Minn kota 12 eller 24 volt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota 12 eller 24 volt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn kota 12 eller 24 volt

Är i förd med att köpa en frontmonterad elmotor men funderar på om man skall ha en 12 eller 24 volts minn kota. Jag är införstådde med skillnaden att de större motorerna behöver både 24 och kanske 36 volt. Men vad är fördelen med en 24 volt? Är det så att man får längre drifttid? Min båt är lätt ca 350kg i aluminium. En starkare motor får ju arbeta mindre. Ni med erfarenhet, kommentera gärna.

12 volt räcker alldeles utmärkt till en båt på 350kg.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Att den räcker betvivlar jag inte men i många trådar finns det de som menar att man skall överdimensionera.

Mer åsikter??

Kommentera

en 12volt 55:a till 350 kg båt ÄR egentligen att överdimensionera....men,alldeles lagom...enligt mig i alla fall...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Precis som du nämner är 24 volts motorn en större och i de flesta avseenden bättre motor. Jag har själv kört 12V Powerdrive 55a i många år men skulle byta mot en starkare 24v motor alla gånger om jag fick chansen. Visst är dragstyrkan på min 300kgs båt redan bra och hastigheten likaså (ca 2,8kn max) men även denna motor är för svag ibland som i kraftig vind eller strömmar. Likaså har man ju ofta två batterier med sig på de längre turerna, så elkapaciteten är ju inget problem den heller.

24v köp!

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            en 12volt 55:a till 350 kg båt ÄR egentligen att överdimensionera....men,alldeles lagom...enligt mig i alla fall...
            Elmotor under 100 pound eller bensinmotor under 150hk är underdimensionerat på 300kgs båt

Kommentera

Jag har en Terrova 80 i-pilot=24V på min båt och den väger ca 1800-1900kg full lastad och fulltankad.
              Jag klarar mig 2 dagars fiske på mina 2st 130Ah Trojan batterier som är rena Deep Cycle batterier. Båten toppar 2,5 knop med elmotorn och där efter tar den stora motorn över upp till 50knop
              Som mest kör jag på 5-7an kortare stunder när det e väldigt blåsigt + att jag kör mycket med Spot-Lock funktionen, så den går sällan på fullt om man inte gör kortare förflyttningar.
              Jag tror du kommer klarar dig på en 12V typ 55a med ett rickigt batteri och inget hybrid fritids batteri.
              Men att över överdimensionera e ju inte fel

Kommentera

Ursprungligen postat av gerjoh Visa inlägg
                Är i förd med att köpa en frontmonterad elmotor men funderar på om man skall ha en 12 eller 24 volts minn kota. Jag är införstådde med skillnaden att de större motorerna behöver både 24 och kanske 36 volt. Men vad är fördelen med en 24 volt? Är det så att man får längre drifttid? Min båt är lätt ca 350kg i aluminium. En starkare motor får ju arbeta mindre. Ni med erfarenhet, kommentera gärna.
                Hej G. Sandström;

Med din 350 kilo tunga aluminiumbåt klarar du dig utmärkt med en 12 Volts, frontmonterad elektrisk fiskemotor som Minn Kota Powerdrive PD V2 55 eller Terrova 55 i alla normalstora insjöar vid både positionsfiske och långsam trolling.

24 Volts elektriska fiskemotorer rekommenderas till båtar längre än 6,5 meter eller båtar med totalvikter över 1.000 kilo. En 24 Volts elektrisk fiskemotor drar betydligt fler Ampere än en 12 Volts motor, eftersom du vid 24 Volts drift använder två, seriekopplade 12 Volts marinbatterier och drar ström ur båda batterierna samtidigt. Förbrukar motorn 40 Ampere vid 24 Volts driftspänning betyder det att motorn i verkligheten förbrukar 80 Ampere vid 12 Volts spänning, eftersom båda 12 Volts marinbatterierna ger ifrån sig lika mycket ström samtidigt.

Att det tillverkas 24 Volts- och 36 Volts-modeller av elektriska fiskemotorer innebär att kraftigare motorer kräver högre spänning för att utveckla större effekt.

Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej G. Sandström;

24 Volts elektriska fiskemotorer rekommenderas till båtar längre än 6,5 meter eller båtar med totalvikter över 1.000 kilo. En 24 Volts elektrisk fiskemotor drar betydligt fler Ampere än en 12 Volts motor, eftersom du vid 24 Volts drift använder två, seriekopplade 12 Volts marinbatterier och drar ström ur båda batterierna samtidigt. Förbrukar motorn 40 Ampere vid 24 Volts driftspänning betyder det att motorn i verkligheten förbrukar 80 Ampere vid 12 Volts spänning, eftersom båda 12 Volts marinbatterierna ger ifrån sig lika mycket ström samtidigt.
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm
                  Aha, det där besvarar min fråga om man ska ha några speciella 24v batterier(för det har jag inte kunnat hitta några)! Och att det givetvis drar mer ström. Så med andra ord är 24v inget för oss som vill slötrolla länge och ha med så små eller få batterier som möjligt. Det utesluter 24v för mig.

Kommentera

Jag hade utan tvekan satsat på en 24.
                    Har haft min 55 några år nu både till en ryds 435 och nu till en B16. visst räcker den men många tillfällen hade man önskat ännu mer kraft. Att dra 8 spön vid trolling tex med paravaner och stora beten, det krävs en hel del kraft för det som jag kan känna att jag saknar i lite motsjö.

Även om du har en liten båt idag så kanske du bytar upp dig, då har du elmotorn med dig och behöver inte tänka på att du köpte en för liten. Visst, mkt pengar men se det som en investering som kommer räcka många, många år. Då blir det inte så många kronors skillnad.

edit:
                    Läste OFs kommentar. En fråga på det:

Varför räcker kompisens Minn Kota 70 betydligt längre ute på sjön än den andra kompisens 55a med dubbla batteri? (Båda har nya batteri)

Mindre kraft som krävs för att köra båten i de hastigheter man vill = mindre förbrukad ström?

Kan inget om el, men exemplet ovan borde väl räknas in när man räknar ut hur mkt dom förbrukar?
                    Senast ändrad av Manhood; 2011-07-14, 11:55.
                    www.pikewallis.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus