Elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor?

Hej,

Har kikat runt lite på elmotorer på sistone och det kliar mer och mer i fingrarna... Mestadels för att jag vill flytta båten till en sjö med motorförbud.

Typ av båt:
    Höga rodd 400 med en totalvikt av 365 kg (En person+utr?)

Jag vill kunna ta mig fram någorlunda utan att behöva ro, så vad kan jag förvänta mig i form av prestanda? Ingen jättesjö den kommer ligga i men lite kan det nog blåsa upp... Har tittat en del på Minn kota´s endura C2 30 och endura 40. Erfarenheter?

Har även läst mig till att dom har olika lång rigg. Hur stor inverkan har det? (75cm resp. 90cm) Vad kan jag behöva i batteriväg för orka med en heldags fiske med lite rodd imellanåt?

Tack!

Det finns en massa trådar om detta redan. Sök på elmotor, så kommer du långt.

Kommentera

jag har en 30a som används till en linder 440. den båten är väldigt lätt men ångrar att jag inte köpte en 40a..
      med ett 75-80 amp batteri klarar du dig länge.. ialf om du inte ska köra maratons trolling i hårt väder..
      satsa på ett kvalitets batteri.. tudor natrica som många lovordar kan du få för strax över 1000 lappen.. motsvarande på biltema kostar strax under 1000lappen..
      om du kollar på ström förbrukningen i dom olika växlarna kan du få en bra överblick på hur länge ett batteri varar..
      40 lbs motorn tar 16 amp i timmen i 2ans växel. de e nog den vanligaste för trolling o lite blåst då vara batteriet 5 timmar i konstant körning..
      men toppfarten i en elmotor kan inte jämföras med en liten bensin snura.. toppfarten i en elmotor är väldigt låg skulle gissa på runt 5 knop under rätt förutsättningar.. men man kan inte ana hur underbart det är med elsnurra.. helt ljudlöst. inget snöre o rycka i bara vrida gasen o börja köra

dock skall tillägas att jag har inte provat 40an o vet igentligen inte hur mycke mer kraft man får i praktiken..

ett annat tips.. dom har större batteri på tex biltema på 100-150 amp timmar.. men behöver du bära de mer än 1 meter till båten ror du hellre.. dom blir jävligt tunga när dom blir stora..
      Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2011-06-13, 20:36.

Kommentera

Mitt råd är att inte köpa mindre än 40 till den båten.. Ja tyckte min minn kota 30 kändes mesig till en vanlig roddbåt ryds 390..
        I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Tack för svaren! Det låter som den lite större är i favör...

Ingen som har någon åsikt om riggen?

Kommentera

har en liten plastbåt på 4,20... totalvikt? Kanske 300-350kg med all utrustning och mig själv,något liknande dig alltså...
            jag skaffade en minn-kota 55lb efter att ha haft en Endura 30 i flera år.Och en sak är säker,jag tycker inte att jag har skaffat en för stor elmotor...däremot tyckte jag 30:an var i absolut minsta laget...så mitt råd blir utan tvekan, köp en 55:a direkt,så slipper du byta upp dig senare för att du köpt för liten...

rigglängden spelar egentligen ingen roll så länge den når ner i vattnet utan att "sörpla" luft och du inte har något emot att den sticker upp lite då det är justerbart hur mycket som sticker upp/ner...
            Senast ändrad av byggarn; 2011-06-13, 21:32.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Köpte en Watersnake 54lbs för runt 2lök och ett 75ah från biltema och är supernöjd. Fiskar mycket i ca 5olika sjöar här med olika båt i varje och har aldrig tagit slut på batteri på något pass.
              Är rätt lång rigg på den jag har men tycker bara det är bra för då jag helst står upp när jag kör så ligger den i perfekt höjd för att styra. Får fan ont i rygga av att sitta ner för länge när man kör annars.
              Ångrar inte jag köpte starkaste direkt då inget väder kan sätta stopp för mig när jag ska ut o fiska nu. 8-9m/sec och vågor som nästan slår in i båten är ingen match för denna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 875 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58