Propulse stigning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Propulse stigning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Propulse stigning

Tänkte ställa in stigningen på propulsepropellern och vill ha en högre toppfart. Just nu har jag inställt på det mittersta läget. Ska jag öka eller minska stigningen på propellern om jag vill ha en högre toppfart?

Någon som har erfarenhet av dessa propellrar?

Hej

Jag har ingen propulse men det borde vara samma princip som för alla andra propellrar. Det beror på varför du inte får ut den toppfart du väntar dig. Om motorn går tungt och inte varvar fullt ut har du för mycket stigning och bör sänka den något steg. Om motorn däremot övervarvar kan du prova att öka stigningen.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Hej!
      Passa dig för dessa propellrar om du är gäddfiskare som ofta stryker omkring i steniga vikar! Jag låg och drifftade en eftermiddag i höstas och upptäckte att det grundade upp lite mer än jag trodde det skulle göra. Startade upp motorn, en 50 hk Honda, som var rejält upptiltad. En liten lätt duns hördes, jag trodde jag drivit på någon sten med båten, värre en så var det inte. Men jag stängde av snurran och tiltade upp helt för att paddla ut på djupare vatten. Då ser jag eller rättare sagt ser jag inte propellern! 3 av 4 blad var helt borta det fjärde skymdes av riggen. Tack och lov satt det bladet stabilt så jag kunde linka in till land i 0,001 knop! Jag hade som tur va ett paket med reservblad och lämpliga verktyg med! Det jag vill ha sagt med detta är att en liknande bottenkänning med en aluprop skulle max ha resulterat i ett mindre hack! Jag är helt säker på det för jag är storförbrukare av propellrar och tänkte att en med utbytbara blad blir nog bra. Men att dom ska flyga av vid minsta lilla bottenkänning gör att det blir både farligt och dyrt!

Kommentera

Tack för varningen. Att propellrarna går av vid en driftning låter helt sjukt. Har oxå ett 4-pack i reserev och verktyg i båten om olyckan skulle vara framme. Är inte så många steniga vikar där jag fiskar som tur är. Peppar peppar ta i trä. Har haft den i 1 1/2 år nu och fungerat bra än så länge, lite lägre topphastighet än med stålpropeller men jag har å andra sidan inte experimenterat så mycket med stigningen. Toppfart ca 3 knop mindre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 875 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58