Yamaha 90 hp 2 takt Oljeläckage - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 90 hp 2 takt Oljeläckage

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yamaha 90 hp 2 takt Oljeläckage

Hej

Jag säger det direkt; jag kan ingenting om motorer. Men lär mig gärna

Iaf, är i båtköpartagen, den jag kollar på å förmodligen köper har en yamaha 90 hp 2-takt auotloub(?) från -91 eller -92, kommer inte ihåg. Säljaren är en kompis farsa. Enda felet säger han är att när båten har stått, som nu, ett år så startar den inte för det läcker 2-takts-olja från den separata tanken till den 3e cylindern. Så när han ska starta den efter ett uppehåll så skruvar han ur tändstiftet i den cylindern, å startar. Det har alltid funkat så han har inte brytt sig om att ta reda på felet, eller vart läckan sitter, men nån som kan ha en aning om detta eller känner igen problemet?

Det läcker absolut inte mycket, men som sagt står den ett tag så "fylls cylindern med olja" som han uttryckte det. Jag kör båt minst en gång i veckan när vattnet är isfritt å då är detta inga problem, men vill ju såklart inte ha ett läckage.

Tacksam för svar
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

Jag vet inte vad som är det exakta felet i just detta fallet men på äldre motorer med separat oljesmörjning så är det ganska vanligt att man helt enkelt kopplar bort den och blandar olja direkt i soppan istället.

Risken är väl att det läcker lite nu och rätt vad det är så får de andra cylindrarna ingen olja alls och skär ihop.

Får du ett bra pris så kan det kanske vara en bra affär om du kollar upp vad det kostar att koppla bort oljesmörjningen.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Jo sant, men eftersom det läcker väldigt lite så borde ju inte den 3e cylindern ta allt, fast det kanske inte va så du menade..? Det är inte direkt så att man behöver fylla på olja stup i kvarten, långt ifrån, och den har läckt många år tydligen, han har inte gjort nåt eftersom det ändå funkat. Risken med att den skulle skära ihop är väl inte större på denna än på nån annan pga detta felet? Jag vet inte alltså, helt grön på detta.

En kompis hade en liknande, tog bort den separata å hade olja i bensinen, men kan man slippa det är det ju skönt

Vad kan det kosta att lämna in motorn (och var gör man det?) för en koll bara, utan att dom åtgärdar problemet? Ungefärliga siffror alltså, helst inga gissningar :P

Tack
      Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
      Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
      [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 867 visningar
      0 gillar