modellen större, 445, klarar 30 hk, du kan garanterat hänga på 10-15 utan problem
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpa motor ( 5-10hp)
Collapse
X
-
är det inte så för alla? Om jag hänger på en 50hp på en båt byggd och godkänd för 10hp och båten sjunker så tror jag inte försäkringsbolagen är villiga att betala.
445 är baserad på 400 sportsman och den har inte samma konstruktion. min är en 440 fishing och det är en roddbåts modell
Kommentera
-
Du kan aldrig ha sett båten i fråga??? 15 häst på den så har du en hög förvriden metalskrot ist för en båt. Inga som helst likheter med 445an. Ge inga såna idiot tips utan att veta vad det rör sig om.
Ursprungligen postat av volvoxc Visa inläggmodellen större, 445, klarar 30 hk, du kan garanterat hänga på 10-15 utan problem
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikko Visa inläggDu kan aldrig ha sett båten i fråga??? 15 häst på den så har du en hög förvriden metalskrot ist för en båt. Inga som helst likheter med 445an. Ge inga såna idiot tips utan att veta vad det rör sig om.Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....
Kommentera
-
VolvoXC, svag ut ?. Man anpassar motorn efter båtkonstruktion, skrov och dylikt. Är en båt anpassad för typ 6 hk, så kan man i regel lägga på en 8 hk eller om vikten på en 9,9 hk inte skiljer så mycket. Allt handlar om akterspegelns styrka och hur skrovet uppför sig vid högre fart.
Ta min Crescent 42 som exempel. Skrovet är ett rent deplacement skrov (som på en fiskebåt, banan).
Där en 4 hk räcker bra. Får ingen högre fart på båten om du så hänger på en 20 hk.
Skrovet bromsar automatiskt.
Gäller också halvplanande. Finns en gräns där med. Skillnad på en riktigt V-skrovat större skrov.
Där det går att hänga på riktigt stora motorer utan att båten blir direkt farlig att köra.
En kort 4 meters planande skrov ( utan riktigt V-skrov) typ en Örnvik 400 som jag själv äger.
Är gjord för 15 hk. Där räcker det gått och väl med 15 hk på den båten.
Beror på att dom väger väldigt lite.
Så vikt på båten avgör också.
Tänk då på en lätt aluminium båt med för stor motor.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
440 fishing är ett deplacementskrov tänkt att framföras med åror. Akterspegeln är inte dimensionerad för dom krafter en större motor kan leverera, och jag kan intyga att akterspegeln inte är precis överdimensionerad... Personligen så skulle jag valt en så lätt och nätt motor som möjligt. Visst, en encylindrig motor vibrerar och för mer väsen, men på denna typ av båt kommer det alltid att vara en kompromiss. Den är ju trots allt en roddbåt. En tvåcylindrig motor är tung, med allt det innebär när man skall lyfta motorn av och på, släpa från bilen till båten osv. Jag har fiskat en hel del från en kamrats 440 fishing med en Honda 2,6 hk motor(inte den tystaste precis) därbak, och det har fungerat alldeles utmärkt.
Försäkringsbolagen brukar se med ont öga på övermotoriserade båtar, inte att du inte kan försäkra båten, utan när något händer, då dom sänker beloppet som betalas ut. En hyffsat ny 4-5 hästars Yamaha, Suzuki eller Honda skulle vara min rekommendation, och du får leva med lite vibrationer. Driftsäkra är dom alla tre.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av volvoxc Visa inläggmodellen större, 445, klarar 30 hk, du kan garanterat hänga på 10-15 utan problem
Enda likheten mellan en 440 Fishing och Sportsman 445 är fabrikatet och att båda är tillvekade av aluminium.
Snälla snälla skriv inte svar när du saknar kunskap, skadar mer än det hjälper. 440 Fishing med en 15hk motor blir direkt farlig att bruka då skrovformen är anpassad för att framföras med åror.
Honda BF5 är min rekomendation av motor. Vi har 4st 440 fishing i uthyrningsverksamet och det sitter Honda 5hk på samtliga. Funkar klockrent.
MVH/Gimmy
Kommentera
-
nu vet jag vilken det är.....
har hyrt en sådan på en camping förra året. Trodde att det var en annan modell, klantigt av mig.
Denna i fråga båten är instabil o allmänt jävlig i vattnet, inget jag skulle vilja åka ut i igen!
min rekomendation är elmotor på den, eller max 2-3 hk.
Som tidigare nämnts så är den farlig i vattnetTänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av volvoxc Visa inläggnu vet jag vilken det är.....
har hyrt en sådan på en camping förra året. Trodde att det var en annan modell, klantigt av mig.
Denna i fråga båten är instabil o allmänt jävlig i vattnet, inget jag skulle vilja åka ut i igen!
min rekomendation är elmotor på den, eller max 2-3 hk.
Som tidigare nämnts så är den farlig i vattnet
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 878 visningar
0 gillar
|