringssystem.

Welcome to the Silent World....a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
        www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2011-07-16, 14:43.

Kommentera

Jag hade utan tvekan satsat på en 24.
          Har haft min 55 några år nu både till en ryds 435 och nu till en B16. visst räcker den men många tillfällen hade man önskat ännu mer kraft. Att dra 8 spön vid trolling tex med paravaner och stora beten, det krävs en hel del kraft för det som jag kan känna att jag saknar i lite motsjö.Även om du har en liten båt idag så kanske du bytar upp dig, då har du elmotorn med dig och behöver inte tänka på att du köpte en för liten. Visst, mkt pengar men se det som en investering som kommer räcka många, många år. Då blir det inte så många kronors skillnad.

edit:
          Läste OFs kommentar. En fråga på det:

Varför räcker kompisens Minn Kota 70 betydligt längre ute på sjön än den andra kompisens 55a med dubbla batteri? (Båda har nya batteri)

Mindre kraft som krävs för att köra båten i de hastigheter man vill = mindre förbrukad ström?

Kan inget om el, men exemplet ovan borde väl räknas in när man räknar ut hur mkt dom förbrukar?
          Hej Anders Mortiér;

Att dra 8 spöns stora beten bredvid och bakom båten kräver mer kraft än endast 2-4 beten bakom båtspön. Trollar du efter Lax och Öring med 2,2 - 3,0 knops fart i öppen sjö i Vänern, Vättern eller Östersjön från en exempelvis en stor Buster Magnum som jag själv använder krävs det en 10-15 hkr 4-takts bensinutombordare för att klara båt och utrustning utan problem.

Ligger du och trollar efter Gös i 1,2 - 1,4 knop på Mälarens frivatten klarar du dig utmärkt med en MINN KOTA Endura 50-55 även med min Buster Magnum. Ofta hugger både små och Stora Gösar bäst och helst i medvindstrolling.....

Old Firehand
          www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2011-07-16, 14:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Anders Mortiér;

Om din kompis har en MINN KOTA 70 är det sanolikt ingen elektrisk fiskemotor i MINN KOTA Endura-serien han äger, eftersom den starkaste Enduran är en 55:a med 55 Lbs, dvs 24,9 kiloponds dragkraft på högsta läget och vid 12 volts driftspänning.

Troligtvis har din kompis en 24 Volts MINN KOTA Traxxis 70 (70 Lbs) som normalt körs på två, seriekopplade 12 Volts marinbatterier. MINN KOTA Traxxis 70 har i motsats till Endura-seriens 5-hastighetsreglerade trollingmotorer inbyggt, digitalt Maximizer pulsmoduleringssystem som bevisligen ger 3-5 gånger längre driftstid på en laddning än motsvarande elmotor utan pulsmoduleringssystem.

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm . Läs gärna bildtexten under bilden.Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
            De motorer jag jämför med rakt av är nu tex en Vector 55 vs Vector 70. Samma motorer men olika starka. 70 räcker längre med samma batteri, 12 vs 24.

Tror inte TS frågar om Enduror utan han kommer garanterat köpa en motor med Maximizer. Frågan är då vad som räcker längst vid körning. En 12 v 55a eller en större 24v. Att 24 drar mer ström har vi kommit fram till men den kräver inte heller så hög effekt för att producera samma styrka = mindre ampere som förbrukas. Så fattar iallafall jag det som.

Jag hade köpt en större motor än 55 om jag skulle köpa ny frontis igen, ingen tvekan.
            www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Anders Mortiér;

Att dra 8 spön, stora beten kräver mera kraft än 2-4 beten med bara båtspön. Trollar du efter Lax och Öring med 2,2 - 3,0 knops fart i öppen sjö i Vänern, Vättern eller Östersjön från en exempelvis en stor Buster Magnum som jag själv använder krävs det en 10-15 hkr 4-takts bensinutombordare för att klara båt och utrustning utan problem.

Ligger du och trollar efter Gös i 1,2 - 1,4 knop på Mälarens frivatten klarar du dig utmärkt med en MINN KOTA Endura 50-55 även med min Buster Magnum. Ofta hugger både små och Stora Gösar bäst och helst i medvindstrolling.....

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm
              Tror inte där är någon som köper en elmotor för att trolla lax med eller ligga i över 2 knop för den delen.
              Farter över 1.5 knop käkar duktigt med batteri så över sådana farter är det stormotor som gäller.

Inte alla sjöar som har möjlighet att endast trolla i medsjö som jag fiskar i. Där kan man ha medsjö 20 min för att sen få vända upp och gå motsjö för att fiska över området man vill. Att börja plocka upp alla spöna igen och börja om från början är inte intressant.
              Även om jag inte trollar gös i så höga farter som 1.4 knop så hade det blivit ruskigt jobbigt för en 55a i motsjö med min båt om det blåser på lite mer än vanligt. Tror en större 24 v klarat detta galant utan att behöva ligga på maxeffekt och suga ut batterierna.

Drömmen vore att ha en elmotor som pallat heldagar med upp till 2-2.5 knop utan att ha hela båten fylld med batterier. Gäddtrolling i lite högre farter orkar dom tyvärr inte med utan då är det bensinare som gäller.
              www.pikewallis.se

Kommentera

De motorer jag jämför med rakt av är nu tex en Vector 55 vs Vector 70. Samma motorer men olika starka. 70 räcker längre med samma batteri, 12 vs 24.

Tror inte TS frågar om Enduror utan han kommer garanterat köpa en motor med Maximizer. Frågan är då vad som räcker längst vid körning. En 12 v 55a eller en större 24v. Att 24 drar mer ström har vi kommit fram till men den kräver inte heller så hög effekt för att producera samma styrka = mindre ampere som förbrukas. Så fattar iallafall jag det som.

Jag hade köpt en större motor än 55 om jag skulle köpa ny frontis igen, ingen tvekan.
                Hej Anders Mortiér;

Vad jag vet upphörde MINN KOTA i USA att tillverka MINN KOTA 3X VECTOR år 2008 efter upprepade problem med 3X-styrningen som inte riktigt ville hålla kvalitetsmässigt jämfört med andra modeller. 3X VECTOR tillverkades då i modellerna VECTOR 3X 55 (12 Volt 55 Lbs), VECTOR 3X 80 (24 Volt 80 Lbs) och VECTOR 3X 101 (36 Volt 101 Lbs). Själva elmotorerna fungerade lika bra som alla andra MINN KOTA elektriska fiskemotorer.

När du nämner VECTOR 70 kan jag hitta den modellen i 2006 års MINN KOTA-katalog. VECTOR 70 var borta redan 2007 och därför har jag inte hört mycket om just den modellen.

Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-07-14, 19:33.

Kommentera

Edit: såg att du redigerat ditt inlägg om att den modellen inte fanns innan jag postat länken.

Men till slutsats då. Vilken motor kör man längst med i lite varierande sjögång.
                  En 12 eller 24?
                  Senast ändrad av Manhood; 2011-07-14, 19:56.
                  www.pikewallis.se

Kommentera

http://www.shipstore.com/SS/HTML/MIN/MIN1351770.html

Edit: såg att du redigerat ditt inlägg om att den modellen inte fanns innan jag postat länken.

Men till slutsats då. Vilken motor kör man längst med i lite varierande sjögång.
                    En 12 eller 24?
                    Hej Anders Mortiér;

Jag redigerade mitt inlägg om MINN KOTA VECTOR 70 som inte fanns i 2007 och 2008 års MINN KOTA-kataloger och påtalade att jag hittade VECTOR 70- modellen i den tidigare 2006 års MINN KOTA-katalogen.

Om vi i den praktiska strömförbrukningsjämförelsen bortser från det inbyggda Maximizer pulsmoduleringssystemet, som finns hos de något dyrare MINN KOTA elektriska fiskemotormodellerna, utan jämför 24 Volts och 12 Volts modeller med fasta effektsteg, då kommer vi ganska snabbt fram till att de motorer som drivs med 12 Volts spänning går i det närmaste dubbelt så länge med två, parallellkopplade 12 Volts 80 Ah Tudor Nautica marinbatterier som de motorer som drivs med 24 Volts spänning och två, seriekopplade 12 Volts 80 Ah Tudor Nautica marinbatterier.

Utan att fördjupa vår diskussion alltför mycket i elektriska och mekaniska formler och lagar kan jag berätta att det man vinner i kraft det förlorar man i väg och omvänt.

Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-07-15, 18:30.

Kommentera

Så... vilken elmotor ska jag ha till min Uttern 4500 m 40hk Yamaha för att köra lite göstrolling/drifta vasskanter/förflytta mig i vikar?

Akter- eller frontmonterad? Varför?

Tack på förhand!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar