Yamaha 55 hk 77:a Startar bara ibland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 55 hk 77:a Startar bara ibland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yamaha 55 hk 77:a Startar bara ibland

Hej ibland när jag ska starta motorn så händer det absolut ingenting, jag vrider på nyckeln och motorn ger inte ifrån sig ett enda ljud, men efter att jag har lagt i växeln och sedan lagt den i neutralt och hållit på så fram och tillbaka så startar den.

Vad kan det bero på?

kan det vara något med gasreglaget? eller neutralbrytare om jag nu ens har det?

Alla elkablar går från motorn till tändningslåset som sitter vid ratten sen går gas/växel vajrar till gasreglaget.

Tacksam om någon kan tipsa mig vart jag ska börja kolla.
    Senast ändrad av pmattiasp; 2011-06-13, 10:47. Anledning: För jag är kung

Skrev om precis detta i en annan motortråd för bara någon dag sedan.

Det sitter en brytare inne i gasreglaget som känner av neutralläget, förmodligen så har brytaren pajjat eller så har det blivit en massa skräp i den.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Hej Da_Moose tack för ett snabbt svar, har läst igenom den andra tråden och även kollat brytaren i gasreglaget och jag hittar inget fel på den har även bytt batteri samt kollat alla kablar.

Jag lossade motorkåpan la i en växel och sen tillbaka till neutralt då är det en metalflärp vid motorn som klickar till kan någon föklara för mig vad det är och hur den fungerar och om felet kan ligga där? sen hittade jag en slags O-ring under metalflärpen som låg löst? Har tagit lite bilder

Här kommer lite bilder:

O-ring :/
      Senast ändrad av pmattiasp; 2011-06-13, 18:36. Anledning: jag är sämt på motorer!

Kommentera

Gissar på att felet kan röra sig om din kolvuppstötarfjäder, Öppna motorkåpan så ser du en Kolv (det finns bara en) den är i sin tur ansluten till en fjäder, som går till en givare (metallflärpen som du kallar det) Denna givare får sin ström från fjäderaxeln när den kommer åt "metallflärpen".

Vad du skall göra: Ring din närmaste verkstad eller skrot och hör om dem kan ha en ny Kolvuppstötarfjäder till din Yamaha på lager, Troligtvis får du ringa runt till flera då du har en äldre motor. När det är avklarat byter du helt enkelt ut den, Skicka mig PM om du har några frågor, eventuellt kan jag skriva ner hur du skall bära dig åt under själva bytet av den också. Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 875 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58